Thursday 29 December 2016

[Video] POLITIK MAKAN KELILING & 'Penyanggak Tadbir Negara' (IMDB - Rampasan Kleptokrasi Terbesar di US & 'Malaysia tak mampu jadi negara pendapatan tinggi pada 2020').

Jumaat, 30 Disember 2016
Rakaman pembongkaran skandal 1MDB oleh pihak Department of Justice di AS.
Malangnya hanya ada dua bani sahaja di dunia ini yang tidak mahu mempercayainya iaitu Bani Wala'un & Bani Amno...
JANJI POLITIK MAKAN KELILING...


Foto Otai BERSIH.
Anda setuju Najib...?


'Demokrasi jadi kleptokrasi, penyanggak tadbir negara'


Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, yang mendakwa segala cara untuk melucutkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak daripada terus berkuasa telah disekat, kini kesal kerana sistem demokrasi disalah-gunakan.
Demokrasi, katanya, berdasarkan premis bahawa rakyat akan memilih pemimpin yang baik.
"Bagaimanapun, hari ini, ramai yang kesal kerana mereka memilih demokrasi.
"Kajian menunjukkan bahawa sistem itu sangat terbuka kepada penyalahgunaan dan orang salah yang dilantik bukan sahaja akan menyalahgunakan kuasa yang diberikan, tetapi mampu untuk terus berkuasa selama beberapa dekad.
"Pemimpin ini akan menjadi diktator," kata Mahathir, yang menjadi perdana menteri selama 22 tahun, dalam satu catatan blog hari ini.
Mahathir berkata demokrasi berjaya di kebanyakan negara-negara barat kerana budaya rakyatnya tetapi ini tidak berlaku di negara ini.
"Mereka (rakyat di negara barat) lebih matang dan berpengalaman. Mereka tahu harga yang terpaksa dibayar sekiranya mereka memilih orang yang salah untuk memimpin.
"Budaya rasuah tidak begitu berleluasa di negara-negara ini. Pemisahan kuasa antara perundangan, eksekutif dan badan kehakiman dihormati dan dipatuhi.
"Mereka yang bersalah dalam mana-mana institusi tidak boleh berharap untuk melepaskan diri akibat salah laku mereka,” katanya.
Beliau berkata terdapat banyak cara demokrasi boleh disalahgunakan, termasuk dengan mengubah sempadan kawasan pilihan raya, memindahkan pengundi dan penipuan dalam pilihan raya.
"Kemudian sudah tentu pengundi boleh dirasuah dengan wang atau hadiah," katanya.
Namun, kata Mahathir demokrasi masih "sistem yang hebat" tetapi memberi amaran bahawa ini mungkin berlalu.
"Jika rakyat tidak menegaskan hak mereka, demokrasi akan menjadi kleptokrasi; kerajaan yang ditadbir oleh penyanggak," katanya.
Malaysiakini.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena