Sunday 11 March 2018

[Video Parlimen kecoh, Azmin-Najib 'bertelagah'] Masalah air Selangor lebih teruk daripada 1MDB, kata Najib & Isu air: Najib berniat jahat dan gangguan air bukan salah negeri Selangor - MB.

Isnin, 12 Mac 2018

Hasil carian imej untuk Gambar paip air pecah
IJOK: Pengguna air membabitkan 563,622 akaun di sekitar Lembah Klang perlu menunggu hingga Ahad ini untuk mendapat semula bekalan, susulan sistem mampatan udara pecah di Loji Rawatan Air (LRA) Sungai Selangor Fasa 3 (SSP3) di sini, semalam.
Walaupun Kerajaan Selangor berkata kerja pembaikan kecemasan sedang dijalankan selama 24 jam, bekalan akan disalurkan secara berperingkat kepada pengguna di enam wilayah iaitu Petaling, Klang/Shah Alam, Gombak, Kuala Lumpur, Kuala Langat dan Hulu Selangor.
Tempoh pemulihan sepenuhnya bagi kawasan Petaling, Klang/Shah Alam, Gombak, Kuala Lumpur dijadualkan pada jam 6 petang Ahad manakala Kuala Langat dan Hulu Selangor pulih pagi Sabtu ini.

Masalah air Selangor lebih teruk daripada 1MDB, kata Najib


Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menyifatkan masalah bekalan air di Selangor dan Kuala Lumpur sebagai lebih teruk daripada isu 1MDB.
Najib (BN-Pekan) menjawab soalan Menteri Besar Selangor Datuk Seri Mohamed Azmin Ali (PKR-Gombak) tentang sama ada peningkatan jumlah pembayaran faedah hutang negara mempunyai kaitan dengan isu 1MDB, atau ada sebab lain.
Ia merupakan soalan pertama dalam sesi soal jawab menteri di Dewan Rakyat hari ini.
Namun sebelum Azmin sempat menghabiskan soalannya, beberapa anggota parlimen BN mengganggunya dan ada antara mereka seperti Datuk Seri Abdul Azeez Rahim (BN-Baling) membangkitkan masalah air di Selangor.
Apabila Dewan Rakyat kembali tenang, Najib menjawab, "Saya ingin menegaskan bahawa kemelut air di Selangor lebih kritikal."
Jawapan itu menyebabkan Dewan Rakyat kembali kecoh dengan beberapa anggota parlimen BN mengecam Azmin sementara beliau bertegas agar Najib menjawab soalan itu secara lebih jelas.
Malaysiakini.

Isu air: Najib berniat jahat – MB

AMPANG, 10 MAC: Fitnah dan tohmahan dilontarkan oleh orang nombor satu di negara ini dalam isu gangguan air bersifat politik dan berniat jahat menjelang Pilihan Raya Umum yang bakal diadakan tidak lama lagi.
Dato’ Menteri Besar, Dato’ Seri Mohamed Azmin Ali berkata, hal itu kerana Kerajaan Negeri melalui Air Selangor sendiri mengambil inisiatif membantu Syarikat Pengeluaran Air Sungai Selangor Sdn Bhd (SPLASH) menyegerakan kerja pembaikian walaupun ia diluar bidang kuasa negeri.
Katanya, Kerajaan Negeri sebelum ini bersedia menanggung kos pembaikian terbabit sekali gus menghantar kontraktor yang bertauliah untuk membantu SPLASH.
“SPLASH bukan harta kita. Bagaimana untuk kita masuk ke dalam rumah Najib? Semua kerja mesti dilakukan pihak SPLASH. Tak kan perkara asas pun tak faham.
“Namun, saya mengarahkan Air Selangor berunding dengan SPLASH untuk membantu mereka dan bersedia menanggung kos pembaikan.
“Saya juga mengarahkan lebih ramai petugas bertauliah untuk mempercepatkan tempoh pembaikian dalam masa sehari sahaja, walaupun pada mulanya hanya dua kontraktor sahaja. Itu sebab kita tidak mahu membebankan rakyat,” katanya.
Beliau berkata demikian di Program Gotong Royong Perdana KDEBWM bersama penduduk AU2, di sini.
Mohamed Azmin menegaskan kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak itu juga membuktikan beliau seorang pemimpin yang gagal.
Bagaimanapun, Mohamed Azmin mengambil tanggungjawab dan memohon maaf kepada pengguna yang terkesan daripada gangguan bekalan air terbabit.
“Secara peribadi saya rasa terkesan dalam isu ini. Saya tidak mahu menunding jari kepada mana-mana pihak. Saya memohon maaf kepada semua pengguna.Bukan saya tidak berbuat apa-apa.
“Beri saya peluang untuk mempertahankan diri sebab media mereka cukup melampau dan memberi gambaran negatif kepada Kerajaan Negeri,” katanya.
Selangorkini.

Gangguan air bukan salah negeri

AMPANG, 10 MAC: Gangguan bekalan air yang berlaku di 427 kawasan sekitar Lembah Klang bukan salah Kerajaan Negeri.
Dato’ Menteri Besar, Dato’ Seri Mohamed Azmin Ali berkata, hal itu kerana urusan penstrukturan industri air membabitkan Syarikat Pengeluaran Air Sungai Selangor Sdn Bhd (SPLASH) belum dimuktamadkan.
Katanya, rundingan itu masih berjalan dan kedua-dua pihak diberi masa sehingga Julai depan untuk memuktamadkannya.
“Pada 26 Januari lalu, Air Selangor mendapati produktiviti bekalan air yang dikeluarkan SPLASH mengalami penyusutan.
“Bagaimanapun, Air Selangor tidak boleh masuk menjalankan siasatan dan meminta pihak Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) menjalankan siasatan.
“Hasilnya, kita mendapati ada pam yang perlu dinaiktaraf. Jadi, ia perlu diselenggarakan namun dalam garis panduan, loji tidak boleh ditutup seminggu sebelum atau selepas mana-mana perayaan, ketika itu Tahun Baru Cina,” katanya di Program Gotong Royong Perdana KDEBWM, di Padang AU2, di sini.
Sehubungan itu, katanya, Air Selangor mengeluarkan notis gangguan bekalan bermula 6 Mac lalu.
Bagaimanapun, katanya, selepas siap berlaku letupan di tempat kerja pembaikian dan menyebabkan kecederaan pada lima petugas loji dan Air Selangor.
“Kita tidak mahu kemalangan ini berlaku. Jadi, saya harap semua pihak sabar dan tabah.
“Suasana fitnah ini biasa berlaku apabila dekat dengan pilihanraya. Lebih lagi ada pihak yang tidak senang dan cemburu dengan kejayaan kita,” katanya.
Selangorkini.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena