Thursday 8 October 2015

[Video] ILHAM Centre - Pertembungan 3 penjuru lebih sengit di pantai barat...Adakah memihak kepada Pakatan HARAPAN?

Khamis, 8 Oktober 2015


PRU14: Pertembungan 3 penjuru dijangka lebih sengit di Pantai Barat - ILHAM Centre 

KUALA LUMPUR: Pertembungan tiga penjuru bakal berlaku dalam Pilihan Raya Umum ke-14 di beberapa negeri di Pantai Barat Semenanjung Malaysia. 

Hal ini diakibatkan oleh perpecahan yang berlaku dalam pakatan pembangkang. 

Ketua Pegawai Eksekutif, ILHAM Centre, Hisommudin Bakar berkata, pertembungan tiga penjuru itu membuatkan pengundi Melayu sukar membuat keputusan bagi memilih parti yang akan mewakili mereka. 

"Negeri yang jelas bakal berlaku pertembungan tiga penjuru ialah di Perak, Selangor, Negeri Sembilan, Melaka dan Johor. 

"Pertembungan di negeri terbabit bakal memperlihatkan satu pertembungan yang sengit sehingga mengganggu pengundi untuk membuat keputusan. 

"Bagi negeri Kelantan, Terengganu, Kedah dan Perlis, pertembungan ini mungkin akan berlaku di beberapa kawasan sahaja dan kesan pertembungan ini sedikit kurang berbanding di selatan Semenanjung Malaysia," katanya ketika ditemubual Astro AWANI di sini hari ini. 

Tambahnya perkembangan teknologi maklumat di sekitar Pantai Barat Semenanjung turut memberi kesan kepada sosio-budaya masyarakatnya. 

"Masyarakat di Pantai Barat Semenanjung mempunyai budaya berfikir yang lebih terbuka serta penilaian maklumat yang lebih rasional. 

"Keadaan ini berbeza dengan mereka di Pantai Timur Semenanjung yang dianggap keras dengan pegangan politik mereka," tambahnya. 

Sebelum ini Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia (JPPM) telah meluluskan permohonan Pertubuhan Pekerja-pekerja Malaysia untuk meminda undang-undangnya termasuk penukaran nama pertubuhan itu kepada Parti Amanah Negara (Amanah). 

Penubuhan Amanah memberi tamparan hebat buat PAS dalam mengukuhkan kedudukan politiknya kerana dilihat mampu mencabar kedudukan PAS dalam pilihan raya terutamanya untuk memenangi hati pengundi Melayu. 

Dengan penubuhan Pakatan Harapan, PAS dilihat dibiar bersendirian biarpun ada yang berpendapat PKR masih memerlukan PAS untuk memastikan kejayaan pada PRU14. 

-astrowani 

ULASAN GB
Pertandingan 3 penjuru sudah bermula semenjak kecurangan dan pengkhianatan PAS terhadap Pakatan Rakyat di dalam pilihanraya umum 2013. Isu "watikah" yang telah menyebabkan kekalahan calon Pakatan di tujuh buah kerusi iaitu Bukit Besi, Seberang Takir, Kota Putera, Labuan, Kota Damansara, Sungai Acheh dan Panti. 

Apa yang berlaku di dalam pertandingan 3 penjuru itu? Perpecahan undi di kalangan komponen Pakatan Rakyat yang akhirnya memberi kemenangan kepada calon BN pada ketika itu. 





BN akan menang jika berlau 3 penjuru? Dulu ya, tetapi tidak lagi sekarang kerana kini BN menghadapi masalah keyakinan rakyat terhadapnya akibat dari pelbagai skandal dan isu yang melanda negara. Rakyat akan memilih parti yang berpotensi untuk ke Putrajaya iaitu Pakatan Harapan. Itu jelas. Kita tidak faham mengapa PKR masih terhegeh-hegeh mengharapkan PAS.

Tepat seperti mana kata Dr Mazlee di dalam video di atas, jika PAS ingin terus relevan di dalam politik Malaysia, PAS tidak boleh sendirian walaupun mereka mempunyai "siku dan lutut". Mereka telah menolak DAP dan AMANAH, oleh tu yang paling realistik mereka perlu menyertai BN. 

ulasan:

Tanpa Nama berkata...
Andaian ini sekiranya SPR tidak menipu atau strategik SPR tidak menjadi.

Andaian ini berdasarkan pada kerusi yang di miliki oleh PAS dan PH dan tidak mengambil kira kerusi yang di menangi oleh BN. Status kerusi kekal.

Andaian ini ialah pertanding antara Amanah dan PAS iaitu kawasan majoriti melayu dengan andaian melayu UMNO tidak mengundi UMNO sebab UMNO di tolak berikutan berbagai-bagai isu.

Penilaian pengundi ialah mustahil parti yang bersendirian mampu menjadi kerajaan atau pembangkang yang berkesan.

Sekiranya untuk memberi undi tidak percaya pemimpin PAS boleh bertanya siapa penganti Najib, apakah pemimpin PAS boleh lakukan sekiranya menjadi pembangkang apa lagi kerajaan? Isu ini perlu diselesaikan sekarang jika tidak PAS perlu bersama BN atau PH.

Peningkatan pengundi tidak suka cara dan sikap pemimpin PAS seperti Hj Hadi semakin meningkat. Kita tidak boleh menolak penurunan pengundi BN yang keciwa dengan Najib.

Amanah sekuntum bunga raya berwarna oren yang berkembang dan dari 18 kuntum telah menjadi 30 kuntum pasti menarik mata memandang.

Mengapa andian hanya dibuat antara PAS lawan PH? Mengapa tidak buat andian PAS lawan BN ? Ini akan mempengaruhi pengundi bahawa PAS dan UMNO bekerjasama sedangkan pengundi tolak UMNO. Sebab itu bila PAS lawan Amanah, yang ada kemungkinan menang ialah Amanah.

Tumpukan lawan UMNO/BN sepenuhnya semasa pilihanraya, siapa yang lawan UMNO/BN lah yang akan menang.
bat8 berkata...
GB
Tepat pendapat tuan. Di pantai barat, jika berlaku pentandingan 3 penjuru, ia akan memihak kepada PH. PAS sudah luntur pengaruhnya di pantai barat kecuali dikawasan2 tertentu sahaja. UMNO pun juga sedang m3nghadapi masaalah. Seb3narnya yang memenangkan sesuatu parti dalam PRU adalah pengundi atas pagar. Dengan tekanan kos hidup dan pelbagai masaalah yang m3nimpa PAS dan UMNO, kedudukan UMNO tidak sekukuh dalam PRU 13. Yang menangkan BN dalam PRU 13 lalu adalah duit yang ditabur seperti BR1M dan lain-laij. Bolehkah BN atau UMNO khususnya berbelanja mewah seperti PRU 13?

Sekarang sudah wujud kerjasama PAS-UMNO secara terus walaupun tiada pengumuman dibuat s3cara rasmi. Pengumuman ini tidak akan dibuat oleh UMNO dan terutama oleh pihak PAS kerana akan berlaku satu pemberontakan besar-besaran dikalangan ahli PAS. Kerjasama penuh sekarang akan terus berjalan tanpa PAS membuat pengumuman. Apa yang akan terjadi, kerjasama itu kita nampak tetapi tak boleh tuduh sebab xde pengumuman rasmi.

Jadi saya berpendapat, pertandingan 3 penjuru ini tidak akan berlaku secara meluas. Ia akan berlaku dikawasan2 yang dirancang oleh pakatan UMNO-PAS sahaja untuk mengabui mata rakyat terutama ahli PAS akar umbi. Bagi kawasan yang mereka mahu UMNO menang, calon UMNO diletak seseorang yang mempunyai peluang untuk menang iaitu somebody dan calon PAS pula seseorang yang nobody.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena