Wednesday 12 July 2017

[Video Struktur organisasi Pakatan Harapan hampir selesai] Speaker DUN Kelantan tolak usul bahas BN-Bukit Bunga isu perjanjian perdagangan karbon kredit.

Rabu, 12 Julai 2017

Speaker DUN Kelantan tolak usul bahas perjanjian perdagangan karbon kredit

Abdullah-Ya’kub-carbon-agreement1


KOTA BHARU: Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan hari ini menolak usul yang dikemukakan Datuk Mohd Adhan Kecik (BN-Bukit Bunga) bagi membahaskan isu perjanjian perdagangan karbon antara kerajaan negeri dengan syarikat Climate Protector Sdn Bhd.

Speaker Datuk Abdullah Ya’kub ketika memutuskan perkara itu berkata walaupun isu berkenaan adalah perkara tertentu dan berkepentingan awam, namun ia bukan sesuatu yang perlu disegerakan.

“Saya dimaklumkan kerajaan negeri sedang meneliti perkara itu… dengan itu saya menolak usul ini,” katanya pada persidangan DUN Kelantan di Kompleks Kota Darul Naim di sini, hari ini.

Terdahulu, Mohd Adhan ketika mengemukakan usul berkenaan mencadangkan agar kerajaan negeri menangguhkan perjanjian dengan syarikat tersebut tanpa perlu menunggu tempoh kajian selama 2 tahun yang dicadangkan oleh kerajaan negeri selesai.

Mohd Adhan ketika ditemui di luar dewan menzahirkan rasa kesal usul itu ditolak, menegaskan usul itu dibawa selepas mendapati perjanjian yang ditandatangani pada tahun lepas amat meragukan.

“Pada sidang DUN Mac lepas saya juga telah mengemukakan soalan sama dan kerajaan negeri melalui Menteri Besar (Datuk Ahmad Yakob) sendiri memberikan jawapan bahawa mereka telah melakukan apa yang patut seperti kajian kemungkinan dan lain-lain.

“Mereka (kerajaan negeri) yakin syarikat ini akan membawa hasil kepada kerajaan negeri sehingga di dalam bajet pada tahun lepas, mereka menjangkakan pulangan sebanyak RM50 juta akan diraih daripada usaha ini tetapi sehingga sekarang pun kita tak nampak apa-apa hasil yang dapat disumbangkan kepada kerajaan negeri,” katanya.

Mohd Adhan berkata jika usul berkenaan dibenarkan untuk dibahaskan, beliau akan memberi cadangan supaya kerajaan negeri menangguhkan kewajipan mereka untuk meneruskan syarat-syarat yang terkandung di dalam perjanjian tersebut sehingga kerajaan negeri membuat kajian yang sewajarnya.

Sebelum ini, Naib Presiden Amanah Datuk Husam Musa mendakwa kerajaan Kelantan meluluskan sejuta ekar (404,685 hektar) hutan simpan kekal kepada syarikat Climate Protector Sdn Bhd untuk pelaksanaan projek itu.

Husam turut mempersoalkan kelayakan syarikat itu untuk menguruskan perdagangan karbon dengan kerajaan Kelantan yang didakwa tidak mendapat kelulusan Bank Negara untuk beroperasi.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena