Saturday 8 July 2017

[Video Kita LAWAN Umno dan Sekutunya] Tangani RASUAH, PENYELEWENGAN & KRONISME Melalui PERALIHAN KERAJAAN.

Sabtu, 8 Julai 2017


Foto Pakatan Harapan Supporters.
Cari pelabur katanya....

TANGANI RASUAH, PENYELEWENGAN DAN KRONISME MELALUI PERALIHAN KERAJAAN

Kenyataan Media | 07 Julai 2017
Skandal 1 Malaysia Development Berhad (1MDB) semakin mendapat perhatian rakyat. Betapa sadisnya wang rakyat yang dikatakan sebanyak RM20 bilion telah disalahgunakan oleh pihak-pihak yang berkait rapat dengan MO1 untuk kegunaan peibadi termasuk sewaan kapal layar mewah, perkhidmatan hotel, pembuatan filem lucah dan lain-lain perkara yang merugikan rakyat dan negara.

Kini kerajaan Umno BN pula memainkan isu forex dalam mengalih tumpuan rakyat yang berasa marah dan dukacita mengenai penyelewengan  1MDB. KEADILAN mengalu-alukan penubuhan Suruhanjaya Siasatan DiRaja (RCI) mengenai mana-mana isu atau skandal yang melibatkan wang negara.
Sebarang perlindungan penyelewengan 1MDB hanya akan memalukan nama negara bahkan dengan mudah masyarakat antarabangsa melabel Malaysia sebagai sebuah negara korup atau negara ditadbir golongan kleptokrat.

1. Saya ingin menyeru rakyat memikirkan tentang kos rasuah, penyelewengan dan kronisme yang selama ini diamalkan oleh Umno BN. Perkara ini bukan sahaja melibatkan 1MDB, malah juga merangkumi kes-kes besar seperti penyelewengan air di Sabah, kekayaan luar biasa pemimpin pemerintah secara tidak sah dan skandal perumahan bumiputera di Johor.

2. Hakikatnya kerajaan Umno BN, syarikat-syarikat berkaitan kerajaan (GLC) dan segelintir penjawat awam kini terlibat dalam gejala-gejala yang merugikan negara sendiri.

3. Hanya melalui reformasi dan peralihan kerajaan, maka peluang-peluang untuk mengatasi masalah ini akan terbuka, dibandingkan dengan mengekalkan Umno BN yang sudah terpalit dengan pelbagai cerita buruk dan isu yang memalukan negara.

Malahan jika peralihan kerajaan direalisasikan, rakyat sendiri akan mengetahui pelbagai kes yang sebelum ini tidak diketahui umum mahupun disebarkan oleh pihak media. Apa yang diketahui selama ini hanyalah “tips of the iceberg”.

4. KEADILAN bertekad untuk menyiasat skandal-skandal besar negara, terutama yang 'melenyapkan' sejumlah wang besar rakyat untuk tujuan kemewahan peribadi. Penubuhan RCI akan dilaksanakan secara berperingkat untuk menyiasat kes-kes skandal dengan lebih mendalam.
Dalam hal ini, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Polis Diraja Malaysia (PDRM), Jabatan Audit Negara dan pihak mahkamah perlu adil dalam proses siasatan dan penghukuman. Badan-badan pelaksana ini tidak seharusnya dicampur tangan oleh mana-mana parti politik demi memastikan orang yang bersalah diheret ke muka pengadilan.

5. KEADILAN akan bekerjasama dengan pihak-pihak negara luar dan Interpol bagi memastikan mereka (penjenayah) ini tidak lari berlindung di luar negara atas nama suaka politik, apabila kemenangan diberikan kepada Pakatan Harapan pada PRU14 kelak.

6. Pakatan Harapan juga akan melaksanakan siasatan khas bagi menjejaki semula wang-wang yang telah 'hilang', sama ada dicuri, disimpan di lokasi-lokasi tertentu atau dijadikan aset-aset mewah yang tidak memberi manfaat kepada rakyat.

Dana-dana ini seharusnya dikembalikan kepada negara untuk membiayai hutang-hutang tidak produktif yang dijana oleh Umno BN, menyusun semula polisi percukaian negara bagi tidak membebankan rakyat, serta lebihan digunakan untuk program kebajikan yang menghapuskan kemiskinan dan mengurangkan jurang lebar antara golongan kaya dan miskin.

Saya percaya dana-dana yang telah diseleweng mampu dikembalikan kepada rakyat demi membina semula negara Malaysia yang telah dirosakkan teruk oleh Umno BN akibat kegagalan membendung gejala rasuah, penyelewengan dan kronisme yang dimulakan sendiri oleh pimpinan atasan mereka.

Dato’ Saifuddin Nasution Ismail
Setiausaha Agung
Parti KEADILAN Rakyat

KedahLanie

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena