Wednesday 28 December 2016

[Video] Rafizi gesa Isa Samad letak jawatan, dakwa kantung Felda makin susut (Kerakusan dan ketirisan AMNO kini membawa padah kepada rakyat).

Rabu, 28 Disember 2016

Foto Suara Rakyat.
"HARAM JADAH mereka itu, jangan terima kebaikan penyenaraian saham FGV" -Najib Razak (8/5/2012)
TERBUKTI.. duit2 rakyat jadi mangsa angkara Umno Jahanam.
HAKIKATNYA..
Kerakusan dan ketirisan UMNO kini membawa padah kepada rakyat.

Mampukah Felda buat penanaman semula, soal PKR


Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli melahirkan kebimbangannya dengan status kewangan semasa Felda dan keupayaan agensi persekutuan itu untuk melaksanakan tanggungjawab teras kepada lebih 100,000 peneroka di seluruh negara.
Katanya, sebahagian besar peneroka, khususnya bergantung kepada Felda untuk penanaman semula di tanah seluas 10 ekar mereka dengan komoditi baru, yang majoritinya kini adalah kelapa sawit.
"Felda tidak membuka sebarang penempatan baru sejak 1990... Peneroka terakhir yang menceburkan diri adalah pada akhir 1980-an. Semua pokok-pokok mereka telah berusia.
"Buat masa ini, hubungan terbesar antara Felda dan peneroka adalah berkisar mengenai pengurusan 10 ekar tanah, termasuk penanaman semula," katanya pada sidang akhbar di Kuala Lumpur hari ini.
"Jika wujud sebarang masalah yang menyebabkan gangguan terhadap aktiviti penanaman semula, ini akan memberi kesan besar kepada peneroka kerana ia adalah sumber pendapatan mereka," katanya.
Rafizi memetik perangkaan laporan tahunan Felda 2014 yang menunjukkan perbelanjaan kasar untuk tujuan penanaman semula kelapa sawit berjumlah kira-kira RM2.5 bilion.
Ini bercanggah dengan hanya RM87.1 juta yang dicatatkan sebagai pendapatan Felda bagi tahun yang sama.
Beliau berkata demikian ketika menimbulkan lebih banyak soalan mengenai hutang Felda dan rancangan agensi itu untuk membeli kepentingan sebanyak 37 peratus dalam firma perladangan Indonesia PT Eagle High pada harga AS$505.4 juta atau RM2.26 bilion.
Malaysiakini.

2 comments:

Unknown said...

Adakah zaman najib 'Zaman sapu bersih?'

Unknown said...

Aku kira ungkapan "HARAM-JADAH" oleh Najib kepada para penorka yang tidak patuh kepada arahan nya menjadikan pengurusan FELDA semakin "KELABU dan lebih HARAM-JADAH". Hendak nya ALLAH mengembalikan ungkapan tersebut keda sosok yang menyebut nya.

Sebagai balasan kepada insan yang "MENENANGKAN" peristewa di Port Dickson dulu maka si Isa pendek di izin kan untuk "MENYARAH" harta FELDA. Wahai para penorka FELDA tidak terkesan kah kamu dengan apa yang berlaku. Guna kan lah fikiran kamu semua dengan waras semasa membuang undi di PRU 14 nanti walau pun dari kajian ku ia nya sesuatu yang mustahil.

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena