Sunday, 16 July 2017

[Video Saya Dah Meninggalkan Umno & Umno pun dah meninggal!] Tugas terbesar Mahathir.

Ahad, 16 Julai 2017
Tukar Tiub  LAGI   HARI HARI AKHIR SAEKOR PAS Wallpaper - Gallery Tukar Tiub Lagi Hari Hari Akhir Saekor Pas

Berikut ini adalah beberapa koleksi Tukar Tiub Lagi Hari Hari Akhir yang kami kumpulkan dari berbagai media online hingga saat ini. Semoga gambar kata-kata yang kami unggah pada tanggal 16 Jul, 2017 dapat anda gunakan dengan baik dan bermanfaat - Kumpulan Tukar Tiub.

Image result for Gambar kubur umno

Tugas terbesar Mahathir

ULASAN I Kita dah melihat formasi pasukan HARAPAN yang telah dipersetujui bersama oleh pimpinan tertinggi parti-parti pembangkang dalam mempersiapkan pasukan menjelang PRU14 pada bila-bila masa mulai sekarang. Selesai satu hal.
Kelebihan atau kekurangannya, akan kita hadapi bersama selepas ini. Tidak akan ada benda yang sempurna, hanya ‘harapan’ yang masih terus bulat di hati rakyat.
Saya juga telah meneliti kerangka kerja sasaran 100 hari yang akan dilaksanakan jika mendapat mandat dari rakyat menggantikan kerajaan kleptokrasi Najib.
Saya kira rangka kerja 100 ini adalah asas yang cukup jelas dan cukup besar maknanya. Namun, tugas paling besar dan mencabar adalah peranan Tun Mahathir, iaitu untuk memecahkan taboo pemikiran orang Melayu, daripada ketakutan kepada berani, yakin dan melakukan perubahan.
Pada hakikatnya tugas itu digalas oleh semua pemimpin, bukan Tun M seorang saja.
Sebaliknya, apa yang saya maksudkan ialah bagaimana Tun M sebagai seorang tokoh yang suatu ketika dahulu, sebagai perdana menteri yang paling lama berkuasa dan sebagai Presiden untuk dua parti (Umno 46 dan Umno Baru), telah membina tembok-tembok hagemoni ketakutan kepada rakyat khususnya orang Melayu, untuk bukan sahaja mengekalkan status quo kuasa partinya tetapi membina pemikiran yang percaya bahawa Umno adalah tiang seri kuasa politik orang Melayu.
Itulah maksud saya.
Pecah ketakutan Melayu
Disebalik misi besar 100 hari selepas mengambilalih kuasa kerajaan kleptokrasi Najib, tugas memecah ketakutan orang Melayu inilah tugas terbesar bagi Tun M khususnya, ketika ini.
Dalam berdepan dengan hakikat pemikiran orang Melayu yang ditanamnya selama ini, Tun M pastinya akan berdepan tugas getir yang bukan semua pemimpin sanggup dan mampu melaksanakannya.
Dia sewaktu berkuasa, mencipta banyak undang-undang yang menyekat kebebasan dengan maksud untuk menghalang apa-apa perubahan politik, di dalam Umno mahupun di luar Umno.
Jika Tun M diibaratkan seorang warden yang berkuasa, suatu waktu dahulu dia membina, memasukkan, mengunci sel dan memenjarakan rakyatnya, kini beliau perlu berusaha membuka kembali kunci sel itu malah beliau perlu mengajak rakyatnya agar keluar membebaskan diri mereka (politik).
Saya kira tidak ada buku manual atau buku panduan dalam keadaan ini. Ia bergantung kepada kebolehan unik Tun M untuk melakukannya.
Mitos pemikiran Melayu
Apa yang ada di tangannya ketika ini, baik skandal 1MDB, kesan GST, skandal FGV dan masalah Felda, mungkin hanya akan menjadi isu-isu yang boleh menggegar perhatian orang Melayu, tetapi ia mungkin belum cukup untuk menjadi kunci membebaskan taboo ketakutan yang telah tertanam di benak orang Melayu sejak sekian lama.
Kini, beliau sebagai salah seorang tokoh pembangkang yang berada di saf paling depan, akan bersemuka bukan sahaja dengan Umno, malah akan berdepan dengan mitos pemikiran orang Melayu ini.
Sebelum ini, Anwar Ibrahim membawa obor reformasi dengan lenggok gaya dan strateginya, namun belum cukup ampuh mengubah mitos tersebut.
Begitu juga dengan kempen ‘Ubah’, belum berupaya memecah taboo tersebut. Malah, ada yang berpendapat pakej ‘ubah’ ini juga membawa ton nada yang negatif, ia jadi senjata makan tuan apatah lagi DAP dilihat terkehadapan berkempen.
Justeru, adakah pakej-pakej yang sama ini, jika dibawa oleh Tun M dengan gaya bahasa dan strateginya, akan mampu menjadi sebab metos tersebut pecah? Atau adakah kita perlu merangka naratif baru bersama Tun M untuk mencapai maksud tersebut? Kita belum tahu.
Tidak mudah berundur
Saya tidak dapat menganalisa pemikiran Tun M yang sangat berpengalaman luas dan licik berpolitik. Tetapi apa yang kita semua boleh jangka ialah Tun M tidak akan mudah berundur dari hajatnya.
Dahulu, beliau berhajat untuk mengekalkan Umno di tampuk kuasa dan beliau mengotakan kata-katanya hingga setelah Umno dan negara dirampas oleh regim kleptokrasi Najib.
Dan pada hari ini, hajat beliau yang baru ialah untuk menghumban Najib dan Umno dari Putrajaya. Saya yakin, hajat beliau ini juga akan dikotakannya. Soal berjaya atau tidak, kita belum tahu. Politik, akhirnya tentang berkongsi hajat dan musuh yang sama.
Tugas berat Tun M ini sudah semestinya memerlukan sokongan rakan-rakan gabungan HARAPAN.
Waktu kecederaan
Adakah rakan-rakan Tun M yang baru ini memahami naratif politik ini, sebelum mengizinkan politik pembangkang diolah kembali agar kunci perubahan pemikiran orang Melayu dapat dibuka hingga perubahan politik dapat berlaku.
Jika ini sebuah perlawanan bolasepak, kita sedang berada di waktu ‘kecederaan’ ( injury time ).
Bagi Tun M, barangkali inilah detik terakhir dan paling penting dalam karier politiknya, ini mungkin menjadi ‘momen’ bagaimana dia dapat membantu meluruskan kembali naratif politik kita.
Bagi Anwar Ibrahim, ini juga adalah waktu terakhir beliau menyumbang semangat dan sisa-sisa karismanya untuk membuat perubahan politik.
Bagi Lim Kit Siang, saya kira ini juga akan menjadi titik penting bagi beliau dalam usahanya puluhan tahun untuk menjadikan DAP sebagai parti bagi semua kaum di Malaysia dalam naratif kewujudan sebuah Negara Bangsa.
Kita belum menang, tugas terbesar Tun M ini perlu pembelaan. Bercakap dalam bahasa yang mudah difahami oleh mereka yang percaya kepada mitos, bukan hal yang mudah.

MAHDZIR IBRAHIM ialah pengarah pendidikan politik DAP Johor.
Rencana ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pendirian rasmi Malaysiakini.
Malaysiakini.

1 comments:

eyang said...

PERMISI,,,MOHON MAAF,WAJIB LAPOR YANG PUNYA GROUP UNTUK POSTING DI GROUP ANDA CUMA MAU BERBAGI CERITA KISAH NYATA ,,,assalamu'alaikum warrohmatullohi wabarookaatuh...
Saya pendatang baru di grup ini ingin mengucapkan terima kasih banyak kepada NYI,RATU,HARISBAYA karna berkat bantuan Nombor togel 4D yang NYI-RATU berikan ternyata benar-benar TEMBUS 100% 4D dan alhamdulillah saya menang angka sebanyak Rp 500 juta Dalam 5 putaran dalam bentuk uang Indonesia saya menang banyak karna saya pasang angka NYI,RATU,HARISBA dari 5 bandar di TAIWAN,saya tidak tau harus berbuat apa untuk membalas kebaikan NYI-RATU,awalnya saya kurang yakin dengan angka yang NYI-RATU berikan ternyata alhamdulillah saya menang 4D lagi dan kalau boleh saya jujur NYI,RATU,HARISBAYA sudah berapa banyak peramal/dukun di internet yang saya hubungi tidak ada satupun yang tembus malahan hutang-hutang saya bertambah banyak tapi dengan bantuan NYI-RATU kini kehidupan saya jauh lebih sukses dari pada sebelumnya, alhamdulillah saya ada rencana pulang kampung karna sudah 7 tahun jadi TKW TAIWAN tidak perna pulang ke indonesia, ini karna bantuan NYI-RATU saya akan pulang ketemu semua keluarga saya itu semua berkat bantuan saya ingatkan kepada teman2 Tki dan Tkw tidak ada dukun yg bisa menangdingi kesaktian NYI,RATU,HARISBAYA,"INGAT" didunia ini tidak ada yg tidak mungkin selama lafadz "kun fa ya kun" selalu dalam genggaman Allah, maka cukuplah dengan berkata "JADILAH MAKA TERJADILAH"
SYARATNYA : ANDA HARUS SERIUS.
silahkan anda hubungi-NYI,RATU,HARISBAYA
di nomor :-08-52-88-81-87-59 :saya sudah buktikan dalam 5X putaran ini tidak perna meleset dan saya pastikan anda tidak akan kecewa dan anda jangan mudah tergiur dengan janji-janji saatnya kita perlu bukti cuma NYI-RATU-yang menjamin Jackpot 100% kemenangan.kalau mau bukti hubungi sekarang,
BUTUH ANGKA GHOIB HASIL RITUAL ,,,,,,
2D.3D.4D.5D.6D
angka GHOIB:SINGAPURA
angka GHOIB:HONGKONG
angka GHOIB:MALAYSIA
angka GHOIB:LAOS
angka GHOIB:SIDNEY
angka GHOIB:CAMBODIA
angka GHOIB:CHINA
angka GHOIB:KOREA
angka GHOIB:ARAB SAUDI
angka GHOIB:BRUNEI DARUSSALAM
angka GHOIB:TAIWAN
angka GHOIB:THAILAND

Post a comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena