Thursday, 22 March 2018

[Video 'Saya tunggu dari pagi nak tanya soalan'] Tujuan Sebenar UNDANG2 BERITA PALSU Kini Sudah Terserlah! "Lagi dikekang kita lawan. Fight we must".

Jumaat, 23 Mac 2018

TUJUAN SEBENAR UNDANG2 BERITA PALSU KINI SUDAH TERSERLAH....


Matlamat dan tujuan sebenar mewujudkan undang-undang berita palsu kini terserlah akhirnya.

Hanya kira-kira seminggu lagi sebelum undang-undang tersebut dibentangkan di Parlimen, Timbalan Menteri Komunikasi dan Multimedia, Jailani Johari tampil membawa suatu pencerahan yang tidak sukar untuk difahami.

Beliau berkata, secara amnya definasi berita palsu adalah sesuatu berita yang tidak disahkan oleh pihak beperkara itu.rkuasa serta pihak yang mempunyai skop bidang tugas atau kepakaran dalam sesuatu 
Sambil menyebut tentang 1MDB, katanya, maklumat berkaitan skandal itu adalah ditakrifkan sebagai berita palsu, melainkan yang mendapat pengesahan daripada kerajaan sahaja.

Amboiii...

Ini dengan sendirinya bermakna maklumat atau pendedahan skandal 1MDB oleh pihak lain seperti DOJ atau media antarabangsa misalnya, meskipun ia adalah benar dan berfakta, akan tetap dianggap sebagai berita palsu hanya kerana ia tidak disahkan oleh kerajaan.

Bermakna juga, dalam kempen PRU 14 mendatang ini, tiada apa-apa yang boleh diperkatakan lagi mengenai skandal 1MDB.

Soalnya, adakah kerajaan sedia mengesahkan sesuatu berita atau maklumat berkaitan 1MDB yang terkena ke dahi Perdana Menteri sendiri dan mereka yang rapat dengannya?

Lebih malang, bukan saja laporan audit 1MDB telah diOSAkan, malah laporan kewangan syarikat yang diaudit juga tidak dikeluarkan sejak tahun 2014 lagi.

Dengan sendirinya, jika hanya yang disahkan kerajaan saja boleh diperkatakan, manakala yang buruk ditutup atau diOSAkan, makanya hanya yang baik dan indah sajalah yang boleh disebarkan selepas ini.

Apakah akhirnya nanti semua perkara lain juga tidak boleh diperkata atau dihebahkan sama, melainkan yang mendapat pengesahan kerajaan saja?

Bagaimana jika kerajaan sendiri enggan mengesahkan sesuatu berita yang dianggap merugikan mereka?
Dalam waktu yang sama, keadaan ini juga memberi ruang yang sangat terbuka dan tanda had kepada kerajaan untuk menyerang pihak pembangkang kerana semua berita buruk mengenai pembangkang sudah tentu akan dengan mudah disahkan benar oleh kerajaan.

Adilkah begitu?

Apa pun, pengenalan undang-undang berita palsu ini yang seolah-oah sengaja dibentangkan di Parlimen menjelang hampirnya tarikh pilihanraya, ia adalah satu lagi alasan terbaik untuk rakyat dan pengundi membuat perubahan dan menukar kerajaan.

Undang-undang ini tidak lain hanya menjadikan kerajaan semakin tertutup, tidak boleh ditegur dan menuju ke arah pemerintahan yang berteraskan ketidakadilan serta menutup penyelewengan. (ShahbudinHusin 22/03/2018)

comments:


Lagi dikekang kita lawan. Fight we must. Lawan tetap lawan hapuskan penipu dan pencuri no.1 negata

0 comments:

Post a comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena