Wednesday 17 December 2014

1MDB 'minta tangguh' siapkan janakuasa RM11 Billion...TAKDA DUIT ATAU TAK TAHU BUAT!

Khamis, 18 Disember 2014
Photo: Hukum Hudud yaitu Hukum Allah yang lebih 1400 tahun lalu telah dinas, sama ada melalui Al Quran atau Al Hadis...kenapa skrg semakin susah pada yang mengaku Islam itu sendiri mahu menerimanya.

Apakah dalam jiwa mereka telah dipolitikkan oleh yahudi dan sekutunya?
https://www.facebook.com/mkinibm/posts/10150656892239945
Hukum Hudud yaitu Hukum Allah yang lebih 1400 tahun lalu telah dinas, sama ada melalui Al Quran atau Al Hadis...kenapa skrg semakin susah pada yang mengaku Islam itu sendiri mahu menerimanya.

Apakah dalam jiwa mereka telah dipolitikkan oleh yahudi dan sekutunya?

https://www.facebook.com/mkinibm/posts/10150656892239945
THE PROMISED LAND : NAJIB TAK KESAH PUN SEBAB NAK PERGI CUTI ! PROJEK DAH LULUS TETAPI... 1MDB MINTA TANGGUH.. 
KENAPALAH BANYAK SANGAT ISU DENGAN SYKT INI. KALAU SETAKAT GUNA KEPAKARAN ORANG LAIN DAN SENDIRI HANYA BERTINDAK  SEBAGAI PENTADBIR ELOKLAH RETENDER BALIK PROJEK INI KALAU SETAKAT JADI SYARIKAT ALI-BABA SEMUA ORANG BOLIH!!
TAKDA DUIT ATAU TAK TAHU BUAT!
   KATANYA, DUIT BERBILLION-BILLION 

Bismillah-hir-rahman-nir-rahim 
Berkajang-kajang mukasurat 1MDB menjelaskan akan 'kejujuran' serta 'kebolih percayaan' serta kredabiliti entiti ini . TIADA SALAH LAKU  dalam operasi ataupun ' perjalanan OPERASI  seperti  yang diDAKWA  , semuanya mengikut standard dan piawaian yang ditetapkan Kerajaan dan semuanya mengikut SOP .  

Disebabkan terlampau pandai berniaga rugi  RM655 juta  DAN hutang pula berbillion ringgit Itulah kejayaan yang didendang kepada rakyat.. Kalau berkradibiliti  dan bermaruah kenapa 'minta tangguh' perlaksanaan projek kat bawah ini???

Tidak ke projek ini untuk kesejahteraan rakyat?? Tangguh maknanya 'kos" akan bertambah, jadi dimana rasionalnya syarikat  ini yang dikata  milik Kerajaan"? Adakah Kerajaan akan menanggung 'LEBIHAN kos ' ini atau dibebankan  kepada  bahu rakyat? Atau tidak akan ada 'penalti' kerana 1MDB ini milik Kerajaan? 
Dicatat oleh Cahaya Al Majid

1MDB pohon lanjut tempoh siapkan janakuasa RM11 Billion, AWER mahu projek dibida semula..


Persatuan Penyelidikan Air dan Tenaga Malaysia (AWER) meminta kerajaan untuk melaksanakan bidaan baharu bagi projek Loji Janakuasa Pantai Timur Jimah yang sebelum ini dianugerahkan kepada 1Malaysia Development Bhd. (1MDB) menerusi satu bidaan terbuka yang kontroversi.

Desakan itu timbul selepas 1MDB memohon untuk melanjutkan tempoh menyiapkan dua unit loji janakuasa arang batu 2,000 megawat baru-baru ini.

Presiden AWER, S. Piarapakaran berkata, permohonan pelanjutan tempoh yang dilakukan tidak sampai setahun selepas projek tersebut dianugerahkan kepada 1MDB menunjukkan ketidakberkesanan firma berkenaan.

"Apa yang tidak kena? Apabila sesuatu projek tersebut telah diberikan maknanya pemenang bidaan mempunyai tanggungjawab untuk menyiapkan projek dalam masa yang telah ditetapkan," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Tambah beliau, projek Jimah Timur yang berharga RM11 bilion masih berada di peringkat awal.

Sekiranya kerajaan membatalkan penganugerahan kepada 1MDB, kerajaan boleh mengadakan bidaan baharu dalam mencari pihak yang lebih berkeupayaan menjayakan projek yang sebelum ini dinamakan Projek 3B.

Katanya, pembinaan loji janakuasa arang batu bakal mengambil masa selama empat tahun manakala loji janakuasa kombinasi turbin pusingan gas (CCGT) hanya mengambil masa 32 bulan sehingga 36 bulan sahaja.

"Bidaan baharu sepatutnya dilakukan untuk membina CCGT dan bukannya loji janakuasa arang batu bagi mengelakkan gangguan bekalan elektrik pada 2018 dan 2019.

"Jika kerajaan mengadakan bidaan baharu pada Januari ini, masih ada masa yang mencukupi untuk menyiapkan projek loji janakuasa CCGT 2,000 megawat mengikut masa yang ditetapkan," ujarnya.

Satu lagi alternatif yang dicadangkan AWER adalah mengenakan tambahan kos bahan api dan kapasiti kepada 1MDB disebabkan oleh kelewatan pembinaan loji berkenaan sekiranya permohonan syarikat tersebut diluluskan.

Jika tidak, kerajaan perlu meminta Kabinet dan pegawai-pegawai tinggi di Kementerian Tenaga, Tenaga Hijau dan Air (KeTTHA) dan Suruhanjaya Tenaga untuk membayar kos yang ditanggung oleh Jimah Timur akibat lewat siap.

Kerajaan katanya, telah mengenakan penalti sehingga RM108 juta bagi setiap 1,000 megawat bagi kelewatan pembinaan loji tersebut tetapi AWER melihat terdapat kos tambahan sekiranya projek tersebut ditangguhkan dan bimbang jika kos tersebut akan dibebankan kepada pelanggan melalui kenaikan tarif.

"Kos tambahan yang masih berbaki selepas ditolak penalti perlu dibayar oleh menteri-menteri kabinet dan pegawai kanan KeTTHA serta pengerusi, pesuruhjaya dan pegawai kanan Suruhanjaya Tenaga.

"Jangan bebankan rakyat dengan kos tambahan melalui tarif elektrik," tegasnya. -MalaysiaGazette

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena