Sunday 9 July 2017

[Video 'Nak Bunuh Saya, Saya Tak Ada Apa Pun' Tun M] Rupa2nya keborosan 'Ayonder Najib' sudah bermula seawal 80an lagi...? PENYENARAIAN EDRA: Dihebohkan Pelabur Asing Dari China Tetapi Guna DUIT RAKYAT MALAYSIA! Errk?

Isnin, 10 Julai 2017
Foto Suara Rakyat.
Sejarah Tak Pernah Menipu..

Rupa2nya keborosan Ayonder Najib sudah bermula seawal 80an lagi.. Tidak mustahil ia kekal diwarisi hinggi kini. Tambah2 lagi dgn hidup penuh kemewahan & keborosan Ibonda Rosmah..

Tup2 angkat diri pejuang Islam Wasatiyyah konon...
Foto Rafizi Ramli.

PENYENARAIAN EDRA: DIWAR-WAR PELABURAN ASING DARI CHINA TETAPI GUNA DUIT RAKYAT MALAYSIA?

Saya langsung tidak terkejut dengan jawapan Datuk Seri Abdul Rahman Dahlan yang menolak cabaran berdebat dengan saya mengupas sama ada wang rakyat di dalam dana awam (KWSP, KWAP, Tabung Haji, PNB, Perkeso dan lain-lain) menghadapi risiko kerugian jika dilaburkan di dalam Edra Power Holdings Sdn Bhd yang hendak disenaraikan.

Beliau memberi alasan tiada guna berdebat dengan seorang “pakar pemfitnah” dan pelbagai serangan peribadi yang lain. Saya tidak perlulah melayan serangan peribadi sebegitu kerana rakyat dapat memahami isu yang saya timbulkan berhubung penyenaraian Edra ini. Lagi pun, skandal-skandal yang saya timbulkan sejak skandal NFC lagi telah sedikit sebanyak membantu rakyat menilai prestasi pentadbiran Barisan Nasional.

Ada dua isu sebenar ekoran pengumuman cadangan penyenaraian Edra oleh syarikat tenaga milik Kerajaan China itu.

Pertama – risiko rakyat Malaysia menanggung hutang 1MDB kali kedua apabila rakyat membayar kembali wang yang “didahulukan” oleh syarikat China itu untuk membayar sebahagian dari hutang 1MDB. Saya telah terangkan risiko ini dalam dua kenyataan media yang lalu.

Kedua – risiko segala jenis pelaburan asing dari China yang diumumkan oleh Dato’ Seri Najib Tun Razak sebenarnya dibiayai oleh rakyat sendiri dan bukanlah pelaburan asing sepenuhnya seperti yang diwar-warkan.

Setakat ini, Dato’ Seri Najib memberi alasan keperluan menarik pelaburan asing (terutamanya dari China) demi menjana ekonomi. Blog beliau beberapa hari lalu dengan khusus menyebut azamnya untuk mempertahankan semua pelaburan asing walaupun itu dikecam kerana menurut beliau itu satu keperluan demi kebaikan rakyat.

Saya bimbang pelaburan-pelaburan yang diumumkan ini hanyalah silap mata yang bertujuan untuk mengabui mata rakyat demi memperbaiki pandangan rakyat yang tidak puas hati dengan prestasi ekonomi negara.

Risikonya ialah sedang pelaburan-pelaburan ini diumumkan sebagai pelaburan asing, realitinya adalah berbeza: sama ada dana yang disuntik ke dalam projek-projek yang diusahakan pelabur asing itu sebenarnya diambil dari pasaran tempatan (bermakna wang rakyat Malaysia juga yang membiayainya), atau pelaburan-pelaburan itu akan menyebabkan lebih banyak wang rakyat Malaysia dan negara mengalir keluar akhirnya.

Contoh yang baik ialah pelaburan syarikat minyak Saudi Aramco yang digebangkan oleh Datuk Seri Rahman sendiri beberapa bulan lalu. Beliau mendabik dada kononnya menyelamatkan pelaburan Arab Saudi yang hampir gagal itu, tetapi apabila saya bertanyakan butir-butir perjanjian, beliau berdalih dan kemudiannya menutup mulut terus.

Sebenarnya saya dimaklumkan oleh sumber-sumber dalaman bahawa perjanjian perbekalan elektrik, wap, gas dan bahan asas lain terpaksa ditukar sehingga menyebelahi permintaan pihak Arab Saudi di saat akhir. Akibatnya, syarikat Arab Saudi itu akan mendapat pulangan pelaburan yang lebih tinggi berbanding PETRONAS kerana bekalan bahan asas yang dibekalkan oleh syarikat milik penuh PETRONAS dijual pada harga yang memberi keuntungan menyebelahi loji hiliran (downstream plants) yang dimiliki bersama dengan syarikat Arab Saudi itu.

Jika ini benar, kesan jangka panjangnya ialah lebih banyak wang Malaysia yang mengalir keluar ke Arab Saudi kerana pulangan pelaburan yang lebih tinggi, berbanding wang yang dibawa masuk ke Malaysia.

Saya menjangkakan Datuk Seri Rahman menutup mulut selepas saya menimbulkan isu ini kerana bimbang isu ini menjadi lebih besar.

Penyenaraian Edra adalah satu lagi contoh bagaimana pentadbiran Dato’ Seri Najib boleh bermain silap mata: semasa mengumumkan penjualan aset strategik penjanaan elektrik itu, Dato’ Seri Najib memberi alasan pelaburan asing sebagai salah satu sebab utama Edra dijual kepada syarikat China.

Tidak sampai 2 tahun kemudian, syarikat China itu mengumumkan hasrat mahu mengutip sehingga RM5 bilion dengan menjual saham-sahamnya di Bursa Kuala Lumpur. Jika saham-saham ini dibeli oleh pelaburan asing yang lain, maka ia kekal sebagai suntikan dana dari pelabur asing. Tetapi jika sebahagian besarnya dibeli oleh KWSP, KWAP, Tabung Haji, PNB, Perkeso dan dana awam yang lain, ia samalah dengan memberi RM5 bilion wang rakyat kepada syarikat China itu untuk dibawa pulang ke China!

Perkara yang sama boleh berlaku kepada semua pelaburan China yang telah diumumkan oleh Dato’ Seri Najib setakat ini: dari pembangunan Bandar Malaysia hinggalah pembinaan Rangkaian Keretapi Pantai Timur (ECRL). Ada kemungkinan besar selepas dianugerahkan kontrak, syarikat-syarikat China ini akan menjual saham atau menerbitkan kertas hutang yang akhirnya dibeli oleh dana-dana awam Malaysia di dalam projek yang pada asalnya diumumkan sebagai pelaburan asing.

Akhirnya, yang berlaku ialah wang rakyat Malaysia membiayai projek yang diberikan sepenuhnya kepada syarikat China, yang menggunakan sepenuhnya pekerja dan bahan-bahan dari China; tetapi keuntungan akhirnya dibawa keluar balik ke China.

Sebab itu saya ingin mengajukan soalan kepada Datuk Seri Rahman sebagai menteri ekonomi negara: jika benar pelaburan-pelaburan asing ini telah membawa masuk wang ke dalam negara, kenapa nilai Ringgit masih lagi rendah? Secara logiknya jika pelabur asing membuat pelaburan di Malaysia, mereka perlu membawa masuk dana dalam matawang mereka yang ditukarkan menjadi Ringgit (kerana perbelanjaan projek adalah dalam Ringgit). Ini meningkatkan permintaan terhadap matawang Ringgit dan menaikkan nilainya.

Sebaliknya, walaupun beratus bilion telah diumumkan, pelaburan-pelaburan asing dari China setakat ini belum ada kesan nyata terhadap matawang Ringgit. Adakah kerana akhirnya wang yang digunakan untuk membiayai projek-projek yang diserahkan kepada syarikat-syarikat China ini datangnya dari rakyat Malaysia juga, seperti mana yang akan berlaku dengan penyenaraian Edra?

RAFIZI RAMLI
AHLI PARLIMEN PANDAN
NAIB PRESIDEN KEADILAN

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena