Saturday 22 October 2016

[Video] Bajet ciput? Hang kata ekonomi negara KUKUH! Belanjawan 2017: Kerajaan BN buat hutang tertinggi dalam sejarah.

Sabtu, 22 OKTOBER 2016
Hang kata ekonomi negara KUKUH....pasai pa nk kna mkn sikit plk???

Bajet ciput?

Belanjawan 2017: Kerajaan BN buat hutang tertinggi dalam sejarah

nga kor ming 2

KUALA LUMPUR, 22 OKT: Rakyat khususnya generasi muda negara ini terpaksa mewarisi beban yang berat ekoran hutang melebihi paras RM811 bilion meliputi hutang negara dan hutang jaminan kerajaan dalam Belanjawan 2017 semalam.
Jumlah itu sekaligus merupakan aras tertinggi hutang kerajaan BN dalam sejarah selain mencatat rekod baru defisit sebanyak RM43.15 bilion dalam tempoh 20 tahun.
“Defisit kali ini berjumlah 3.15 peratus dari jumlah KDNK, ini menunjukkan kerajaan BN gagal menepati sasaran defisit kurang dari 3.1 peratus.
“Hutang negara terus meningkat. Jumlah kos bayar hutang negara pun meningkat dari RM26.5 bilion menjadi RM29.17 bilion,” kata Ahli Parlimen Taiping Nga Kor Ming kepada Roketkini.
Daripada jumlah tersebut katanya, sebanyak RM2.46 bilion atau sebanyak 11.1 peratus daripada jumlah bajet digunapakai setiap bulan untuk membayar hutang.
Menurutnya lagi, rakyat pula semakin terbeban dengan kos kehidupan yang semakin tinggi ekoran pemansuhan subsidi minyak, diesel, gula, tepung, beras dan minyak masa.
Dalam keadaan itu pun, kerajaan BN akan terus memerah rakyat dapabila menyasarkan kutipan cukai GST sebanyak RM40 bilion pada 2017.
“Jumlah ini pasti akan meningkatkan beban rakyat,” katanya.
Ujar anggota Majlis Eksekutif DAP Pusat itu, selain hutang dan perolehan pendapatan kerajaan melalui GST, apa yang menimbulkan tanda tanya ialah tindakan kerajaan memotong peruntukan bagi pembangunan.
“Jumlah belanja tinggi tetapi Pembangunan amat kurang. Daripada jumlah RM262.8 bilion bajet 2017, sebanyak 81.7 peratus diberi untuk belanja mengurus dan hanya 18.3 peratus saja untuk belanja membangun,” jelas beliau.
Keadaan ini katanya hanya akan terus menjadi beban kepada negara sekaligus rakyat terbanyak khususnya generasi muda yang terpaksa mewarisi segala masalah akibat tadbir urus kerajaan BN yang lemah. – Roketkini.com

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena