Thursday 18 December 2014

SEMUANYA KERANA 'YES BOSS', Ekonomi era Najib bakal menjunam...Adakah Najib juga turut terjunam?

Jumaat, 19 Disember 2014
  EKONOMI DIERA NAJIB BAKAL TERJUNAM
 ADAKAH NAJIB AKAN IKUT SEKALI 
SEMUANYA KERANA "YES BOSS''



 Bismillah-hir-rahman-nir-rahim 

Kalau dahulu kita hanya perlu membayar RM 3.00. untuk impot  bernilai US1.00 tetapi kini kita terpaksa membayar sebanyak RM3.50  untuk impot yang sama   bernilai USD1.00.

 Ini yang dikata oleh Ahmad Maslan bahawa 'ekonomi' kita tidak terjejas. Lemahnya nilai Ringgit Malaysia berbanding matawang asing  dikata 'tidak menjejaskan'.'. Benar, export kita  menjana pendapatan yang stabil namun untuk nilaian yang diterima kita akan mendapat pulangan yang rendah kerana nlai matawang kita semakin mengecil seperti penyataan tara antara nilai RM dan nilai USD.(US1-RM3-50) 

Tetapi disebabkan harga minyak telah mula merudum menghampiri 40% iaitu bersamaan USD60-00 maka hasil kutipan atau perolehan  hasil ekspot minyak Petronas pasti terjejas dengan teruk dimana semua tahu bahawa Petronas merupakan  penyumbang dan 'penjana' utama 'dana' untuk Kerajaan begitu juga dengan Minyak Sawit, harganya juga telah  mula merudum. 

Tidakkah ini 'menyesakkan' perjalanan kewangan negara. Bak kata Ahmad Maslan, hasil masyul sektor  Pelancongan bolih mengimbangi pendapatan tetapi janganlah 'pelancong' yang dibawa itu merupakan 'pelacur" kerana ramai yang datang kenegara ini kebanyakkannya 'sambill menyelam minum air' tu sebab ' rumah urut' dan 'pelacuran' menyumbang 'dana' yang besar dalam aktiviti haram ditambah pula dengan 'pelancong' yang tak keluar-keluar, alih-alih 'bekerja secara' haram.

 Itukah yang dimahukan oleh Kerajaan?   
   
 Harga minyak jatuh, jadikan Malaysia paling lemah di Asia Tenggara
Malaysia muncul sebagai tempat paling lemah dalam Asia Tenggara berikutan penurunan semasa harga minyak mentah dunia dan peningkatan hasil Perbendaharaan Amerika Syarikat (AS) yang melemahkan ringgit berbanding dolar AS, kata konsultan kredit antarabangsa. 

Firma perunding berpangkalan di London Spiro Sovereign Strategy yang khusus dalam dana dijamin kerajaan di Eropah berkata saham Malaysia jatuh 12% dalam tempoh 3 bulan, digambarkan sebagai “penurunan tercuram” di kalangan EMs utama, sementara ekuiti Indonesia dan Thailand hanya jatuh 0.8% dan 2.5% masing-masing bagi tempoh yang sama. 

Firma perunding berpangkalan di London Spiro Sovereign Strategy yang khusus dalam dana dijamin kerajaan di Eropah berkata saham Malaysia jatuh 12% dalam tempoh 3 bulan, digambarkan sebagai “penurunan tercuram” di kalangan EMs utama, sementara ekuiti Indonesia dan Thailand hanya jatuh 0.8% dan 2.5% masing-masing bagi tempoh yang sama. Hasil bon matawang tempata Malaysia sepanjang 10 tahun meningkat secara sederhana sejak harga minyak jatuh pada Oktober, Spiro berkata pengaliran masuk asing ke dalam pasaran hutang kerajaan negara itu menukar ia kepada aliran keluar.

 Beliau berkata bon Malaysia kekal tidak menarik kerana hasil yang rendah dan memetik data daripada Bank Amerika Merril Lynch, yang mengesan pegangan asing dalam hutang domestik EM, pasaran tempatan bon Malaysia menghadapi aliran keluar AS$900 juta pada Oktober. 

Pasaran bon Indonesia dan India menikmati AS$1 bilion dan AS$600 juta aliran masuk, susulan hasil lebih tinggi - ,Kedua-dua kerajaan India dan Indonesia berjaya mengambil kesempatan terhadap kejatuhan harga minyak untuk melaksanakan pembaharuan fiskal yang sangat diperlukan. 

“Malaysia, sebaliknya, mengalami kemerosotan dalam fiskal dan imbangan akaun semasanya,” Kejatuhan harga minyak boleh memburukkan lagi kedudukan keseimbangan bayaran Malaysia, berkata lebihan akaun semasanya sudah “menurun dengan teruk” pada Oktober,

 Pemilikan asing “sangat tinggi” dalam pasaran hutang domestik Malaysia, kerana pasaran berubah dan Rizab Persekutuan AS kelihatan mula meningkatkan kadar faedah pada pertengahan tahun depan sangat membimbangkan.

Cahaya al-Majid

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena