Monday 18 March 2013

PAS ganti UMNO: PENGKHIANAT MELAYU Terasa Bahang JERIJI!!...

Isnin, 18 Mac, 2013
Artikel yang 'berat' hendak dibaca!
Pas mahu tumbang BN secara terhormat

W.SAIDATUL FADZILAH W.NAJEMUDIN
18 Mac 2013



KUALA TERENGGANU – Pas mahu menumbangkan kerajaan dengan cara demokrasi dan menolak menumbangkan kerajaan dengan cara tidak sepatutnya bagi memastikan usaha menawan kerajaan dilakukan dengan cara terhormat.

Ketua Dewan Ulama Pas Pusat, Datuk Harun Taib berkata, apa yang penting usaha perlu dilakukan secara berterusan untuk memastikan keyakinan rakyat terhadap pembangkang tetap kukuh bagi menghadapi Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

“Kita beramal, bekerja keras untuk meyakinkan orang bahawa kerajaan yang ada bukanlah kerajaan yang baik dan betul.

“Tugas kita adalah memperbaiki kerajaan dan kalau dia tidak sedia membaikinya, maka kita perlu tumbangkan kerajaan dengan cara yang dihalalkan undang-undang dan peraturan,” katanya ketika berucap pada Majlis Makan Malam Dana Pilihan Raya PRU13 Parlimen Kuala Nerus di Kuala Ibai, di sini.

Kenyataan itu sekali gus menunjukkan pimpinan Pas lebih berhemah merampas kerajaan sedia ada berbanding pihak pembangkang lain sebelum ini yang dikatakan mahu mengambil kerajaan dengan mewujudkan suasana huru-hara seperti di Dataran Tahrir, Mesir sekiranya pembangkang sekali lagi kalah pada PRU13.

Pada majlis sama, Harun yang juga Adun Manir seolah-olah mengingatkan Barisan Nasional (BN) bahawa setiap kerajaan ada tempoh masa tertentu dan tidak akan kekal buat selama-lamanya.

Beliau yang turut menunggu waktu itu akan berlaku ke atas BN berkata, sekiranya sesebuah kerajaan itu sudah sampai ‘ajalnya’, ia tetap akan jatuh walaupun pelbagai ikhtiar dilakukan bagi mengelak perkara itu berlaku.

“Macam manusia juga, sampai umur akan mati walaupun dijaga rapi. Kerajaan pun akan jatuh bila sampai masanya walau berhabis tenaga untuk memastikannya tidak jatuh. Kita tunggu saat kejatuhan mereka itu,” katanya.

PAS nak ganti UMNO, UMNO pula dalam proses mengganti PAS

Masihkah kalian ingat zaman di mana PAS menjadi pembangkang sewaktu UMNO dan BN sangat kuat? Hampir keseluruhan isu ceramah politik diisi dengan pendedahan penyelewengan atau apa saja cerita kebobrokan dalam BN dan oleh BN. Penghodohan imej para pemimpin BN dibuat dengan bersungguh-sungguh. Semua isu dalaman BN dikorek dan didedahkan semahunya, sehingga ada orang bertanya, “Pembangkang asyik dedah keburukan BN, pembangkang buat apa?”

Dulu dalam ceramah PAS seolah-olah begitu berminat tentang isu dalaman UMNO, kisah rumahtangga UMNO yang berantakan serta kem-kem yang wujud.

Dahulu juga setiap dasar yang diperkenalkan kerajaan BN akan menerima ulasan negatif berserta huraiannya yang bertali temali. Dasar Pandang Ke Timur, pengswastaan, Wawasan 2020, Islam hadhari; semuanya menjadi bahan persendaan yang dihuraikan sehingga ke kekupasan yang professional daan akademik. BN yang memerintah pula tidak sangat memperdulikan akan segala kritikan PAS. Bagi mereka PAS tidak mampu mempengaruhi pemikiran sebahagian besar rakyat, justeru tidak perlu dilayan.

Kini, selepas Pakatan Rakyat menawan lima negeri pada PRU ke 12, pengisian ceramah PAS sudah berubah. Sebahagian untuk menceritakan kejayaan pentadbiran negeri yang dikuasai dan sebahagian lagi perihal kebobrokan BN.

Apabila PAS menoleh ke belakang, rupanya apa yang ditinggalkan berdekad lalu itu kini menyelinap masuk ke jiwa para pemimpin UMNO.

Apa tidaknya, kini PAS mendapat perhatian yang sangat istimewa dari UMNO. Setiap ‘pergolakan’ yang berlaku dalam PAS mendapat liputan luar biasa dari media-media UMNO. Setiap program anjuran PAS juga diberi perhatian.

Media-media UMNO kini mengulas isu ‘negara berkebajikan’ sepertimana PAS mengulas Wawasan 2020 suatu masa dulu. Bersungguh-sunguh sekali mencari fakta untuk dikritik.
Tumpuan yang diberikan pada pemilihan PAS dalam Muktamar Tahunan ke 57 lalu, mengingatkan kita kepada perhatian yang diberikan terhadap pemilihan UMNO tahun 80an; pertembungan Mahathir-Ku Li. Meskipun ‘perebutan’ dalam PAS hanya manipulasi dan pembikinan persepsi oleh media-media UMNO tetapi akibatnya ia menarik tumpuan seluruh rakyat Malaysia terhadap PAS.
Oleh: ZULKIFLI YAHAYA (Nota Utara)
UMNO sedang berada di puncak ketakutan
oleh: ZULKIFLI YAHAYA
Puas Umno melalui semua media mereka menjolok PAS berhubung isu negara Islam, namun tiada seorang pun pemimpin PAS dari atas hingga ke bawah yang melatah. Umno benar-benar kebingungan.

Tindakan PAS mengutarakan negara berkebajikan dalam muktamar parti yang ke 57 tidak membawa sebarang perubahan terhadap dasar parti. Antara negara berkebajikan dan negara Islam, bukan dua konsep yang eksklusif antara satu sama lain. Ia bukan antara Islam dan kafir, di mana hanya salah satu pegangan mesti dipatuhi.

Negara berkebajikan adalah intipati negara Islam tetapi rakyat lebih mudah mentafsir negara berkebajikan dari mereka mentafsir mengenai negara Islam. Rakyat bebas memberi apa sahaja maksud mengenai negara berkebajikan kerana maksud ‘kebajikan’ tiada yang negatif. Sedangkan negara Islam, sekalipun Islam itu mulia tetapi tafsiran mengenainya bermacam-macam.

Dengan manipulasi oleh pihak Barat, dibantu oleh momokan jahat jentera propaganda BN dalam negara, istilah negara Islam menjadi fobia kepada sesetengah pihak. Hudud misalnya cuma satu aspek dalam negara Islam yang mewakili tidak sampai satu peratus dari keseluruhan Islam yang syumul tetapi hudud dimomokkan oleh jentera propaganda BN sebagai tunggak utama negara Islam yang mesti ditakuti terutama oleh bukan Islam.
Secara kebetulan sewaktu PAS memberi penekanan terhadap negara berkebajikan, Parti Kebajikan (AK) di Turki mencatat kemenangan paling besar sepanjang tiga penggal pilihanraya. Pemimpin AK ialah Reccep Taib Erdogan yang namanya dijadikan simbol kumpulan Erdogan (kononnya) yang menguasai PAS sekarang. Semuanya memberi imej positif terhadap PAS.

Bila sampai masa Umno akan tumbang, segala yang mereka buat serba tak kena termasuk tuduhan buruk yang dicipta untuk pihak lain pun akan jadi positif.

Takut dengan “PAS Ganti UMNO
Apabila PAS membawa slogan dan konsep negara Islam, UMNO menolaknya. Apabila PAS membawa undang-undang hudud di Kelantan dan Terengganu, UMNO turut menolaknya.

Walau pun ia tidak bererti semua rakyat Malaysia pelbagai kaum setuju dengan tindakan PAS, ia membuktikan UMNO menolak apa yang PAS perjuangkan selama ini.

Buktinya ialah apabila PAS membawakan negara berkebajikan yang selaras dengan konsep negara Islam bersifat universal, UMNO masih menolaknya.

Apabila PAS mendapat saf pimpinan baru yang seimbang baru-baru ini – ulama, profesional, akademik, aktivis dan birokrat – UMNO tetap menolaknya, walau pun ia tidak ada kena-mengena dengan parti itu kerana ia adalah hal dalaman PAS.

Selepas keputusan pemilihan kepimpinan di muktamar PAS ke-57 diumumkan hujung minggu lalu, UMNO mencipta bermacam-macam alasan dan konspirasi.

Yang jelas dalam propaganda UMNO, tidak ada orang PAS yang menang dalam pemilihan PAS.

Bagi UMNO, yang menang dalam pemilihan PAS adalah DAP, PKR, Anwar Ibrahim, Lim Kit Siang, Karpal Singh, Reçep Tayyip Erdogan dan entah siapa lagi.

Semuanya gara-gara UMNO gagal dalam kempen mereka yang mahu apa yang mereka takrifkan sebagai golongan ulama menjadi presiden, timbalan presiden, naib-naib presiden dan ahli jawatankuasa pusat PAS.

Hingga mereka lupa bahawa Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Mursyidul Am Datuk Nik Aziz Nik Mat juga adalah ulama.

UMNO juga lupa bahawa pimpinan Dewan Ulama PAS semuanya menang tanpa bertanding; maksudnya semua mereka adalah para pemimpin ulama yang “disokong” oleh UMNO melalui lidah rasminya Utusan Malaysia.

UMNO turut lupa bahawa Dewan Pemuda PAS juga dipimpin oleh wakil yang dilihat setia dengan golongan ulama.

Bagi UMNO, semua itu tidak penting kerana kempen Utusan dan UMNO untuk menjadikan ulama pilihan mereka sebagai presiden, timbalan presiden, naib-naib presiden dan AJK pusat PAS telah gagal.

Yang pelik ialah mengapa UMNO yang menolak Negara Islam ala PAS, yang menolak hudud ala PAS, yang menolak apa sahaja yang PAS perjuangkan selama ini, begitu kemaruk mahu melihat PAS diterajui oleh golongan ulama?

Persoalan yang belum dijawab oleh UMNO sehingga kini ialah:
Adakah UMNO bercadang untuk melaksanakan kepimpinan ulama?
Adakah UMNO mahu ulama menjadi presiden, timbalan presiden, naib-naib presiden serta menduduki kerusi majlis tertinggi UMNO?
Adakah UMNO bercadang untuk melaksanakan negara Islam mengikut versi PAS yang dibawakan sebelum ini?
Adakah UMNO bercadang untuk melaksanakan hudud mengikut versi PAS yang dibawakan sebelum ini?
Dan di mana sebenarnya para pemimpin UMNO meletakkan ulama dalam parti mereka?
Komentar Roketkini

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena