Sunday 27 December 2015

AMANAH Sokong tindakan sekatan Atlet Israel...DAP Perak sahkan pendirian anti-Zionis, tarik kenyataan pemimpinnya.

Ahad, 27 Disember 2015
Amanah sokong sekat atlet Israel, tegur ahli DAP Perak tidak sensitif
MOHD FAKHRULRAZI: Sebagai rakan gabungan Pakatan Harapan, kami berhak untuk menegur DAP dalam hal ini. - Gambar fail Astro Awani

AMANAH Sokong tindakan sekatan terhadap Atlet Israel

Kenyataan Media
SOKONG TINDAKAN SEKATAN TERHADAP ATLET ISRAEL
www.amanah.org.my

Pemuda AMANAH menyokong beberapa sekatan yang dikenakan terhadap terhadap peserta luncur angin dari Israel yang dijadualkan mengambil bahagian dalam satu kejohanan di Langkawi.

Tindakan ini disambut baik sebagai sokongan dan solidariti terhadap rakyat Palestin yang dizalimi oleh kerajaan haram Israel secara berterusan dengan cara yang amat tidak bertamadun.

Selain mengambil kira faktor hubungan diplomatik Malaysia-Israel, sekatan yang dilakukan ini perlu sebagai tanda protes terhadap Israel dan ia perlu diterjemah di setiap perkara, bukan hanya sukan semata-mata.

Pemuda AMANAH juga mengharapkan agar kerajaan konsisten dalam memastikan tidak berlaku sebarang hubungan dengan Israel seperti yang berlaku sebelum ini termasuklah penglibatan firma perunding Israel, APCO Worldwide dalam memberikan khidmat rundingan komunikasi terhadap kerajaan Malaysia.

Dalam masa yang sama, kami melahirkan rasa kecewa atas kenyataan Ketua Biro Pembangunan Ekonomi DAP Perak, Chong Zhemin yang menyelar tindakan Khairy, kononnya menteri itu menggunakan sentimen politik dan peribadi dalam acara sukan antarabangsa itu.

Pada hemat kami, kenyataan tersebut sangat mengguriskan perasaan rakyat khususnya umat Islam dan pencinta keamanan sejagat yang sehingga kini sangat peduli terhadap nasib rakyat di negara Palestin.
Sebagai rakan gabungan Pakatan Harapan, kami berhak untuk menegur DAP dalam hal ini kerana ia menyentuh sensitiviti umat Islam dalam negara ini.

Kami sangat mengharapkan agar DAP lebih berhati-hati dalam mengeluarkan sebarang kenyataan dan pandangan khususnya melibatkan sensitiviti umat Islam dan hukum hakam agama.

‪#‎HarapanBaru‬

USTAZ HAJI MOHD FAKHRULRAZI MOHD MOKHTAR
Naib Ketua Pemuda AMANAH Nasional /
Ketua Pemuda AMANAH Perak


DAP Perak Tarik Balik kenyataan pemimpinya..

DAP Perak sahkan pendirian anti-Zionis, tarik kenyataan pemimpin


DAP Perak menarik balik kenyataan seorang pemimpinnya yang membidas Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin Abu Bakar berhubung sekatan yang dikenakan ke atas dua atlet Israel daripada mengambil bahagian di Malaysia.

Pengerusi DAP Perak Nga Kor Ming berkata, Ketua Biro Pembangunan Ekonomi DAP Perak, Chong Zhemin telah menarik balik kenyataannya semalam dan bahawa kenyataan itu juga tidak mencerminkan pendirian parti di negeri itu.

Ia susulan Chong yang juga adalah setiausaha politik Nga dibidas oleh Mufti Perlis Datuk Asri Zainul Abidin kerana gagal bersimpati dengan penderitaan rakyat Palestin yang berdepan dalam konflik dengan Israel.


"DAP Perak berpendirian tegas menolak keganasan dan penindasan rejim Zionis terhadap rakyat Palestin," kata Nga dalam satu kenyataan hari ini

Tambahnya, Perak DAP berdoa agar kezaliman yang berlaku ke atas rakyat Palestin akan dihentikan segera.

Chong semalam berkata adalah sesuatu yang tidak boleh diterima bagi Khairy untuk menafikan Yoav Omer dan Noy Drihan daripada mengambil bahagian dalam Kejohanan Luncur Angin Belia Dunia anjuran Persekutuan Luncur Angin Antarabangsa (ISAF).

Walaupun menjauhkan diri daripada kenyataan Chong, DAP Perak menyokong pandangan bahawa sukan sepatutnya melampaui sempadan politik dan perlu berkecuali daripada politik.

"Dengan mengekalkan semangat kesukanan yang merentasi batas politik dan agama, namun pada masa yang sama turut mengekalkan bantahan dan pendirian tegas terhadap Israel, kami yakin bahawa Kementerian (Belia dan Sukan) boleh mencari jalan tengah untuk menyelesaikan permasalahan sedia ada.

"Kementerian harus berusaha mencari penyelesaian terbaik bagi para atlet yang merupakan johan menunggu tidak dinafikan hak bertanding hanya kerana kezaliman pemerintah politik negara mereka," kata Nga.

Yoav dan Noy menarik diri daripada bertanding di Langkawi selepas visa mereka untuk memasuki Malaysia ditolak.

Dilaporkan bahawa mereka akan dibenarkan masuk dengan syarat mereka tidak bersaing di bawah bendera Israel atau menggunakan simbol Israel.

Lagu kebangsaan Israel juga tidak akan dimainkan jika mereka menang.

50 negara mengambil bahagian dalam kejohanan ISAF, termasuk Brazil, Argentina, Mexico, Rusia, Afrika Selatan, Sepanyol, Finland, Ireland, Itali, Belanda, Jerman dan Perancis.
BLM.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena