Monday 4 March 2013

Pemikiran KRITIS & Idea Minda Kelas Pertama: Penarik Beca...

Isnin, 4 Mac, 2013
Pepatah baru: 'Macam Umno jaga negara'
Apa Kata Dewan Bahasa!


La ni, bila seseorang, kumpulan atau institusi itu tak boleh diharap, dah mula orang kata, "macam Umno jaga negara". Umno tidak boleh diharapkan langsung menjaga negara.

Kebolehan Umno hanyalah menyerang ceramah pembangkang sampai berdarah-darah dan menyusup masuk ke dalam PAS sehingga ke peringkat paling tinggi (Teringat la pulak Presiden PAS, Timbalan Mursyidul Am PAS....ramai lagi).
Woi Umno, tak puas hati lagi?!!  Berapa orang lagi polis hampa nak bagi mati? 

Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mendakwa, kerajaan kununnya bertindak hati-hati sebab penceroboh-penceroboh dari Sulu tu beragama Islam. Wow! Sebab depa tu Islam Umno buka peluang luas-luas sehingga depa dapat tembak polis-polis yang terkorban itu?
Hello, polis-polis tu bukan Islam ka?
Berapa banyak lagi nak dikorbankan nyawa polis Melayu beragama Islam, Umno oi!

Cakap nak bela Melayu, polis yang hampa korbankan kerana kelaku celaka hampa tu bukan  Melayu Islam ka, Umno oi!
Jahat sungguh la Umno ni, dah terang-terang buat salah, guna alasan Islam pulak. Memburukkan nama Islam!

Dalam status FB saya di sini, saya tanya:
Adakah benar Majlis Keselamatan Negara (MKN) dah bagi amaran mengenai perkara ini kpd kerajaan Umno BN sejak sebulan sebelum kejadian di Lahad Datu?

Umno tentu akan jawab tak benar. Apa nak heran, bohong dan mengkhianati negara sendiri dah jadi cara hidup depa.
Posted by bakaq a.k.a. ~penarik beca at 3:22 PM
Malaysia sejahtera tanpa Umno
pulakdah
KUALA LUMPUR: Kerakusan Umno mengapi-apikan perkauman dan sentimen keagamaan membuktikan bahawa Malaysia akan hanya selamat dan sejahtera tanpa parti itu, kata Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar.
"Setelah isu perkauman yang diapi-apikannya selama ini semakin tidak laku dan tinjauan mendapati sokongan orang Melayu kepada Umno semakin merosot, hari ini parti itu mengapi-apikan pula sentimen keagamaan dengan bermodalkan sangkaan yang sesat mengenai Islam," kata beliau.

Mahfuz yakin, apa yang berlaku itu membuktikan Umno tidak ada modal lain lagi untuk mendapatkan sokongan melainkan mengapi-apikan perkauman dan sentimen keagamaan bermodalkan sangkaan jahat yang sesat terhadap Islam.

"Perbuatan Umno yang sangat tidak bertanggungjawab itu akhirnya akan memecabelahkan rakyat dan menghancurkan negara ini.
"Ia semakin membuktikan bahawa jika rakyat mahukan negara ini terus selamat dan sejahtera, masa hadapan negara ini mestilah dibina tanpa Umno. 

"Selagi Umno masih berkuasa, kita bimbang negara ini tidak selamat dan sejahtera," katanya.
Ahli Parlimen Pokok Sena itu menyifatkan percubaan Umno meracuni fikiran rakyat dengan pelbagai sangkaan jahat yang sesat mengenai agama tidak akan dapat memadamkan pelbagai pencerahan yang dibuat oleh PAS mengenai kerjasama untuk menentang kemungkaran.

"Di dalam pelbagai kertas kerja dan kajian yang dibuat oleh PAS termasuk yang disiarkan di dalam laman-laman web kita, pelbagai hujah telah diberikan yang menjelaskan bahawa Islam menggalakkan kita berkerjasama untuk menentang kemungkaran dengan semua pihak asalkan tidak menggadai prinsip.

"Kita tidak pernah gadai prinsip kita dan (Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri) Muhyiddin (Yassin) sendiri mengiktiraf perkara itu dalam pilihan raya kecil Tenang dulu apabila beliau mengisytiharkan bahawa sejak daripada dahulu pun PAS tidak pernah mengatakan hendak pinda perlembagaannya," kata beliau.

Sebaliknya, kata Mahfuz, sifat Umno yang menjadi suatu kemungkaran dan kemudaratan diiktiraf dan diisytiharkan oleh tokoh-tokoh parti itu sendiri.

"Sifat Umno yang mungkar dan mudarat yang membahayakan rakyat dan masa hadapan negara diiktiraf dan diisytihar oleh (Tun) Dr Mahathir (Mohamad) sendiri yang sehingga hari ini diiktiraf sebagai tokoh paling berpengaruh di dalam Umno melebihi pengaruh (Perdana Menteri, Datuk Seri) Najib (Tun Razak) dan isterinya (Datin Seri) Rosmah (Mansor).

"Dr Mahathir ingatkan kita dengan jelas bahawa Umno sudah jadi parti perasuah dan beliau juga tulis bahawa parti yang pernah dipimpinnya itu sudah busuk hingga ke usus," katanya.

Mahfuz menjelaskan, rakyat boleh mendapatkan hakikat yang sebenarnya mengenai Umno melalui apa yang dikatakan oleh tokoh-tokoh parti itu sendiri.

"Bukan PAS atau parti lain kata , Dr Mahathir sendiri yang akui dan isytihar bahawa Umno sudah jadi parti perasuah dan mengenai PAS pula, Muhyiddin sendiri yang iktiraf dan isytihar bahawa PAS tidak pernah berniat hendak perlembagaannya," kata beliau.

Malah, katanya lagi, dari segi sikap Umno terhadap Islam pula, ia terbukti dengan kenyataan Najib yang menyatakan kepada para wartawan pada 20 April 1983 bahawa negara akan huru-hara sekiranya undang-undang Islam dilaksanakan. 

Mahfuz mengingatkan rakyat bahawa negara ini akan hancur jika terus dicengkam oleh parti perasuah.
"Sejarah menunjukkan pelbagai tamaddun hancur binasa antara lain kerana rasuah dan kepimpinan dari jenis yang busuk hingga ke usus," katanya.

Mahfuz juga yakin, rakyat khususnya orang-orang melayu semakin matang dan tidak akan terpengaruh dengan kerakusan Umno mengapi-apikan perkauman dan sentimen keagamaan dengan bermodalkan sangkaan yang sesat mengenai Islam.
Pas Pusat.
Takbir....Allahuakbar!

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena