Sunday 9 July 2017

[Video Najib Hanya Pilih Pemimpin UMNO Yang Mudah Disuap DEDAK!] Berjayakah SPRM memukat jerung yang ‘ngap sana, ngap sini’.

Ahad, 9 Julai 2017

Image result for Foto jerung kena pukat
Kami turut buru 'jerung', jelas SPRM

Berjayakah SPRM memukat jerung


Berjayakah SPRM memukat jerung

SYABAS kepada SPRM yang berazam untuk menangkap ‘ikan jerung’, seperti yang ditegaskan oleh Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Pencegahan) Datuk Shamshun Baharin.

Beliau menafikan dakwaan dan persepsi umum selama ini kononnya agensi anti suap itu menyasarkan dan berani memerangkap hanya ‘ikan bilis’.

Sejak dulu-dulu lagi orang selalu mendengar jeritan SPRM untuk menangkap jerung. Tetapi yang selalu kedengaran masuk jaring hanyalah anak seluang, lebih-lebih pun ikan puyu.

Perihal jaring, biasanya ikan besar yang akan terperangkap: ikan kecil boleh menyusup keluar. Tetapi dalam kes rasuah, yang tersangkut ialah anak seluang, bapak jerung terlepas.

Maka selalu sangat orang bertanya, jaring jenis apa yang digunakan SPRM?

*SETAKAT ini angka dan fakta yang diberikan, memang menunjukkan kesungguhan agensi bebas itu untuk memukat dan menjaring jerung.

Seperti yang diberitahu Shamshun, sepanjang enam bulan pertama tahun ini, pihaknya berjaya menahan 501 orang; 223 daripadanya adalah kakitangan awam.

Daripada bilangan kakitangan awam yang ditahan, 12 orang adalah pegawai-pegawai tinggi agensi kerajaan terutama membabitkan syarikat berkaitan kerajaan (GLC).

Ertinya, sepanjang enam bulan, dalam 501 yang dijaring SPRM, termasuk juga 12 ekor jerung @ purata dua ekor jerung setiap bulan.

Apakah jerung-jerung itu sudah disiang? Apakah perlu dipanggang? Atau, apakah patut dibuat gulai lemak tempoyak?

*SEPERTI yang dijelaskan sejak Januari – Jun tahun ini, 232 orang telah didakwa di mahkamah. Daripada jumlah tersebut, 113 orang telah disabitkan kesalahan.

Tidak pula diperincikan adakah bilangan yang didakwa dan disabitkan kesalahan itu termasuk 12 ekor jerung? Atau, apakah ikan bilis sahaja yang diheret ke muka pengadilan dan dihukum, sedangkan jerung relaks-relaks sahaja?

Sebagai contoh, apa kisahnya seekor jerung di Sabah yang menyimpan wang tunai RM juta-juta-juta dalam almari di rumahnya? Sudahkan dihukum setimpal, atau setakat digantung jawatan?

Menangkap jerung adalah satu hal, tetapi apa yang lebih penting umum mahu jerung-jerung pelahap, kemaruk dan ganas itu menerima hukuman setimpal.

Ketika memegang jawatan penting, jerung-jerung ini lupa diri, lupa daratan, lupa amanah, dan sanggup menibai RM berjuta-juta duit rakyat. Maka, sampai masanya mereka pula ditibai cukup-cukup.

*MENURUT Shamshun lagi, seperti yang disiarkan media, SPRM menjangkakan memecahkan rekod tertinggi dari segi jumlah tangkapan melebihi 1,000 orang sepanjang tahun ini.

Maka ramai berharap agensi itu juga memecah rekod dari segi tangkapan jerung. Umum ingin melihat pukat harimau SPRM tidak hanya menangkap seluang, haruan, jenahak, buntal dan lain-lain ikan biasa.

Almaklumlah, semua mengetahui dalam lautan rasuah negara ada banyak lagi bapak jerung, tok ki jerung. Ada juga bapak paus, Jaws, piranha, dan lain-lain ikan buas yang ‘ngap sana, ngap sini’.

Baik jerung kerajaan, jerung GLC, jerung korporat, pendek kata apa sahaja jerung, SPRM mesti berani dan tegas untuk menangkap ikan-ikan perosak itu. Jangan nanti orang tuduh SPRM pilih jerung...


KedahLanie

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena