Saturday 22 July 2017

[Video Mana Ada Harga Barang Turun Selepas Cukai GST] Warga T/Malim ayuh bersama Ayahanda Tun & Poster FITNAH! "Puak2 sinun takdo keje lain ka?" Felda dibadai krisis kewangan!

Ahad, 23 Julai 2017

Foto Kelab Che Det.
Khas untuk warga Tanjung Malim dan kawasan sekitar serta utk semua....ayuh bersama Ayahanda Tun..........!!
Kita kasi gegar...
Foto Kelab Che Det.

Kelab Che Det telah menambah 3 foto baru
33 min
Antara poster FITNAH yang tersebar. Puak sinun takdo keje lain ka?

Dibadai krisis kewangan, Anak desak Felda isytihar kos karnival

Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) mendesak pihak Felda mengisytiharkan kos keseluruhan program tiga hari yang dianjurkan di Putrajaya bermula semalam.
Presidennya, Mazlan Aliman (gambar kanan) berkata, Karnival Ekspresi Felda Negaraku Malaysia yang merupakan rutin tahunan itu bagaimanapun menimbulkan persoalan pada tahun ini memandangkan krisis kewangan yang membadai Felda sekarang.
Mazlan Aliman ANAK"Isunya di kala krisis kewangan melanda Felda, mengapa mesti dibuat smpai tiga hari? Anak mendesak Felda isytihar berapa kos keseluruhan sambutan ini, dan menggunakan peruntukan mana?" tegasnya.
Beliau juga dimaklumkan setiap kawasan Felda diperuntukkan bas untuk membawa peneroka dan anak mereka ke pusat pentadbiran kerajaan Persekutuan itu.
"Berapa kos keseluruhan termasuk makan minum mereka?" soalnya ketika dihubungi Malaysia Dateline.
Karnival sempena sambutan Hari Peneroka Kebangsaan itu mengadakan pelbagai aktiviti seperti jualan murah, pameran serta jualan produk industri kecil dan sederhana.
Pengerusi Felda Tan Sri Shahrir Abdul Samad dilapor berkata, lebih 50,000 pengunjung dijangka hadir ke karnival bertemakan #KamiGenerasiFelda, #KamiSayangFelda dan #FeldaSayangKami itu.
Mengulas lanjut, Mazlan turut difahamkan Perdana Menteri akan membuat pengumuman 'durian runtuh' kepada peneroka pada hari terakhir karnival tersebut.
"Adakah benar jumlahnya RM5,000 setiap peneroka? Adakah ini semua pesta besar-besaran untuk menarik sokongan pengundi Felda demi memastikan BN kekal di kerusi Felda?" tambahnya lagi.
Dalam hal berkaitan, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sebelum ini dilapor akan membuka satu kertas siasatan baharu terhadap Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (Felda).
Sementara itu, Malaysia Dateline baru-baru ini melaporkan keluhan keluarga peneroka dijerut hutang akibat perjanjian tanam semula yang dianggap menyebelahi anak syarikat Felda iaitu Felda Technoplant Sdn. Bhd. (FTP).
Peneroka juga mendakwa pinjaman sara hidup dikenakan kadar faedah tinggi mencecah 6.25 peratus selain pada masa sama dibebani potongan Caruman Tabung Tanam Semula, Tabung Pemulihan Ladang dan Jalan Pertanian.
Bagaimanapun, mereka kecewa apabila manfaat hasil kutipan kesemua tabung terbabit tidak disalurkan kembali demi kepentingan peneroka.
Pada masa sama, generasi muda tanah rancangan terbabit mendakwa Felda pada masa ini tiada lagi menyediakan peruntukan bagi program berkaitan meningkatkan sosio-ekonomi peneroka termasuk bantuan persekolahan sekalipun.
Turut menimbulkan rasa tidak puas hati anak muda Felda apabila masalah berkaitan pembinaan Perumahan Generasi Baharu Felda (PGBF) berlarutan sejak dilancarkan Perdana Menteri pada 2012.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena