Thursday 20 July 2017

[Video Tinjauan: Sokongan Melayu pada BN, HARAPAN hampir sama] Sokongan pengundi kepada Pas pula merosot teruk.

Khamis, 20 Julai 2017

PH dahului sokongan pengundi berbanding BN, Pas merosot teruk

Kaji selidik terkini Centre for Policy Initiatives (Invoke) mendapati Pakatan Harapan mendahului BN dalam tahap sokongan segmen pengundi utama negara ini berdasarkan bangsa yang memberi harapan baru kepada gabungan parti pembangkang untuk membentuk kerajaan selepas pilihan raya umum (PRU) akan datang.
Kajiselidik melibatkan temuramah melalui telefon itu dibuat menggunakan bahasa ibunda responden dan dijalankan dari 5 Jun 2017 sehingga 14 Julai 2017.
Pengundi dipilih dan didail secara rawak oleh sistem kajiselidik berkomputer Invoke.
Seramai 2.67 juta orang pengundi berdaftar didail secara rawak dan dari jumlah itu, 160,761 orang pengundi mengangkat telefon dan 17,107 orang pengundi menjawab kesemua soalan yang ditanya.
Ahli Parlimen Pandan Rafizi Ramli ketika membentangkan hasil kajian itu berkata, 36% pengundi Melayu menyatakan sokongan kepada PH berbanding BN (35%), Pas (14%), dan belum membuat keputusan (15%).
Bagi segmen pengundi Cina, 53% menyatakan sokongan kepada PH, BN (22%), Pas (1%), belum membuat keputusan (23%) dan tidak mengundi (1%), manakala 42% segmen pengundi India menyatakan sokongan kepada PH, BN (44%), Pas (3%), belum membuat keputusan (10%), dan tidak mengundi (1%).
Hasil kaji selidik Invoke juga mendapati tiga isu paling penting bagi pengundi adalah kos sara hidup dan harga barang, meliputi GST dan subsidi minyak; gaji yang dirasakan tidak naik setimpal dengan kenaikan harga barang; dan lambakan pekerja asing yang dirasakan menyempitkan peluang pekerjaan warga tempatan.
"Tiga isu ini (yang boleh dirujuk sebagai isu ekonomi rakyat) adalah jauh lebih penting kepada pengundi semua kaum berbanding isu penyelewengan semata-mata.
"Berdasarkan sentimen pengundi terhadap tiga isu utama ini yang melihat BN gagal menjalankan tanggung jawab dengan baik, sokongan pengundi Melayu sebenarnya sudah pun berpihak kepada PH," jelas Rafizi.
Beliau menambah, kedudukan undi Melayu adalah hampir setara di antara BN dan PH iaitu sekitar 35% ke 36%, dan sokongan 35% ini juga konsisten dengan semua kajiselidik yang dijalankan setiap bulan sejak Disember 2016 mengenai sokongan pengundi Melayu terhadap BN.
Menurutnya, kedudukan undi Cina dan India dilihat menyerupai pola pengundian dalam PRU13 yang lalu, mengambil kira pengundi-pengundi yang belum membuat keputusan.
Rafizi yang juga Naib Presiden PKR berkata, kaji selidik Invoke itu dibuat di antara bulan Jun dan Julai 2017 sebelum PH mengumumkan struktur dan menamakan pimpinan minggu lalu.
"Dengan tahap sokongan seperti ini setakat Julai 2017, ada kemungkinan munasabah bahawa BN akan tewas dalam PRU14 sekiranya PH berjaya menawarkan penyelesaian kepada tiga isu utama yang menjadi isu paling penting kepada pengundi," ujar beliau.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena