Thursday 21 November 2013

Bacaan Perwakilan : Preview Amar @ Mat Sabu sebentar lagi petang ini!

Jumaat, 22 November 2013
Muktamar PAS ke-59 di Stadium Melawati, pemilihan mulai petang Jumaat
Photo
Suruhanjaya Pilihanraya: Bacaan perwakilan

Oleh : AdukaTaruna

Ini adalah tulisan jujur setakat yang gua tahu dan kenal. Dari sudut gua sendiri. Mungkin berbeza dari sudut orang lain. Gua akan tulis dalam 4 asas. Peribadi setakat gua kenal. Intelektual setakat gua kenal. Keagamaan setakat gua kenal. Aktivisme setakat gua kenal.

1. Nik Amar.

Peribadi yang gua nilai dalam tempoh yang pendek. Intelektual, keagamaan dan aktivisme yang gua kenal sama seperti pembaca. Kita boleh menilai sendiri. Ianya wujud jika ianya wujud. Kerana ianya adalah sifat luaran yang terpamer.

Peribadi : Jika 10 adalah terbaik, gua letak skala 7. Tetapi, gua nilai peribadi Nik Amar dalam tempoh hampir 2 jam sahaja. Dialog tertutup di pejabatnya. Orang yang tenang, senyum dan boleh menerima budaya bahas | dialog. Apatah lagi cara anak muda. Memang gua tak setuju dengan banyak perkara dalam dialog tu sampai tahap bertekak. Tapi, masalah hujah adalah terkeluar dari tajuk peribadi ni.

Intelektual : Jika 10 adalah terbaik, gua letak skala 3. Tiada apa pun idea dari Nik Amar ini untuk isu rakyat. Contoh, YIK adalah di bawah Nik Amar sebelum ini. Diberi tanah ladang untuk jana pendapatan kepada YIK. YIK ali baba kepada Ngeh dan Nga (syarikat sendirian berhad). Makan untung yang sedikit untuk dikembalikan kepada YIK. Gaji guru YIK asyik tertangguh.

Idea terbaru ialah menu ikan singgang. RM5000 untuk siapa yang berniaga ikan singgang. Adakah ianya diumumkan atas dasar terlintas ketika ghairah berceramah? Mekanisme kita tak tahu. 100 pemohon ikan singgang akan menyebabkan dana setengah juta. Jika dikecilkan kepada 10, maka ianya tidak menjadi dasar kerajaan. Hanya org terpilih yang bernasib baik. Peniaga sedia ada atau peniaga baru? Kelantan atau luar Kelantan? Bagaimana sekiranya ikan singgang hanya dijadikan alat manusia untuk mendapatkan RM5000? Macam-macam lagi. Jika dihuraikan, preview akan menjadi ikan singgang.

Idea menyelesaian yang gua iktiraf agak baik ialah lebuhraya. Walaupun curiga terhadap kebergantungan terhadap kerajaan pusat, dan juga idea itu bukan dari Nik Amar seorang, tetapi, ianya boleh dimasukkan dalam tajuk idea. Kita lihatlah nanti hasilnya. Hasil adalah tajuk lain.

Keagamaan : Elemen agama tak bleh lari dari pertimbangan perwakilan PAS. Dari atas kertas, memang Nik Amar miliki asas yang rasmi terhadap tajuk agama. Walau ianya datang dari si ayah, tetapi Nik Amar memiliki pondok agama sendiri. Ianya melahirkan ribuan aliran agama. Apabila dinisbahkan dengan intelektual tadi, gua kategorikan Nik Amar ahli agama yang berjiwa, berakhlak baik, tetapi penghafal (bukan pemikir). Di mana, baik akhlak adalah untuk dirinya sendiri. Tetapi intelektual itu penting untuk umat.

Aktivisme : Jika 10 adalah terbaik, gua letak skala 1. Demo, aktiviti jalanan, gembeling NGO, penyatuan pelbagai aliran, ditangkap polis, berlapar dalam tahanan, tangisan bersama rakyat. Nik Amar hampir tidak wujud. Rekod pemimpin seperti ini, sangat berbahaya untuk melawan kuasa asing dalam bentuk radikal atau perang atau sebagainya. Nabi patah gigi. Sahabat mati dan cedera. Tapi pewaris nabi kena gigit nyamuk pun tak pernah. Ekskusif lebih dari nabi.


2. Mat Sabu.

Peribadi : Jika 10 adalah terbaik, gua letak skala 7. Dan peribadi Mat Sabu gua nilai pendek masa juga lebih kurang sama Nik Amar. Gua pernah 'dipanggil' oleh Mat Sabu selepas gua langgar Hadi. Dibawa oleh Wan Ji. Lokasi mamak di Shah Alam. Mat Sabu tanya gua.

"Apa cerita sebenarnya ni, Aduka?" Gua just jawab,

"Gitu la abang Mat...". Dan Mat Sabu tidak bertanya lagi.

Gua malas nak menyebabkan pengikut ulama PAS babitkan orang yang takda kena-mengena. Mat Sabu kemudiannya berbual dengan aktivis. Memang aktivis menyenangi Mat Sabu sebab mereka sealiran. Susah senang patah berdarah bersama-sama.

Intelektual : Jika 10 adalah terbaik, gua letak skala 4. Gua lebihkan semata dari Nik Amar, sebab Mat Sabu takda lagi terbitkan idea yang 'lucu'. Dan persamaan Mat Sabu dengan Nik Amar ialah 'tiada' idea penyelesaian masalah rakyat. PTPTN ka, GST ka, pengangguran ka. Demo jalanan, gemblengkan aliran rakyat, memang A.

Keagamaan : Semasa perjumpaan gua (bersama aktivis lain)  dengan Mat Sabu, berlaku sedikit perdebatan Mat Sabu dengan Wan Ji dalam isu berkaitan sirah dan Syiah. Kami, aktivis belajar cetusan ilmu yang terbit dari keduanya.

Mat Sabu tiada elemen 'benih fizikal' dalam dunia keagamaan. Contoh, TGNA, ayah kepada Nik Amar dan TGHA rumahnya sampai jadi sekolah dan masjid. Haron Din lahirkan ribuan perawat Islam. Mat Sabu menyumbang kepada dunia Islam secara bukan fizikal seperti contoh di atas.

Aktivisme : Jika 10 adalah terbaik, gua letak skala 9. Tak perlu hurai dah.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena