Wednesday 28 November 2018

[Video Batang Sadong-Pergi bincang dengan Ketua Menteri anda] Lempar daging babi: Pemuda PH Jasin buat laporan polis & Syarat baharu bina rumah ibadat-LANGKAH KERAJAAN YANG WAJAR DAN TEPAT

Khamis, 29 November 2018
Lempar daging babi: Pemuda PH Jasin buat laporan polis.
Pemuda Pakatan Harapan Jasin membuat satu laporan polis di IPD jasin berkaitan dengan isu daging khinzir yang di lemparkan ke dalam kawasan surau di serkam baru – baru ini, pihak polis akan menyiasat siapakah dalang di sebalik kejadian ini .
malaysiadateline.

LANGKAH KERAJAAN YANG WAJAR DAN TEPAT

Berikutan kekacauan dan hampir tercetusnya rusuhan di sebuah kuil di Subang Jaya yang pada asasnya berpunca daripada soal berkaitan tanah, Tun Mahathir Mohamad hari ini mengumumkan peraturan baru bagi pembinaan rumah ibadat pada masa depan.

Peraturan baru yang diperkenalkan oleh Perdana Menteri ialah pembinaan rumah ibadat mesti mendapat kebenaran pihak berkuasa tempatan atau PBT dan tidak boleh lagi dibina di atas tanah yang bukan milik mereka.

Sebagaimana janji Tun Mahathir dua hari lalu yang memberi jaminan insiden seperti di Subang Jaya tidak akan berulang lagi pada masa akan datang, peraturan baru ini bukan saja tepat dan wajar, malah mampu memenuhi janjinya itu.

Banyak isu berkaitan rumah ibadah khususnya kuil ialah kerana ia selalunya dibina sesuka hati di merata-tempat, meskipun tidak dinafikan terdapat juga yang dibina di tanah persendirian dan mematuhi semua peraturan yang diperlukan.
Dalam kebanyakan kes, bukan saja kelulusan PBT jarang diambil kira, siapa pemilik tanah untuk mendirikan kuil juga kerapkali tidak dipedulikan.

Asal saja ada tanah kosong yang berdekatan dengan penempatan mereka, selalunya di situlah dibina kuil bagi tujuan untuk beribadah.

Memang tujuan beribadah itu baik, tapi apabila tidak mengikut saluran undang-undang, bahkan dibina di tanah orang atau pihak lain, di akhirnya nanti ia pasti akan menimbulkan masalah apabila pemilik sebenar mahu menggunakan tanah tersebut.

Dalam hal ini, rumah ibadat orang Islam seperti surau dan masjid pun selalu memenuhi peraturan undang-undang seperti memperolehi kebenaran PBT dan pejabat agama terlebih dahulu, malah hampir tidak pernah ia dibina di atas tanah yang tidak ketahuan siapa pemiliknya.

Selalunya masjid dan surau sama ada akan dibina di atas tanah kerajaan dengan mengemukakan permohonan terlebih dahulu atau di atas tanah yang diwakafkan.

Sebab itu, isu perebutan atau pergaduhan berkaitan tanah hampir tidak pernah berlaku melibatkan pembinaan masjid atau surau.

Makanya, jika masjid dan surau pun boleh mematuhi peraturan dan pembinaannya sedaya upaya cuba dilakukan dengan memenuhi semua peruntukan undang-undang, tiada sebab penganut agama lain tidak boleh turut sama melakukannya.

Jika peraturan dan undang-undang sentiasa dipatuhi, pasti tidak akan timbul apa-apa masalah di kemudian hari nanti. (ShahbudinHusin 29/11/2018)

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena