Monday 24 July 2017

[Video Wang Durian Runtuh Peneroka FELDA Itu Duit Mereka Bukannya Jasa Najib Umno 'Perompak'] 6 insentif kerajaan bersifat sementara 15 lagi terlepas pandang.

Isnin, 24 Julai 2017

6 insentif kerajaan bersifat sementara 15 lagi terlepas pandang

Junaidy Jamaludin
Pengumuman kerajaan memberikan insensif khusus kepada warga dan peneroka Felda hanya bersifat sementara yang tidak mampu menyelesaikan masalah utama yang dihadapi 112,600 peneroka Felda seluruh negara, kata Presiden Peneroka Rakyat Malaysia (Peneroka) Junaidy Jamaludin.
Beliau berkata,usaha diperingkat kerajaan persekutuan yang membawa kesejahteraan kepada peneroka Felda digalakkan walaupun ia sepatutnya sudah lama dilaksanakan oleh kerajaan.
"Apa yang diuar-uarkan oleh perdana menteri kepada peneroka Felda adalah sesuatu yang sudah sepatutnya dari dulu lagi dilakukan.
"Sebenarnya masih ada lagi masalah utama peneroka yang tidak diselesaikan," ujarnya kepada Malaysia Dateline.
Beliau berkata jika Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Razak menawarkan enam insentif kepada peneroka Felda, pihaknya juga meneliti terdapat 15 lagi permasalahan yang ditimbulkan selama ini oleh peneroka Felda sedikitpun tidak mendapat perhatian di pihak pengurusan Felda dan anak syarikatnya.
Junaidy berkata, terdapat enam isu utama yang dikenalpasti oleh Peneroka yang selama ini tidak diambil perhatian oleh pihak pengurusan Felda.
"Masalah-masalah pokok pihak peneroka felda adalah terdapat selama ini peneroka menerima penyata bulanan dan tahunan yang tidak tersusun dan terperinci.
"Harga getah yang tidak dikawal meyebabkan penanam getah terlalu daif dan tidak dibela, purata pendapatan harian penanam getah masih lagi dibawah RM20 sehari.
"Peratusan penggunaan kelapa sawit yang kurang jelas dan mencurigakan.
"Selain caj atau potongan peyelengaraan ladang yang tinggi dikenakan oleh pihak pengurusan ladang dan sistem menaik taraf kehidupan peneroka Felda dan anak peneroka tidak dirancang dengan teliti
"Bagi pandangan kami,jika isu utama ini dapat diselesaikan oleh pihak pengurusan felda, sudah pasti peneroka Felda mendapat lebih daripada apa yang di tawarkan oleh kerajaan melalui insentif tersebut,jika dikira dari sudut ekonomi bulanan dan tahunan," ujarnya.
Beliau menegulas mengenai keputusan kerajaan semalam, mengumumkan enam insentif untuk peneroka dan warga Felda antaranya bentuk pelupusan hutang, bayaran insentif, kewujudan dana khas dan geran khas serta insentif perumahan.
Menurut Junaidy lagi pertubuhan yang membela nasib peneroka Felda ini, akan mengemukakan 15 usul kepada Felda dalam usaha memberikan jalan penyelesaian terhadap isu-isu utama yang selama ini diliht gagal diselesaikan oleh pengurusan Felda dan anak syarikatnya terhadap semua peneroka.
Justeru walaupun perdana menteri mengumumkan enam insentif untuk warga Felda seluruh negara, namun ujarnya, beberapa isu yang membelenggu peneroka yang selama ini masih lagi tidak dapat diselesaikan akan cuba dirungkai oleh Peneroka.
Tanpa mendedahkan kesemua 15 usul tersebut, yang akan dibawa kepada Pengerusi Felda Tan Sri Shahrir Samad secara berperingkat mengikut keutamaan itu, beliau berhasrat ia dilakukan secara berperingkat itu kelak sebagai memberikan solusi kepada isu-isu yang timbul selama ini yang mungkin terlepas pandang oleh pihak pengurusan Felda.
"Kita akan memberikan beberapa solusi kepada permasalahan yang timbul selama ini di kalangan peneroka Felda.
"Kami dapati banyak rungutan daripada peneroka antaranya usul yang akan kita bawa mengenai keperluan pihak pengurusan Felda mendedahkan penyata tahunan, bulanan yang lengkap kepada peneroka.
"Majoriti peneroka tidak tahu berapa hutang mereka kepada Felda kerana tidak dijelaskan dengan terperinci di dalam slip yang diterima daripada pihak pengurusan Felda.
"Apa yang kita buat peneroka akan usulkan satu penyata contoh yang dipersetuji dan ditandatangani oleh peneroka yang akan dihantar kepada Tan Sri Shahril Samad dalam masa terdekat ini," ujarnya.
Junaidy menjelaskan,dengan komposisi 1/4 (55 Parlimen) daripada 222 Parlimen adalah kawasan Felda di seluruh negeri, sesuatu yang agak menghairan apabila nasib peneroka masih lagi tidak terbela.
"Sepatutnya hutang berkurangan tetapi ia bertambah. Orang Melayu Islam mereka takut berhutang kerana hutang akan dibawa mati- jadi peneroka Felda sering menyuarakan soal hutang mereka. Jika adanya penyata tahunan terperinci banyak masalah boleh diatasi.
"Setiap peneroka Felda dianggap sebagai kakitangan kerajaan kerana rakan konsi kepada GLC yang sepatutnya dikenakan caj 4 peratus tetapi kenapa dikenakan caj sehingga 6.2%
"Dikalangan peneroka Felda juga tertekan kerana harga rendah yang ditawarkan berbanding pasaran luar.
"Peneroka akan mencadangkan kepada pengurusan Felda supaya memperkenalkan harga siling. Begitu juga dengan penanaman semula kelapa sawit, ramai yang nak tahu adakah kerajaan sudah ada peruntukkan untuk projek tanaman semula ini.
"Sama ada FGV dan Felda Plantation sudah memyediakan peruntukan untuk penanaman semula sawit? Masalah yang timbul peneroka Felda kini dipaksa membayar semula kos penanaman dilakukan," ujarnya.
Peneroka yang beribupejabat di Port Dickson ini, sudah pun mempunyai ahli di kawasan Felda di Negeri Sembilan, Johor, Kelantan dan Perak.
Pertubuhan yang baru ditubuhkan pada 2 Mei 2017 itu dijangka akan mengembangkan keahliannya ke Sabah dengan penyertaan dijangkakan 2,000 ahli yang berminat menyatakan kesediaan mereka untuk bersama pertubuhan ini untuk memperjuangkan nasib peneroka Felda di sana.
Pertubuhan ini pernah bersama dengan 300 orang peneroka Felda di Jelai membantah sistem caj penyelenggaraan yang dinaikkan daripada RM120 ke RM320 kerana ketika itu tiada NGO yang prihatin menyatakan permasalahan tersebut.
Pada 13 Jun lalu (Gambar bawah) Peneroka juga pernah bersama Pengerusi Task Force Felda Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) Wan Mohd Shahrir Wan Abdul Jalil menghantar memorandum di Wisma Felda mendesak Tan Sri Isa Samad selaku Pengerusi Felda Global Ventures Holding Berhad (FGV) meletakkan jawatan.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena