Sunday 18 December 2016

[Video "Rafizi 'BONGKAR', Najib 'MENIPU' dalam Projek MRT"] Tun M: Najib pinjam lagi, rakyat terus tanggung beban!

Isnin, 19 Disember 2016

Najib pinjam lagi, rakyat terus tanggung beban

ULASAN l Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mengisytihar pinjaman sebanyak RM55 billion dari sebuah syarikat di masa lawatannya ke China. Pinjaman ini adalah untuk membangunkan landasan keretapi letrik di pantai timur.
Kerajaan Najib telah pun pinjam RM42 billion untuk 1MDB. Kerana tidak membayar faedah dan pokok, hutang ini meningkat kepada lebih RM53 billion. Tidak ternampak sedikit pun pelaburan yang memberi keuntungan yang boleh diguna untuk bayar hutang.
Sudah tentu jika tidak dibayar faedah hutang ini akan meningkat lagi.
Najib juga merancang untuk mengadakan keretapi kelajuan tinggi antara Singapura dan Kuala Lumpur. Untuk projek ini Najib perlu hutang lebih kurang RM50 billion lagi.
Jumlah semua melebihi RM160 billion.
Kita tidak diberi maklumat tentang pelaburan 1MDB selain dari kerugian membeli stesen janakuasa dan menjualnya kepada syarikat China dengan kerugian yang besar.
Tetapi berkenaan pinjaman sebanyak RM55 billion untuk landasan keretapi, kita boleh ramal ke mana akan perginya wang RM55 billion ini.
Kalau benar kos landasan pantai timur ialah RM55 billion, yang akan dapat keuntungan ialah kontraktor asing yang tentu akan membangun projek ini.
Mereka akan membawa masuk segala bahan teknologi, pekerja dari negara mereka. Projek ini akan ambil masa sekurang-kurangnya tujuh tahun, mungkin lebih.
Pekerja mereka, seramai puluhan ribu mestilah di tempat di sini, khusus di Kelantan, Terengganu dan Pahang.
Kos semua ini akan diperolehi hampir semuanya oleh kontraktor luar negeri. Jadi wang yang dipinjam dari syarikat negara China akan kembali ke sana.
Pada masa yang sama bayaran hutang sebanyak RM55 billion dengan faedah akan kembali ke negara itu juga. Mungkin pembayaran akan ambil masa 30 tahun atau lebih. Jumlah bayaran bersama dengan faedah selama 30 tahun akan meningkat kepada RM90 billion.
Kemudian datang keperluan membeli “rolling stock” iaitu gerabak-gerabak elektrik yang akan menelan belanja berbillion lagi. Sekali lagi wang berbillion akan mengalir keluar negeri.
Pekerja luar yang dibayar gaji di sini akan hantar separuh balik ke negara mereka. Sekali lagi wang kita akan mengalir keluar negeri.
Sepatutnya bayaran balik semua ini, hutang, kontrak, alatan untuk landasan dan gerabak elektrik datang dari keuntungan operasi keretapi pantai timur. Bolehkah kita dapat cukup pendapatan menjual tiket keretapi atau muatan barangan antara pantai barat dengan pantai timur?
Kata orang Kelantan lebih murah dan lebih cepat jika penerbangan ‘low cost’ diguna untuk berjalan antara pantai timur dengan bandar-bandar di pantai barat.
Jika tiket keretapi pantai timur dijual dengan harga yang tinggi mungkin ramai yang akan pilih penerbangan. Jika harga tiket rendah keuntungan mungkin tidak diperolehi.
Jadi hutang dan kos serta kerugian perlu ditanggung oleh kerajaan dari dana campuran atau ‘consolidated fund’.
Tetapi hari ini kerajaan tidak ada duit. Lagi pun nilai ringgit jatuh teruk – bermakna lebih banyak ringgit diperlukan untuk membayar hutang dengan dolar Amerika atau Yuan China.
Dari manakah duit ini akan datang? Hutang lagi atau naikkan cukai dalam negeri dan GST. Dan ini akan membebankan rakyat dengan kos sara hidup yang melambung tinggi.
Ya. Memang rancangan keretapi pantai timur adalah projek gilang dan gemilang. Yang tidak gilang gemilang ialah beban hutang.
Rakyat Malaysia yang akan tanggung beban ini berpuluh tahun.

TUN DR MAHATHIR MOHAMAD adalah bekas Perdana Menteri Malaysia. Tulisan ini kali pertama dinaikkan di blognya.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena