Friday 22 March 2013

PERAK DIERA PEREBUTAN & RAMPASAN KUASA: Rakyat Masih Bersama PAKATAN!

Jumaat, 22 Mac 2013
Mei 2012 Kampar
Kejor Yeop Kejor Jadi YEOP KEJOR YEOP!
Januari 2012 Teluk Rubiah
PANAS!! 1000 Hektar Tanah Melayu di Perak dijual kepada negara asing.
Anak kecil main api
Terbakar hatinya yang sepi
Air mata darah bercampur keringat
Bumi dipijak milik orang…
Itu adalah sebahagian dari lirik lagu yang digunakan oleh jentera-jentera UMNO untuk membakar semangat peserta-peserta di Biro Tata Negara..

Malangnya biarpun ianya boleh dikatakan dihafal oleh sebahagian besar ahli-ahli UMNO namun ianya sekadar meniti dibibir mereka sahaja..

Begitulah apa yang telah terjadi kepada 1000 hektar hutan simpan di Teluk Rubiah bersebelahan Teluk Batik, Lumut, Perak.. dulunya ia milik kita kini bumi yang dipijak itu telah menjadi milik orang.

Ini kerana ianya dikatakan telah dijual oleh pentadbiran Zambry kepada syarikat dari negara asing iaitu Vale dari Brazil.
Kawasan pantai yang dulunya bebas digunakan oleh nelayan, tidak lama lagi akan menjadi kawasan larangan buat nelayan.

Bukan itu saja, semakin lama, semakin banyak kawasan di Pangkor yang sudah tidak boleh diakses oleh penduduk tempatan. Kawasan-kawasan tersebut sudah jadi milik swasta.

Zambry dan penyokong Umno riuh rendah bila Nizar umumkan pemberian tanah kepada penghuni PPRT dan Kampong Baru, tapi diam bila tanah-tanah rizab Melayu tergadai ketangan orang asing.

Bukan setakat tanah-tanah yang tergadai, malah Pengkalan Tentera Laut di Lumut juga kini sudah terdedah kepada ancaman asing. Pengkalan Tentera Laut kini cukup mudah diceroboh apabila lebih 1000 hektar yang dahulunya hutan simpan di Teluk Rubiah, kini sudah dijual kepada syarikat dari Brazil. Berapa keuntungan yang diperolehi oleh kerajaan negeri? Apa nikmat yang akan diperolehi oleh rakyat tempatan?

Pengkalan TLDM juga terletak berdekatan dengan Teluk Rubiah dan Teluk Batik. Bila siap jeti yang berharga RM700 juta untuk mengangkut bijih besi nanti, kapal-kapal TLDM akan kelihatan seperti bot nelayan. Apabila beroperasi nanti, kapal-kapal pengangkut bijih besi yang akan memasuki jeti di Teluk Rubiah akan memenuhi pantai. Kapal pengangkut bijih besi yang akan masuk ke Teluk Rubiah merupakan kapal yang terbesar didunia.

Kawasan seluas lebih 1000 hektar dimana pusat pengumpulan bijih besi ini pula merupakan kawasan persendirian. Kawasan tersebut sudah dijual kepada syarikat Vale dari Brazil.

Kerajaan negeri sudah tak ada hak bagi kawasan tersebut. Ia sudah jadi kawasan autonomi Brazil sebab ia adalah milik sepenuh Vale Brazil. Bagaimana kawasan strategik yang bersebelahan dengan Telok Batik dan pengkalan TLDM boleh dijual bulat-bulat kepada syarikat asing? Perakite
Januari 2013 Perak Aman Jaya
BN TUNGGU MATI DI PERAK
BN ‘tunggu mati’ di Perak: Analisis buktikan PR bakal menang 40 dari 59 kerusi
Sejarah bakal berulang, analisis yang diperolehi 
daripada pelbagai sumber mengatakan Pakatan Rakyat
 (PR) mammy memenangi sekurang-kurangnya 40 
daripada 59 kerusi Dewan Undangan Negeri Perak 
pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) nanti. kata 
Naib Pengerusi DAP Perak, V Sivakumar.

Katanya, rakyat negeri Perak tidak pernah lupa bagaimana mandat yang diberi kepada PR 
secara demokratik akhirnya dirampas Barisan Nasional (BN) dengan cara yang paling tidak bertamadun.

Beliau berkata, tertubuhnya kerajaan haram Perak yang disusuli krisis perlembagaan 
membuka mata ramai pihak betapa tamak dan jahatnya tindakan BN dan sejarah hitam itu
 akan terus berparut dalam sanubari setiap rakyat yang cintakan keamanan dan 
menjunjung tinggi prinsip Perlembagaan.

“Tambah menyedihkan, niat BN merampas negeri itu dilihat semata-mata untuk 
membolot kekayaan negeri itu.

“Sebagai bukti, pendedahan pada Persidangan Dewan Undangan Negeri Perak yang 
lalu menyebut lebih 68,000 ekar tanah di seluruh Perak diberi kepada kroni UMNO-BN 
dengan harga premium tanah yang terlalu murah,” katanya dalam satu kenyataan.

Sivakumar juga berkata, terdapat banyak usaha yang diambil kerajaan haram BN Perak 
untuk mengalih perhatian rakyat daripada isu ini tetapi menemui kegagalan.

“Rakyat Perak sedar bahawa kerajaan negeri hari ini tidak sah atau ‘haram’ di sisi 
Undang-undang dan mereka tidak akan membenarkan keadaan itu berterusan.

“Negeri Perak memerlukan satu kerajaan sah melalui mandat rakyat. BN telah melakukan
 satu kesilapan besar,” ujar beliau.

Sambil menyifatkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak membuat perhitungan meleset 
apabila menganggap ‘rakyat Malaysia mudah lupa’, beliau turut berkata, ia diperkuat lagi 
dengan bukti bahawa BN tidak berjaya membawa apa-apa perubahan nyata di Perak.


“Banyak slogan retorik seperti ‘Perak Aman Jaya’, ‘Tiada Yang Tertinggal, Tiada 
Yang Terpinggir’  omong-omong kosong saja“Rakyat dapat menilai, membuat pertimbangan 
rasional dan membandingkan pemerintahan PR selama 11 bulan dengan BN selepas empat rampasan kuasa.

Rakyat tidak boleh lagi ditipu dengan janji manis yang tidak dilaksanakan,” ujar Ahli Dewan 
Undangan Negeri (ADUN) Tronoh itu.

Menurutnya, masa yang ditunggu-tunggu rakyat Perak semakin hampir kerana Parlimen dan DUN Perak akan dibubarkan tidak lama lagi.
“PR Perak akan terus berusaha keras untuk menambah bilangan kerusi pada PRU-13. Pemimpin PR negeri ini yakin bahawa rakyat Perak akan memberi mandat yang lebih besar pada PRU-13 nanti,” tambahnya.-Roketkini.com
TUNGGU BUBAR PARLIMEN 2013!
PRU-13 semakin hampir, Perak bertukar menjadi tempat ‘pembunuhan politik’
PRU-13 semakin hampir, Perak bertukar menjadi tempat ‘pembunuhan politik’
Mungkinkah akan tercipta satu lagi sejarah Politik di Perak, selepas berlakunya rampasan kuasa Kerajaan dari PR dilakukan oleh UMNO?

Pemilihan terkini menunjukkan bahawa rakyat Perak akan memihak kepada Pakatan Rakyat dalam pilihan raya umum akan datang, yang dijangka akan dipanggil pada tahun 2012. Ia akan menjadi satu tugas besar bagi Barisan Nasional (BN) untuk kekal berkuasa selepas diambil alih secara kelam-kabut dan diragui oleh Pakatan Rakyat pada Februari 2009 selepas tiga anggota perundangan negeri dari Pakatan mengisytiharkan diri mereka sebagai ahli bebas. Rupa-rupanya, pengundi masih marah atas peristiwa-peristiwa yang menumbangkan kerajaan Pakatan Rakyat melalui proses mahkamah.

Zambry Abdul Kadir, MB terkini, tidak boleh dipersalahkan bagi Umno sekarang dan BN yang tidak popular di Perak. Malah di seluruh negara populariti mereka juga telah semakin surut ke tahap yang paling rendah kerana kualiti kepimpinan yang lemah dan huru-hara yang berkaitan dengan skandal, rasuah, dan kronisme di kalangan pemimpin mereka.

Ramalan oleh penganalisis politik bahawa pilihan raya umum akan datang akan menyaksikan Pakatan Rakyat menang dengan majoriti mudah di Perak. Zambry menyedari kesusahan ini dan masa kini amat buruk baginya, seperti yang ditambah kepada kelemahan lama politik ini terdapat beberapa Umno ghairah yang mengintai jawatan MB Perak - sedih melihat kelemahan Zambry sebagai pemimpin bagi tiga tahun yang lepas. Seorang pengundi dari Ipoh telah berkata: "pilihan raya umum akan datang akan melihat kemenangan bagi Pakatan. Zambry, atau mana-mana Umno yang lain yang ingin menjadi MB, tidak akan menggoyahkan sentimen rakyat di sini. Orang ramai masih akan mengundi untuk Pakatan Rakyat. "

Zambry tidak akan bertanding bagi kerusi negeri

Permainan politik di Perak adalah mudah tetapi jijik. Zambry secara tidak sengaja dijadikan 'kambing korban' apabila BN mengambil alih Perak dari Pakatan Rakyat pada Februari 2009. Dia terpaksa untuk melakukan hampir semua kerja 'kotor' bagi parti pemerintah pada masa itu dan selepas Barisan Nasional menggulingkan kerajaan Pakatan Rakyat di Perak. Ketika itu, mereka tidak kisah jika Zambry telah dipulaukan dan akhirnya menjadi wira selagi Perak kekal di dalam pegangan BN. Ini telah dianggap sebagai 'pengorbanan personaliti' yang dirancang oleh mereka yang berada dibahagian atas dalam Umno. MB Perak seterusnya jika BN memenangi pilihan raya negeri akan datang yang sangat tidak mungkin - tidak mungkin Zambry lagi.

Menurut beberapa penganalisis politik, Zambry tidak akan bertanding bagi kerusi negeri pada pilihan raya umum akan datang. Dia mungkin boleh diberikan kerusi Parlimen untuk bertanding atau beliau akan memilih untuk tidak bertanding langsung. Skim Umno di sini adalah seseorang yang baru bagi kepimpinan negeri kemungkinan besar akan membantu membuat rakyat melupakan dosa dan pengalaman pahit daripada kemelut 2009. Ini adalah perlawanan politik yang agak bijak yang direka oleh pemimpin-pemimpin politik yang licik dalam Umno. Biarpun begitu, penganalisis politik telah Memberikan peluang yang amat tipis bagi BN untuk mengekalkan Perak dalam pilihan raya umum yang akan datang. Pakatan, seperti ditunjukkan dalam pemilihan, akan memenangi Perak tetapi dengan majoriti mudah.

Menurut beberapa sumber yang boleh dipercayai yang memihak kepada Zambry, pihak kedua tidak akan mengalah dengan mudah jika terdapat satu cabaran untuk jawatan MB jika BN menang di Perak pada pilihan raya umum akan datang. Penyokong kuat Zambry di Pangkor berkata: "Kami tahu bahawa terdapat orang lain yang bercita-cita untuk mengambil alih jawatan Zambry. Kami tidak akan menyokong atau mengundi mereka. "Zambry di pihaknya, walaupun beliau tidak popular sebagai MB, masih bertekad untuk bertanding kerusi DUN dan kekal sebagai MB Perak.

Mahukan MB yang lebih ‘berwajah-melayu’

Zambry mempunyai sebab-sebab yang betul dan sah untuk berbuat demikian. Kali ini dia mahu membuktikan kepada rakyat bahawa dia adalah MB 'sah' Perak untuk menolak tuduhan pengkritik bahawa dia adalah ketua 'yang dilantik mahkamah '. Dia mahu menunjukkan bahawa ia bukan nasib bahawa dia menjadi MB. Pelantikan beliau sebagai MB yang sah dan ia adalah kerana kebolehan dan kredibiliti beliau. Ramai rakyat Perak walaupun tidak memihak kepada Zambry, tidak juga memihak kepada mana-mana MB lain dari BN. Mereka mahu mengembalikan jawatan itu kepada Mohammad Nizar Jamaluddin - MB popular yang menerajui negeri ini selepas pilihan raya umum Mac 2008 dan sebelum Zambry mengambil alih pada bulan Februari 2009. Pengundi dari Changkat Jering berkata: "Saya tidak mengundiPakatan Rakyat dalam pilihan raya umum lepas. Kali ini saya akan mengundi untuk Pakatan Rakyat. Saya mahu melihat Nizar kembali sebagai MB. "

Tetapi, ahli-ahli Umno di Perak dan di peringkat persekutuan percaya sebaliknya. Zambry semakin kurang popular di kalangan orang Melayu di Perak. Sesetengah ahli UMNO masih mahu MB yang lebih ‘keMelayuan’ untuk mengetuai negeri ini untuk menentang Nizar yang popular yang sentiasa disebut-sebut untuk menjadi MB Perak selepas pilihan raya umum akan datang. Ahli UMNO di sini merasakan bahawa Zambry tidak sepadan dengan karisma dan populariti Nizar. Tetapi, mereka juga berasa serba-salah sebagai orang yang memilih untuk menggantikan Zambry kerana takut tindak balas negatif dari penyokong pihak kedua.

Ia adalah hakikat di Perak, pada masa ini, terdapat terlalu banyak pemimpin-pemimpin Umno yang mengintai jawatan MB dan mereka semua mempunyai penyokong mereka sendiri - tanda-tanda bahawa Umno berpecah. Seorang penyokong Umno Parit berkata: "Ia akan menjadi sukar kali ini. Ahli-ahli Umno berpecah. Mereka mempunyai calon mereka sendiri untuk bersaing bagi menjadi MB. Jika calon mereka tidak dipilih untuk bertanding bagi jawatan tersebut ini akan mengganggu jentera pilihan raya Umno. "Malah, rasa tidak puas hati di kalangan ahli-ahli Umno ini telah meletus di negeri ini.

PRU-13 semakin hampir, Perak bertukar menjadi tempat ‘pembunuhan politik Umno.
Perakite.


0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena