Sunday 25 March 2018

[Video Tun Dr. Mahathir lebih cergas drpd Pas Hadi Awang berkerja keras nak PENJARAKAN Najib] Pakatan perlu aktivis anak muda untuk menang, kata pemikir Bersatu.

Ahad, 25 Mac 2018

Pakatan perlu aktivis anak muda untuk menang, kata pemikir Bersatu

Pakatan perlu aktivis anak muda untuk menang, kata pemikir Bersatu
Maszlee Malik berkata beliau teruja dengan kewujudan Bersatu itu apabila melihat parti tersebut dianggotai hampir 100,000 anak muda bawah 35 tahun. – Gambar EPA, 25 Mac, 2018.

AHLI terbaru Bersatu, Dr Maszlee Malik merayu golongan aktivis dan anak muda untuk bersama Pakatan Harapan bagi menumbangkan Barisan Nasional (BN) dalam pilihan raya umum kali ini.
Katanya, berkata PH memerlukan aktivis anak muda dengan idealisme tinggi ini bagi memastikan kebertanggunjawaban ahli politiknya.
"Cuma satu rayuan saya kepada anak muda ketika ini. Salurkan idealisme itu dalam memastikan adanya perubahan rejim. Bila rejim sudah bubar, kembalikan idealisme itu,” katanya.
Beliau mengulas mengenai merujuk sikap lesu kumpulan anak muda ke atas perkembangan politik sehingga yang meluahkan hasrat untuk berkecuali dalam PRU depan yang dijangka berlangsung tidak lama lagi.
Sikap lesu itu muncul dari kalangan muda yang secara umumnya tidak bersetuju dengan penamaan bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad sebagai calon perdana menteri Pakatan Harapan.
“Bila mereka tak sukakan Tun (Dr Mahathir), di waktu rejim baru ini, mereka akan jadi benteng hadapan untuk semak dan imbang. Kita amat perlukan itu.
"Saya mengharapkan masyarakat sivil (dan) aktivis anak muda ini memperbetulkan orang seperti saya yang terlibat di dalam politik,” katanya yang melihat langkah itu sebagai peluang anak muda untuk memastikan kebertanggungjawaban.
Sebelum menyertai Bersatu, pensyarah kanan di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia ini juga banyak terlibat dengan kegiatan anak muda dan kemasyarakatan di Jordan, Malaysia dan United Kingdom.
Di Malaysia, beliau aktif dengan NGO IKRAM selain badan pendidikan seperti Teaching for the Needs Pusat Pendidikan Downsyndrome Orkids serta NGO berkaitan warga tak berumah, Dapur Jalanan Kuala Lumpur.
Lulusan Universiti al-Bayt, Jordan dan Universiti of Durham, United Kingdom itu berkata, idealisme anak muda merupakan itu merupakan nadi kepada pentadbiran yang baik.
Dalam satu wawancara dengan The Malaysian Insight minggu ini, Maszlee berkata beliau teruja dengan kewujudan Bersatu itu apabila melihat parti tersebut dianggotai hampir 100,000 anak muda bawah 35 tahun.
Beliau menambah, dukungan golongan ini merupakan antara elemen penting untuk sesebuah parti mendapat sokongan rakyat, selain karisma pemimpin dan sokongan kumpulan intelektual.
Jelasnya, ketiga-tiga elemen tersebut dapat dilihat pada peringkat awal penubuhan parti seperti Umno dan juga PAS. Begitu juga dalam parti seperti Gerakan, MCA, MIC, PKR dan Amanah sendiri, katanya.
Saya berharap dapat masuk dalam golongan kedua dan beri sumbangan corakkan masa depan negara ini," kata beliau.
Mengulas mengenai kegusaran kumpulan anak muda bahawa PH masih tidak bersedia mentadbir negara, beliau berkata ia merupakan perkara biasa dalam politik.
Tambahnya, perkara itu dan telahpun dilalui beberapa kali di negara ini apabila beberapa negeri dikuasai BN tumbang di tangan pembangkang sejak tahun 1990 lagi.
"Hakikatnya begitu. (Pada) 2008 orang tak lihat pembangkang di Selangor dan Pulau Pinang bersedia lagi. Tahun 1990, orang tak lihat PAS bersedia. 
“Cuma kalau dah menang mereka kena belajar. Politik ini satu pendidikan," tegas lulusan ijazah kedoktoran dalam bidang tadbir urus kerajaan ini. – 25 Mac, 2018.
TMI.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena