Saturday 19 December 2015

Bilalah 'puak ni' nak saman Husam? Al-Kisah Samad Kinto jadi jutawan tanpa dapat derma berbilion ringgit.

Ahad, 20 Disember 2015
Wow!!!
Bilalah puak ni nak saman Husam? Lepas satu satu didedahkan oleh Husam.


Kisah drebar jadi jutawan

https://pbs.twimg.com/media/COWnUU0U8AANSt5.jpg
TENGAH hari kelmarin, saya terserempak dengan Samad Kinto di sebuah kedai mamak di Sungai Buloh. Kalaulah lelaki berusia 45 tahun itu benda, saya boleh anggap dia adalah benda ajaib yang kelapan di dunia.

Tetapi oleh kerana Samad orang, manusia seperti kita, dia tidaklah boleh dianggap sebegitu ajaib kerana ramai lagi orang yang lebih ajaib berbanding dia. Malah ada orang yang keajaibannya jauh lebih power berbanding Samad kerana berupaya mendapat derma berbilion ringgit daripada orang lain.

Apa pun, bagi saya Samad Kinto tetap seorang yang ajaib.

Sepanjang hidupnya, Samad yang bersekolah setakat tingkatan lima dengan keputusan SPM gagal Bahasa Inggeris dan Matematik pernah bekerja sebagai pembantu kantin, pengangkat sampah, pemotong rumput, buruh binaan dan pembantu van. Pekerjaan paling selesa baginya sebelum ini ialah pemandu kepada seorang pengarah syarikat.

Itulah sumber rezekinya hingga dia berkahwin dan beranak-pinak.

Pada Jun 2008, Samad berhenti kerja pemandu setelah berkhidmat selama 10 tahun dengan gaji terakhir RM1,516. Ketika dia berhenti kerja, wang dalam akaun banknya hanya RM53.

Namun ketika berjumpa saya kelmarin, Samad bercerita mengenai kehidupannya sekarang – hanya sesudah kira-kira tujuh tahun dia berhenti kerja – bahawa dia ada membeli beberapa hartanah yang nilai kesemuanya mencecah jutaan ringgit.

Tidak. Samad tidak dapat derma daripada sesiapa. Dengan bahasa Inggeris SPM gagal, Samad tidak berkawan dengan mana-mana bilioner Timur Tengah untuk mendapat derma sebanyak itu.

Sebenarnya, sejak berhenti kerja, dia bersungguh-sungguh menjalankan perniagaan dari rumah hingga bisnesnya naik sedikit demi sedikit. Komitmen, kreativiti dan kebijaksanaan membawa peningkatan usaha Samad pada kadar yang agak pantas.

Dia menjadi begitu nekad kerana ada dua pengalaman mengubah hidupnya untuk jadi seperti sekarang. Kali pertama pada 2003, dia ditinggalkan kekasihnya hanya kerana dia bergaji kecil dan tidak mempunyai simpanan. Sementelahan pula keluarga gadis itu turut menolak dirinya mentah-mentah.

Kali kedua, di penghujung kariernya sebagai pemandu, Samad berniaga sambilan – beli telefon rosak, baiki dan jual semula. Ketika itu, dia berkenalan dengan Uncle Lim, pakar baiki telefon.

Kali pertama ke rumah Uncle Lim pada suatu malam, Samad terperanggah melihat kediaman lelaki itu yang sangat mewah sedangkan Uncle Lim yang dikenalinya sering berseluar pendek dengan baju pagoda sahaja, langsung tidak nampak ciri-ciri orang kaya.

Malam itu, Uncle Lim - seorang kurang upaya - mengenakan caj RM400 untuk baiki telefon yang dibawa Samad hanya dalam masa lima minit. Insiden itu mengajar Samad bahawa untuk kaya, kita harus cari sebab untuk orang membayar kepada kita.
KDL.
Apabila kita berjaya mencipta sebab untuk dibayar oleh orang lain, itu adalah jalan untuk menuju kekayaan. Lebih banyak sebab adalah lebih baik, Lagi bernilai sebab yang dicipta, lagi tinggi bayaran diterima, dan itu juga akan menjadikan diri kita lebih bernilai dengan kepakaran yang ada untuk mendapat lebih banyak wang.

Sejak itu, Samad tidak menoleh ke belakang lagi dan dia bekerja keras untuk mencapai taraf jutawan yang dimilikinya sekarang.

“Dulu, aku selalu fikir… dengan sijil SPM pun tak berapa nak lepas, takdir hidup aku yang paling baik adalah jadi driver sampai mati, ada gaji tetap. Lepas 10 tahun aku kerja, gaji pokok aku RM1,516. Itu gaji mati, maksimum kau tahu.

“Hanya jika kita sendiri mengatakan sesuatu kejayaan itu adalah mustahil, maka ia akan benar-benar jadi mustahil. Tetapi aku, seorang driver telah jumpa jalan untuk berubah daripada kuli kepada tauke, daripada orang yang selalu tak cukup duit kepada jutawan.

Sebenarnya dalam hidup, tidak ada yang mustahil kalau kita benar-benar ada kemahuan,” katanya lagi sambil menghulurkan buku motivasinya yang terbaharu.

Uniknya perniagaan Samad, dia tidak mempunyai pejabat. Dikenali dalam kalangan pelanggan dan rakan-rakan sebagai ‘Pakar Bisnes Dari Rumah’ Samad menjalankan perniagaan melalui telefon dan media sosial.

Daripada situ, pertemuan dengan pelanggan diatur di mana sahaja, kafe, kelab atau di tepi jalan. Dia juga kini aktif menurunkan ilmu-ilmu perniagaannya menerusi ceramah dan juga penulisan. Dia mahu setiap orang yang pernah anggap diri gagal dalam hidup sepertinya, berubah 360 darjah untuk jadi jutawan.

Petang semalam, Samad terbang bersama isterinya ke luar negara untuk berbulan madu entah kali yang ke berapa!
KDL.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena