Monday 26 March 2018

[Video PARLIMEN 2018: Ngeh Koo Ham BERUAS-Speaker dicekik & diusung keluar] USUL PERSEMPADAN BARU SPR mesti diajar melalui peti undi!

Isnin, 26 Mac 2018

Hasil carian imej untuk Gambar speaker Perak diusung keluar

Hasil carian imej untuk Gambar speaker Perak diusung keluar

USUL SEMPADAN BARU SPR HARUS 'DIAJAR' MELALUI PETI UNDI


Usul persempadanan baru kawasan-kawasan pilihanraya akan dibentangkan di Parlimen Rabu ini dan ia dijangka dibahas serta  diluluskan pada hari yang sama.

Dengan itu, persempadanan baru yang bakal memberi kelebihan kepada UMNO dan BN mengekalkan kuasanya itu akan digunapakai dalam PRU 14 akan datang ini.

Pengerusi SPR, Hashim Abdullah beberapa hari lalu ada memberitahu, sebaik saja usul tersebut diluluskan dan kemudian mendapat perkenan daripada Yang Dipertuan Agong, persempadanan atau lakaran baru kawasan-kawasan pilihanraya itu secara automatik sudah boleh digunakan dalam pilihanraya akan datang.

Ia hanya mengambil masa sehari untuk menjadi sah, katanya lagi.

Sebelum itu, Timbalan Perdana Menteri, Ahmad Zahid Hamidi berkata, Parlimen akan dibubarkan sebaik saja usul itu dapat diluluskan.
Ia dengan sendirinya memberi gambaran bahawa persempadanan baru ini amat penting dan mungkin merupakan talian hayat terakhir bagi Najib Razak, UMNO dan BN untuk mengekalkan kuasanya.

Sebagaimana yang sudah banyak diperkatakan, antara elemen yang mendapat kritikan dalam persempadanan baru ini ialah ia menambahkan lagi ketidakseimbangan  kawasan Parlimen, mewujudkan kawasan pilihanraya berdasarkan kaum dan menambahbesarkan lagi kawasan yang sedang serta berpotensi dimenangi oleh pembangkang.

Seorang penganalisi politik, Wong Chin Huat berkata, melalui persempadanan baru ini, BN dengan mudah boleh mencapai kemenangan majoriti dua pertiga dalam pilihanraya akan datang hanya dengan memperolehi 40 peratus undi popular saja.

Sekiranya pengundi yang keluar menurun kepada 70 peratus, hanya dengan perolehan 40 peratus undi popular sudah mencukupi untuk BN meraih kemenangan majoriti dua pertiga, katanya lagi.

Untuk itu, kita dengan mudah dapat memahami mengapa persempadanan baru ini amat penting kepada Najib dan pilihanraya hanya akan diadakan, sebagaimana pengakuan Zahid Hamidi, sebaik saja usul tersebut diluluskan oleh Parlimen.
Sebab itu, pada hari usul tersebut dibentangkan Rabu ini, usaha Bersih 2.0 mengadakan himpunan di luar Bangunan Parlimen serta menghantar memorandum bantahan kepada Speaker Dewan Rakyat, seharusnya disokong secara besar-besarkan oleh rakyat.

Rakyat mesti bangun dan berhimpun beramai-ramai membuat bantahan dan menunut keadilan dikembalikan.

Walaupun hari tersebut merupakan hari bekerja, tetapi kesediaan rakyat melakukan pengorbanan dan menunjukkan solidariti adalah mesej yang jelas bahawa, jika pun ternampak mustahil untuk usul tersebut dibatalkan, namun kesedaran yang dijelmakan itu boleh dibawa serta diperbesarkan lagi sehingga ke hari pengundian.

Bayangkan, betapa  PRU 14 ini benar-benar akan "dicuri" oleh Najib, UMNO dan BN di mana hanya dengan 40 peratus undi popular saja sudah mencukupi untuk membolehkan  kemenangan dua pertiga diperolehi.

Tidakkah ini benar-benar  "gila" dan suatu ketidakadilan yang paling nyata?

Dalam pilihanraya 2013 lalu, BN memperolehi 47 peratus undi popular dengan kemenangan 133 kawasan Parlimen, manakala Pakatan Rakyat yang meraih 52 peratus undi popular telah menang 89 kerusi Parlimen.
Bermakna, untuk Pakatan Harapan menang dan dapat menumbangkan Najib, UMNO dan BN dalam pilihanraya akan datang, kejayaan meraih undi popular sekadar 60 peratus tidak lagi memadai.

60 peratus undi untuk Pakatan Harapan dan 40 peratus untuk BN, selain jika peratusan keluar mengundi hanya 70 peratus, ia sudah cukup untuk memberi kemenangan dua pertiga sebagaimana s menjadi idaman bagi Najib?
Selain peratusan keluar mengundi perlu diusaha untuk terus dipertingkatkan, jika  perubahan benar-benar mahu dijadikan kenyataan, target undi popular semestinya antara 65 hingga 70 peratus memihak kepada Pakatan Harapan.

Memang peratusan itu ternampak tinggi, tetapi melalui tsunami seluruh rakyat menolak kleptokrasi, ia tidak mustahil mampu dilakukan.

Rakyat seharusnya sedar, jika untuk menang pilihanraya pun BN sanggup melakukan ketidakadilan, bermakna lebih banyak ketidakadilan akan bermaharajalela selepas saja kemenangan berada dalam genggaman mereka.
Untuk mengelakkan ketidakadilan yang pasti akan menyusahkan rakyat itu daripada berlaku, ketidakadilan melalui kelulusan pantas usul persempadanan baru SPR ini mesti "diajar"  dengan memberi undi semaksima yang mungkin kepada Pakatan Harapan.

Itu saja caranya dan ingat, PRU 14 ini adalah peluang terakhir dan terbaik, jika BN tidak dikalahkan kali ini, selama-lamanyalah rejim yang sudah berusia lebih 60 tahun itu akan menguasai Malaysia.

Sanggupkah kita? (ShahbudinHusin 26/03/2018).

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena