Thursday 20 October 2016

'Perkhidmatan Pesakit Bayar Penuh' akan dikuatkuasakan DAN DITERUSKAN lagi (Mana kutipan GST RM57.27 bilion tu pergi)? Bajet: Utamakan penjagaan kesihatan bukan JPM, kata MP

Jumaat, 20 Oktober 2016
Maksudnya?

KE MANA PULANGNYA kutipan GST RM57.27 bilion itu pergi ??!!

Tahniah rakyat Malaysia..
Pelaksanaan system 'Perkhidmatan Pesakit Bayar Penuh' akan dikuatkuasakan DAN DITERUSKAN LAGI di beberapa hospital k'jaan.. berkuatkuasa tahun depan..

Note:
Untuk makluman semua, Full Paying Patient (FPP) merupakan pakej yang telah diperkenalkan sejak tahun 2015. Pada Fasa 1 perlaksanaannya, sebanyak 8 buah hospital telah menyediakan pakej ini.

Kelebihan pakej ini ialah pesakit akan menerima rawatan first class, contohnya tak perlu menunggu lama-lama, pendek cerita, ibarat servis yang didapati di hospital swasta, malahan lebih bagus, kerana khidmat kepakaran juga disediakan.


MAKNANYA... rakyat marhaen yg berpendapatan rendah miskin akan terus menunggu lebih lama utk mndapatkan rawatan. Pendek kata dah kutip puluhan bilion ringgit rakyat tetap mcm tu gak...



Bajet: Utamakan penjagaan kesihatan bukan JPM, kata MP

Ahli Parlimen Kulai, Teo Nie Ching mahu Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengutamakan penjagaan kesihatan awam sebelum menyediakan dana untuk jabatannya sendiri dalam Bajet 2017.
"Najib perlu menetapkan keutamaan yang betul dalam Bajet 2017 akan datang kerana adalah menyedihkan untuk melihat di negara ini, PM yang mempunyai berbilion-bilion 'derma' dalam akaun bank peribadi tetapi pesakit dan keluarga mereka menderita," kata Teo dalam satu kenyataan.
Teo berkata peruntukan untuk Kementerian Kesihatan pada 2015 adalah RM23.31 bilion, tetapi dikurangkan kepada RM23.03 bilion pada 2016.
Tetapi pada masa yang sama, peruntukan untuk Jabatan Perdana Menteri meningkat daripada RM19.2 bilion kepada RM20.3 bilion.
"Projek apa di bawah Jabatan Perdana Menteri yang lebih penting daripada menyelamatkan nyawa?" soalnya.
Teo berkata jutaan rakyat Malaysia yang bergantung kepada penjagaan kesihatan kerajaan kerana mereka tidak mampu mendapatkan rawatan alternatif di hospital swasta.
Menurutnya, bajet Kementerian Kesihatan yang dipotong sebanyak RM280 juta tahun ini memberi kesan negatif.
Beliau memetik kes Jabatan Patologi, Hospital Tengku Ampuan Rahmah di Klang yang memaklumkan kakitangan hospital mengenai pemberhentian sementara ujian makmal patologi, disebabkan oleh dana yang tidak mencukupi.
Beliau juga merujuk bagaimana seorang pesakit kanser prostat yang mahu menjalani ujian darah di Hospital Sultanah Nora Ismail di Batu Pahat tetapi diberitahu bahawa keputusan mungkin mengambil masa beberapa hari kerana hospital kehabisan peruntukan untuk ujian.
Sementara itu, Hospital Selayang tidak mempunyai peruntukan untuk menjalankan ujian darah kreatinin pada lewat September, manakala sesetengah klinik kerajaan menghentikan ujian saringan Hepatitis B kepada wanita hamil.
Malaysiakini.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena