Sunday 20 December 2015

Najib ulangi jerat Tun Abdul Razak 1973! “Adakah perlu PAS memberi tali hayat lagi kepada Umno sekarang,” kata veteran Umno

Isnin, 21 Disember 2015
Najib ulangi jerat Tun Abdul Razak 1973
LANJUSOH



UMNO buat sekian kali selepas lemas menghulur tangan bagi menjalin semula persahabatan dengan PAS. Parti itu lupa peristiwa PAS ditendang keluar daripada Barisan Nasional (BN) pada 1977. 

Krisis 1977 sehingga mengundang Mageran berselindung di sebalik impian Umno bertapak di Kelantan. Pengkaji sejarah Dr Mustapha Ahmad berkata kesilapan besar dilakukan Dato’ Mohd Asri apabila menyertai gabungan dengan BN pada 1974. 

“Ia berbeza dengan kerajaan campuran 1973. Apabila PAS menyertai BN kuasa tawar menawar semakin hilang. Pemimpin PAS ketika itu terpesona dengan tawaran jawatan menteri di peringkat pusat,” katanya di sini.U Mohd Asri merupakan tokoh yang bertanggungjawab membawa PAS menyertai BN pada 1973. 

PAS sebenarnya tidak memerlukan pergabungan dengan Umno ketika itu kerana di Dewan Undangan Negeri (Dun) Kelantan mempunyai kuasa majoriti. 

PAS memiliki 22 kerusi berbanding Umno (13 kerusi). 

Namun bibit-bibit awal ke arah itu dirintis Tun Abdul Razak Hussein selepas tercetus peristiwa berdarah 13 Mei 1969. Di sebalik tragedi berkenaan ada sarjana melihat usaha terhormat Tun Razak bagi menyingkir Tunku Abdul Rahman di kerusi Perdana Menteri. 

Hussein ketika membentang Rang Undang-Undang Kuasa-Kuasa Darurat (Kelantan) 1977 antara lain menyebut “saya mengakui rang undang-undang ini mengandungi implikasi politik dan menyentuh demokrasi,” Ketika pengundian rang undang-undang berkenaan ahli-ahli parlimen PAS yang diketuai Mohd Asri menentang. 

Berikutan itu mereka dikenakan tindakan kerana Fasal 14 Perlembagaan BN menyebut parti itu boleh memecat keahlian anggotanya yang mengundi menentang rang undang-undang berkenaan. 

Bermula saat itu PAS ditendang keluar BN. Mungkinkah sejarah hitam terbabit mahu dibiar berulang semula selepas Umno kembali bertenaga setelah mendapat “syufaat” PAS. 

Najib kelihatan semakin deras mengatur gerak kerja ke arah itu. Sedangkan Umno di bawah kepemimpinannya dibelit isu 1MDB, GST, tol dan banyak lagi. 

“Adakah perlu PAS memberi tali hayat lagi kepada Umno sekarang,” ujar seorang veteran Umno. 

Najib ulangi jerat Tun Abdul Razak 1973 Gerakan merai kejayaan selepas menang besar di Pulau Pinang pada PRU 1969. 

Ustaz Ahmad Yakob dan PAS di Kelantan bertambah baik. 

Mohd Amar yang juga Timbalan Menteri Besar berkata hubungan antara kerajaan tidak pernah putus sejak 1990 berdasar sistem federalisme. 

Oleh itu beliau menegaskan PAS Kelantan tidak pernah membincangkan hubungan atau kerjasama politik dengan Umno. 

Katanya, setakat ini parti itu hanya bekerjasama dengan KeADILan sahaja. 

“Setakat ini hubungan atau kerjasama politik hanya dengan KeADILan sepertimana diputuskan pada muktamar Jun lepas,” katanya. 

Tun Razak menggunakan segala peluang bagi mengembalikan semula kekuatan Umno selepas hilang banyak pengaruh pada pilihan raya umum (PRU) 1969. 

Perikatan hampir gagal membentuk kerajaan negeri di Selangor dan Perak. 

Jumlah undi diperoleh Perikatan di parlimen sebanyak 49.3 peratus berbanding 58.5 peratus pada PRU 1964. 

Berlaku penurunan sokongan rakyat terhadap Perikatan sebanyak 15.7 peratus. Sebaliknya pembangkang memenangi 50.7 peratus undi popular. 

Parti Gerakan Rakyat Malaysia (Gerakan), Parti Tindakan Demokratik (DAP) dan Parti Progresif Rakyat (PPP) menang 25 kerusi parlimen, manakala PAS pula menguasai 12 kerusi. Pembangkang menguasai 37 kerusi berbanding 66 Perikatan di parlimen. 

Di Selangor pembangkang menang 14 daripada 24 kerusi, dan 19 daripada 40 kerusi di Perak. 

Dr Mustapha berkata politik lincah Tun Razak bukan sahaja sahaja membuatkan Tunku berundur, sebaliknya mengukuhkan kembali kedudukan Perikatan. 

Gerakan yang menguasai Pulau Pinang juga berjaya diikat Tun Razak. Selepas 46 tahun berlalu sekali lagi teori yang diasaskan perdana menteri kedua digemblengkan semula. 

Kali ini anaknya, Dato’ Seri Najib dilihat cuba mengulangi semula detik tersebut. 

Namun Umno seperti lupa tiada lagi tokoh seperti Mohd Asri dalam PAS. 

Keupayaan PAS berada dalam kerajaan BN tidak lama. 

Kejayaan Tun Razak menggabungkan kekuatan parti Melayu gagal dipertahan Tun Hussein Onn dan Tun Dr Mahathir Mohamad. 

Hussein memanfaat kesempatan konflik dalaman PAS pada 1997 mengumumkan darurat. Pertelingkahan Mohd Asri dan Menteri Besar Dato’ Muhammad Nasir membuat politik PAS bergelombang. 

Muhammad biar pun sebagai pemimpin PAS namun lebih berkiblat kepada Umno.

Kerengga.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena