Sunday 3 March 2013

LIM GUAN ENG: P.Pinang Sumbang RM30K Setiap Keluarga Komando..

Ahad, 3 Mac 2013
P Pinang sumbang RM30,000 setiap keluarga komando

mybaru1.blogspot
Al-FATIHAH Kepada Roh Wira Negara
PULAU PINANG: Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng menyampaikan ucapan takziah kepada keluarga wira komando polis yang terkorban di Lahad Datu semalam.

Beliau juga mengumumkan bahawa Pulau Pinang akan menghulurkan sumbangan RM30, 000 kepada setiap keluarga komando tersebut. 

Walaupun kedua-dua wira itu bukanlah anak jati Pulau Pinang, namun Lim Guan Eng menyatakan sumbangan tersebut adalah tanda penghargaan dan penghormatan serta penghargaan terhadap jasa mereka kepada negara.

Selain mengumumkan sumbangan tersebut, Lim Guang Eng turut menjemput Exco Kerajaan Negeri Datuk Abdul Malik Abul Kassim untuk mengetuai bacaan al -fatihah untuk disedekahkan kepada roh wira negara.

Dua anggota Komando Polis Malaysia, Inspektor Zulkifli Mamat dan Kopral Sabaruddin Daud meninggal dalam pertempuran di Lahad Datu di samping tiga yang ain cedera.

Di pihak penceroboh pula, 12 dipercayai terbunuh dalam pertempuran itu.
Harakahdaily.

 Komentar Gen-y
Adi Putra ·  Top Commenter · Unand
wow rm30ribu banyak tu, tahniah kerajaan pakatan rakyat pulau pinang, amat prihatin kpd pasukan keselamatan negara dan cepat ambil tindakan untuk menyumbang duit.. tak seperti umnongok hanya bagi rm500 je.
Reply · 22 ·  · Yesterday at 7:15am
Pentadbiran Pulau Pinang lebih baik daripada BN




SHAH ALAM:Rekod pemerintahan Pakatan Rakyat Pulau Pinang selama 5 tahun sejak 2008 sememangya terserlah, apabila telah berjaya mengurangkan hutang negeri sebanyak 95 peratus daripada RM630 juta pada tahun 2008 kepada RM30 juta sekarang, tegas Ketua Menteri, Lim Guan Eng.
Katanya ketika menyampaikan ucaptama di hadapan lebih 2,000 perwakilan Konvensyen Pakatan Rakyat kali Ke-4 di Pusat Konvensyen Shah Alam, 25 Februari lalu, ini amat berbeza dengan Kerajaan BN yang telah menggandakan hutang mereka dalam tempoh masa yang sama.

Pada tahun 2007, dedahnya, hutang Kerajaan Persekutuan berjumlah RM267 bilion dan kini hutang itu sudah pun digandakan kepada RM502 bilion.

Jumlah ini tidak termasuk liabiliti kontinjen, iaitu pinjaman-pinjaman yang dijamin oleh Kerajaan Persekutuan, ujarnya lagi.

Beliau berkata, jika semua hutang ini dijumlahkan, angka hutang negara akan mencecah lebih RM600 bilion, ataupun RM22,000 setiap seorang rakyat Malaysia! Dengan kata lain, tegas beliau, setiap anak yang lahir di Malaysia akan dilahirkan dengan beban hutang di sekeliling pinggang sebanyak RM22,000 setiap seorang.

Lim Guan Eng menegaskan, sejak mengambil alih pucuk pentadbiran Pulau Pinang pada tahun 2008, Pakatan telah berjaya mencatat belanjawan lebihan untuk setiap tahun berturut-turut.

“Wang lebihan yang berjaya diperolehi itu pula disalurkan kembali kepada rakyat melalui program-program Agenda Ekonomi Sosial seperti bantuan RM100 untuk warga emas, ibu tunggal, OKU, pelajar emas, anak emas dan sebagainya.

“Inilah perbezaan yang paling ketara antara Pakatan dan BN. Semua program kebajikan kita adalah hasil daripada lebihan kewangan yang telah diperolehi melalui pengurusan kewangan yang cekap dan diiktiraf Laporan Ketua Audit Negara,” kata beliau.

BN pula memberi bantuan kewangan walaupun mencatat defisit yang tinggi dan hutang yang makin melambung, dakwanya. Lim Guan Eng menyifatkan, Kerajaan Pulau Pinang telah berjaya untuk membasmi kemiskinan tegar pada tahun 2009, dan bakal menghapuskan kemiskinan sama sekali dengan memastikan pendapatan minima RM770 sebulan bagi setiap isi rumah di negeri ini.

Katanya, jika Pulau Pinang yang merupakan negeri kedua terkecil yang tidak mempunyai sebarang sumber asli boleh berjaya menghapuskan kemiskinan dan rasuah, kenapakah BN gagal melakukan demikian setelah lebih 50 tahun berkuasa?
Warta Utara Online.
Mai Pakat Tawan Putrajaya!

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena