Wednesday 31 January 2018

[Video Samy Vellu & Ku Li Turut Puji Tun Mahathir] PERTEMUAN DENGAN EU: Campur tangan asing atau TAKUT RAHSIA PENIPUAN PRU14 terdedah?

Khamis, 1 Februari 2018

PERTEMUAN DENGAN EU : CAMPUR TANGAN ASING, ATAU TAKUT RAHSIA PENIPUAN PRU14 TERDEDAH?

*PERTEMUAN DENGAN EU : CAMPUR TANGAN ASING, ATAU TAKUT RAHSIA PENIPUAN PRU14 TERDEDAH?*


1. Pertemuan antara pemimpin Pakatan Harapan (PH) yang diketuai Tun Dr Mahathir Mohamad  dengan 16 duta Negara-Negara Kesatuan Eropah (EU) menyebabkan *pemimpin UMNO-BN gabra, panas punggung* dan tidak senang duduk. Mengenai pertemuan itu, Presiden Parti Amanah Negara (AMANAH) Mohamad Sabu menjelaskan bahawa mereka meminta delegasi EU mendesak Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak *melaksanakan pilihan raya umum ke 14 dengan adil dan saksama*.

2. Seperti biasa, akan ada *hulubalang macai UMNO yang melompat ke tengah gelanggang membela ketua mereka*.

Menteri Luar, Datuk Seri Anifah Aman menyifatkan pertemuan PH dengan duta besar EU sebagai politik terdesak yang mengundang campur tangan dan tekanan kuasa asing terhadap prinsip demokrasi negara. Naib Presiden UMNO manakala Datuk Seri Hishammuddin Hussein pula membidas Tun Dr Mahathir Mohamad dengan menyifatkan beliau sebagai pemimpin tidak berpegang pada prinsipnya dan ia membuktikan pemimpin berkenaan hanya memperjuang agenda peribadi.


Demikian juga dengan Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Seri Mahadzir Khalid menjelaskan standard *sistem  PRU di Malaysia yang sekian lama diguna pakai adalah hampir sama seperti di negara lain malah turut mempunyai tatacara operasi standard (SOP) yang ketat*. Justeru beliau menegaskan *tiada keperluan untuk pemantau pilihanraya umum (PRU) antarabangsa* dihantar ke negara ini.

3. Begitu cepat mereka mereka memberi respon terhadap pertemuan itu yang seolah-olah pertemuan itu amat merbahaya kepada  keselamatan negara.

Saya berpendapat, apabila pemimpin UMNO-BN cepat bertindak balas  terhadap sesuatu isu, yang melibatkan antarabangsa, bererti sememangnya mereka dalam masalah. *Mereka kelihatan gabra dan resah seolah-olah mahu menyembunyikan sesuatu lantas terus berpencak menyalahkan pihak PH mengadakan pertemuan tersebut*.

4. Pilihanraya Umum ke 14 dijangka berlangsung *dalam tempoh 5 bulan dari sekarang*.


Umum melihat seperti mana PRU sebelum ini, pasti ada isu yang menghambat kemenangan pembangkang. *Kekangan terhadap media yang bebas, sekatan terhadap parti-parti politik selain pemerintah, politik ugut dan ancam, rasuah pilihanraya, salah guna  kuasa dan penyelewengan ketika pilihanraya, mengerah seluruh jentera kerajaan berkempen politik untuk parti pemerintah, persempadanan pilihanraya yang penuh muslihat dan pertikaian, pemenjaraan  terhadap tokoh politik dan pelbagai macam tipu muslihat* dijalankan bagi memenangkan pemerintah.

5. Ketika Pakatan Harapan (PH) bertemu delegasi Duta Kesatuan Eropah (EU) bagi mengharapkan agar dunia memberi perhatian, memantau, menjenguk dan memerhatikan perjalanan pilihan raya di Malaysia, *sepatutnya kerajaan Malaysia berterima kasih atas keprihatinan pihak antarabangsa terhadap demokrasi di Malaysia*.

Jika benar Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) telah mengikut tatacara operasi standard (SOP) yang ketat dan standard antarabangsa, maka  *kerajaan tidak perlu gusar dengan pemantauan negara luar*.

Ia akan menguatkan lagi hujah bahawa kerajaan benar-benar telus dan adil dalam soal perjalanan pilihanraya, *apatah lagi, SPR sendiri pernah diundang menjadi pemantau pilihan raya antarabangsa* ketika negara-negara lain mengadakan pilihan raya di negara masing-masing.

*Mengikut reload,pada Pru13 SPR pernah menjemput 5 negara Asean menjadi pemantau pru13 di Malaysia*.

Oleh demikian, apa masalahnya jika pru 14 *wakil dari negara - negara Kesatuan Eropah (EU) juga di jemput bersama wakil Seketeriat Negara - negara Asean untuk memantau dan memerhati perjalanan PRU negara ini?*.

6. Sebaiknya jemput semua delegasi ini dan berikan mereka hak untuk memerhatikan perjalanan pilihan raya. *Buktikan kepada dunia bahawa pilihan raya di Malaysia antara terbaik di dunia*.


Nafikan hujah pembangkang pada dunia yang pembangkang *hanya ‘mereka-reka cerita’ bahawa perjalanan pilihan raya di negara ini tempang, berat sebelah, rasuah dan salah guna kuasa*.

Selepas PRU ke 14 pula benarkan pemerhati antarabangsa membuat kesimpulan, menulis dan bercakap soal ‘ketelusan’ pilihanraya di Malaysia.

7. Namun begitu,kita mengetahui itu semua hanyalah *khayalan politik di Malaysia*.

Para pemimpin UMNO terus melenting dan melompat semacam mereka mahu menjadi jaguh mempertahankan kedaulatan negara hingga keluar dari mulut *UmnoBn yang mendakwa mengajak pemerhati asing memantau PRU  umpama membiarkan negara dijajah dan demokrasi negara dicemar maruah*.

Walhal, itulah amalan di mana-mana negara lain di dunia. Memberikan hak kepada pemantau memerhati pilihan raya adalah satu *cara berkesan belajar dan mengajar negara lain menyuburkan demokrasi*.

8. Hakikatnya, tanpa berselindung mereka *mahu terus berkuasa dan memerintah negara, dengan membuli, menindas, menipu dan memperdaya rakyat melalui sistem pilihan raya yang ada*.

Namun apakan daya, inilah jalan yang ada, dan PH akan terus meredah arus bersama rakyat. *Doakan PH berjaya melauinya kali ini!*.


"Ini Kalilah!"

#ReformasiPilihanraya
#RakyatNakPru14YangAdil
#RakyatTakNakUmnoBn
#UndiPakatanHarapan
#BinaSemulaNegara

*DATO' HJ MAHFUZ OMAR*
Ahli Parlimen Pokok Sena
2.30pm Taman Al Walid Alor Setar
30 Jan 2018/13 Jamadiawal 1439H.


0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena