Tuesday 3 February 2015

'Wali gerek atau pun wali gunung'...sering ditemui para pengembara basikal di lebuhraya Gerik-Jeli...

Selasa, 3 Februari 2015

2 hrs · Edited · 
UPDATE: Masih ingat kisah Ustaz Zaki yang berulang alik dari perlis ke kelantan adakala ke johor dgn basikal doifnya semata-mata untuk mengajar al-quran dan hadith?
"Hasil kutipan kini sejumlah rm8180. Dah boleh beli 4 biji basikal touring utk beliau. tapi kita akan dptkan satu basikal yg selesa utk beliau dan lebihan itu mungkin kita akan sumbangkan kepadanya sebagai belanjanya.Insyaallah sahabat saya Che Wan akan uruskan dgn telus bersama pemegang amanah yg dilantik." - kata Waklu Lengkong Original, http://goo.gl/3a4KvZ


Che Wan Sedikit perkongsian.. 
Pada awalnya sy dan sahabat saya berkayuh basikal mengelilingi malaysia.. Sasaran 44 hari berbasikal mengelilingi negara melalui jalan pesisir pantai.. 
Sebaik tiba di tanjung piai johor kami berjumpa dgn sahabat kami yg pernah k
etemu dgn ust zaki.. Dari cerita beliau buatkan sy begitu berharap utk bejumpa dgn ust zaki ini.. Jd setelah beberapa negeri kami tempuh akhirnya kami tiba di laluan jeli-gerik.. Jd sbg seorg musafir sy berdoa dan berharap sekiranya baik utk sy maka Allah perkenankan utk sy bertemu dgn ust zaki.. Alhamdulillah.. Dgn zikir x henti2 dan doa masih kekal dihati.Pkl 930mlm kami tiba di puncak titiwangsa dan sebaik sy tiba diSurau rnr titiwangsa. Alhamdulillah sy nmpk basikal ust zaki ini.. Malam tu kami x sempat berbual dgn ust.. Sbb dia mengaji dan tido awal.. Ya sy baring tido disebelah beliau.. Sehingga pkl 2 pagi sy sedar beliau dah takda di sebelah sy.. MashaAllah.. Keesokan paginya sy dan rakan meneruskan kayuhan dari puncak ttwangsa menuju ke grik.. Dgn keadaan berkabus sejuk pagi kami berkayuh.. Dlm hati sy masih x henti berdoa.. Dan selepas beberapa selekoh.. Alhamdulillah.. Kami jumpa dia ditepi jalan sedang baiki basikal beliau yg bocor hingga tayarnya koyak.. Kami berenti dan bantu beliau.. Alhamdulillah disitulah sy ambil kesempatan utk mengenali beliau dan mendapatkan apa2 yg ilmu yg bermanfaat.. Setelah siap kami bersama ust zaki meneruskan perjalanan ke bandar grik.. Kayuhan sy dan ust zaki agak perlahan maka sy dan ust zaki akhirnya berdua sahaja yg tinggal dibelakang sementara sahabat sy terus mara kedepan utk mendapatkan sedikit masa awl di bandar grik.. Jd kesempatan berdua dgn ust zaki.. Perkataan yg sering di ucapkan ust zaki apabila menempuhi jlan berbukit adalah.. "Sabar sikit,nnti kita lepas bukit ni" jd perjalanan berkali2 berenti kerana hari panas dan laluan yg berbukit.. Maka setiap kali berenti ust zaki akan baca dan huraikan satu hadis buat sy.. Alhamdulillah beliau sempat bacakan 10-12 hadith serta hujahnya dalam bahasa arab dan melayu kepada sy.. Setelah itu sy dan ust zaki mendapatkan kawan kami digrik,Kami berpisah setelah selesai solat jama' bersama di masjid bandariang,beliau beriktiqaf disitu sementara sy dan sahabat meneruskan kayuhan ke destinasi seterusnya..

1 comments:

IBU TUTI TKI SINGAPUR said...

SAYA SEKELUARGA INGIN MENGUCAPKAN BANYAK TERIMAH KASIH KEPADA AKI NAWE BERKAT BANTUANNNYA SEMUA HUTANG HUTANG SAYA SUDAH PADA LUNAS SEMUA BAHKAN SEKARAN SAYA SUDAH BISA BUKA TOKO SENDIRI,ITU SEMUA ATAS BANTUAN AKI YG TELAH MEMBERIKAN ANKA JITUNYA KEPADA SAYA DAN ALHAMDULILLAH ITU BENER2 TERBUKTI TEMBUS..BAGI ANDA YG INGIN SEPERTI SAYA DAN YANG SANGAT MEMERLUKAN ANGKA RITUAL 2D 3D 4D YANG DIJAMIN 100% TEMBUS SILAHKAN HUBUNGI AKI NAWE DI 085-218-379-259

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena