Monday 11 February 2019

[Video RAKYAT LAPAR, NAJIB KUMPUL HARTA] THE GAGALIST EPISODE parti walaun! Last2, jadi balaci Umno dan CIA & Selasa menjelma juga bersedialah Najib, pendakwaan bawa 9 saksi.

Isnin, 11 Februari 2019
Image may contain: 1 person, smiling
No photo description available.
THE GAGALIST EPISODE
0. Projek Unity Government (UG) - Result: GAGAL
1. Usaha pertahan TSKI sbg MB Sgor - Result: GAGAL
2. Usaha membunuh kareer politik golongan ‘jebon’ dalam PAS - Result: GAGAL
3. Usaha menggagalkan penubuhan Parti Amanah - Result: GAGAL
4. Usaha menarik PKR untuk bersama PAS- Result: GAGAL
5. Usaha menarik Tun M dan PPBM bersama PAS - Result: GAGAL
6. Bentang RUU355 - Result: GAGAL
7. Tubuh Gagasan Sejahtera - Result: GAGAL
8. King Maker PRU14 - Result: GAGAL
9. Saman Sarawak Report - Result: GAGAL
10. Sembunyi rahsia audio #anatahu - Result: GAGAL
Akhirnya ... jadi balaci Umno .... dan CIA!
Credit Jamzuri Mohammad Ardani
Najib telah didakwa di mahkamah sebanyak enam kali dengan 42 pertuduhan jenayah. Najib, yang juga bekas presiden UMNO, mengaku tidak bersalah terhadap kesemua pertuduhan. - Gambar fail/BERNAMA
Kelab Che Det
Akhir nya selasa menjelma juga.
Tuduhan di mahkamah terhadap Najib, 66, Perdana Menteri keenam dari April 2009 hingga Mei 2018, menarik perhatian seluruh dunia setelah kesnya digambarkan sebagai "skandal kleptokrasi paling buruk" dan tuduhan berkaitan dengan 1Malaysia Development Berhad (1MDB), yang mendapat perhatian hangat dari masyarakat umum dan antarabangsa, menyebabkan pelbagai spekulasi dan ada yang terpaku oleh kes itu.
Image may contain: 7 people, people smiling, text
Perbicaraan SRC Najib bermula Selasa, pendakwaan bersedia dengan sembilan sakasi
KUALA LUMPUR: Pada Selasa, seperti yang ditetapkan sebelum ini, Mahkamah Tinggi di sini dijangka memulakan pendengaran kes yang melibatkan Datuk Seri Najib Tun Razak, perdana menteri Malaysia pertama yang akan berhadapan dengan berpuluh-puluh tuduhan berhubung dengan pengubahan wang haram, jenayah pecah amanah (CBT) dan rasuah.
Tuduhan di mahkamah terhadap Najib, 66, Perdana Menteri keenam dari April 2009 hingga Mei 2018, menarik perhatian seluruh dunia setelah kesnya digambarkan sebagai "skandal kleptokrasi paling buruk" dan tuduhan berkaitan dengan 1Malaysia Development Berhad (1MDB), yang mendapat perhatian hangat dari masyarakat umum dan antarabangsa, menyebabkan pelbagai spekulasi dan ada yang terpaku oleh kes itu.
Sehingga Jumaat, Najib telah didakwa di mahkamah sebanyak enam kali dengan 42 pertuduhan jenayah. Najib, yang juga bekas presiden UMNO, mengaku tidak bersalah terhadap kesemua pertuduhan.

Najib, yang merupakan Anggota Parlimen Pekan, pertama kali dibawa ke Mahkamah Sesyen di sini pada 4 Julai 2018 untuk menghadapi tiga tuduhan CBT dan salah satu penyalahgunaan kuasa berhubung dengan dana SRC International Sdn Bhd berjumlah RM42 juta.

Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur pada ketika itu dibanjiri media tempatan dan antarabangsa kerana tidak mahu ketinggalan untuk mengambil gambar dan mendapatkan berita Najib kerana ia akan menjadi perbicaraan bersejarah di negara ini, yang mendapat perhatian semua pihak..

Pada 8 Ogos, beliau didakwa lagi di Mahkamah Sesyen terhadap tiga tuduhan pengubahan wang haram yang melibatkan jumlah dana yang sama.

Hakim Mahkamah Tinggi Mohd Nazlan Mohd Ghazali telah menetapkan 33 hari dari 12 Feb hingga 28 Feb dan 4 hingga 29 Mac untuk perbicaraan tujuh tuduhan terhadap Najib yang melibatkan dana SRC International.

Walaupun terdapat percubaan oleh pasukan pembelaan Najib yang diketuai peguam Tan Sri Muhammad Shafee Abdulah supaya perbicaraan ditangguhkan sementara menunggu rayuan tiga permohonan interlokutori oleh Najib, Peguam Negara Tommy Thomas pada 7 Februari memberitahu hakim bahawa pendakwaan sudah bersedia untuk memulakan kes pendakwaan pada 12 Feb.
"Kenyataan saksi telah disampaikan kepada pembelaan dan sepina juga telah diserahkan kepada saksi," katanya, sambil menambah bahawa pihak pendakwaan telah mematuhi peraturan di bawah Seksyen 51A Kanun Prosedur Jenayah berkenaan dengan penyerahan dokumen.

Sumber memberitahu Bernama bahawa pihak pendakwaan siap dengan sembilan saksi untuk memberi keterangan pada hari pertama perbicaraan itu dan antara mereka pegawai kerajaan.

"Kami bersedia dengan sembilan saksi tetapi ia bergantung kepada bagaimana perbicaraan berlangsung pada hari itu. Kami juga menyediakan kenyataan saksi dan selepas saksi membaca kenyataan mereka, pembelaan akan menyoal balas mereka, "kata sumber ketika ditanya mengenai prosiding perbicaraan itu nanti.

Sumber itu juga berkata sama ada perbicaraan itu akan diteruskan atau tidak pada hari Selasa, ia bergantung kepada rayuan Najib untuk menangguhkan perbicaraan yang dijadualkan didengar pada petang Isnin di Mahkamah Rayuan.

Najib memohon menangguhkan perbicaraan tujuh pertuduhan itu sementara menunggu keputusan Mahkamah Rayuan berhubung rayuannya untuk membatalkan keputusan Mahkamah Tinggi membenarkan pendakwa raya menarik balik sijil pemindahan.

Mohd Nazlan pada 7 Feb membenarkan permohonan Thomas untuk menarik balik sijil bagi memindahkan tujuh pertuduhan yang dihadapi Najib dari Mahkamah Sesyen di Mahkamah Tinggi.

Thomas memaklumkan mahkamah bahawa pendakwaan membuat keputusan itu kerana keputusan Mahkamah Persekutuan di Semenyih Jaya (2017) dan M. Indira Gandhi (2018), yang menimbulkan keraguan berkenaan dengan kuasa oleh pendakwa raya untuk memindahkan kes dari Mahkamah Sesyen ke Mahkamah Tinggi.

"Saya kini menarik balik sijil yang saya keluarkan untuk mengelakkan sebarang kemungkinan argumen bahawa pemindahan itu adalah pembatalan," kata Thomas.

Najib kemudiannya memfailkan rayuan kepada Mahkamah Rayuan pada 7 Feb, dalam usaha untuk mengetepikan keputusan Mahkamah Tinggi yang membenarkan pendakwa raya untuk menarik balik sijil pemindahan.

Sumber juga memaklumkan bahawa pada Isnin (11 Feb) pihak pendakwaan akan memohon untuk memindahkan tiga tuduhan pengubahan wang haram yang dihadapi oleh Najib pada 8 Feb, 2019, dari Mahkamah Sesyen ke Mahkamah Tinggi.

"Kami juga akan meminta tiga tuduhan tambahan untuk dibicarakan bersama dengan tiga lagi tuduhan pengubahan wang haram yang dibawa ke mahkamah pada 8 Ogos lepas, kerana ia melibatkan dana yang sama (SRC International)," kata sumber itu.

Pada 8 Feb, Najib mengaku tidak bersalah atas tiga tuduhan pengubahan wang haram yang membabitkan RM27 juta dana SRC International.

Terdahulu, pada 28 Januari, Najib didakwa atas tuduhan yang sama di Mahkamah Tinggi, namun pada 7 Februari, Thomas telah menarik balik tuduhan tersebut dan meminta Najib dilepas tanpa dibebaskan dan pada keesokan harinya (8 Feb) Najib dituduh semula di Mahkamah Sesyen.

Pihak pendakwa telah membawa tuduhan tambahan terhadap Najib di Mahkamah Tinggi di bawah Seksyen 91 Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Hasil Daripada Aktiviti Haram (AMLATFPUAA) 2001. Bahagian ini di antara yang lain bermaksud bahawa pertuduhan tambahan terhadap tertuduh boleh dibawa ke mana-mana mahkamah (sama ada Mahkamah Tinggi atau Mahkamah Sesyen).

Pihak pendakwaan menarik balik tiga tuduhan tambahan dan menuduh semula Najib di Mahkamah Sesyen atas alasan prosedur.

Kes pengubahan wang haram itu berasal dari Mahkamah Sesyen dan pihak pendakwaan sepatutnya menyebut kes itu di Mahkamah Sesyen sebelum memindahkannya ke Mahkamah Tinggi. Bagaimanapun, di bawah Seksyen 91 AMLATFPUAA, pendakwaan boleh membawa pertuduhan tambahan terhadap tertuduh di Mahkamah Tinggi.

Pihak pendakwaan telah mengemukakan lebih daripada 3,000 muka surat dokumen termasuk minit mesyuarat SRC International, dokumen saksi dan dokumen lain yang berkaitan kepada pasukan pembelaan dalam proses perbicaraan.

Pihak pendakwaan juga akan memanggil 50 saksi untuk memberi keterangan semasa perbicaraan. Memandangkan kes itu berasal dari Mahkamah Sesyen, pihak pendakwaan telah memohon untuk memindahkan kes itu ke Mahkamah Tinggi kerana Mahkamah Tinggi mempunyai bidang kuasa yang lebih luas dan jika kes itu bermula di Mahkamah Tinggi, rayuan itu boleh didengar sehingga Mahkamah Persekutuan, (dan) jika terdapat sebarang isu undang-undang yang kompleks, ia akan diselesaikan di Mahkamah Persekutuan.

Peguam kanan Datuk Sulaiman Abdullah dilantik Timbalan Pendakwa Raya (DDP) Kanan oleh Jabatan Peguam Negara untuk mengetuai pasukan pendakwaan dalam kes-kes SRC Antarabangsa Najib dan peguam jenayah , Datuk V. Sithambaram dilantik untuk membantu pasukan. DPP Datuk Ishak Mohd Yusoff, Budiman Lutfi Mohamed Muhammad Izzat Fauzan juga berada di dalam pasukan.

Muhammad Shafee, yang dilantik sebagai pendakwa utama dalam rayuan kes sodomi II Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 2013, mengetuai pasukan pembelaan dan dibantu oleh pasukan peguam antara lain Harvinderjit Singh dan Muhammad Farhan Shafee.
-- BERNAMA
Astro Awani.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena