Tuesday 27 December 2016

[Video] Rafizi tanya Najib lagi, kali ini isu Felda & Isu Felda-Eagle High: Rafizi ajukan soalan kepada PM

Selasa, 27 Disember 2016

Isu Felda-Eagle High: Rafizi ajukan soalan kepada PM


Dengan kritikan yang semakin memuncak mengenai pembelian terancang Felda yang mahu mengambil alih pegangan saham 37 peratus dalam PT Eagle High Plantations Tbk, Naib Presiden PKR Rafizi Ramli mahu Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak menjawab beberapa soalan mengenai perkara itu.
Permintaan beliau muncul setelah Felda mengumumkan akan membeli kepentingan bukan kawalan dalam perladangan di Indonesia pada harga AS$505.4 juta atau RM2.26 bilion.
Semasa sidang akhbar di Kuala Lumpur hari ini, Rafizi memetik harga saham purata Eagle High Plantations pada 2015 adalah antara 132 rupiah hingga 315 rupiah sesaham.
Berdasarkan harga saham purata dalam tempoh 52 minggu yang lalu, saham Eagle High Plantations adalah 200 rupiah atau 6.7 sen sesaham.
Justeru, tambah Rafizi, Felda akan membayar premium 290 peratus untuk membeli 37 peratus pegangan saham dalam Eagle High Plantations iaitu tiga kali ganda lebih daripada harga saham purata yang dicatatkan dalam tempoh berkenaan.
Walau jika pembelian itu dibandingkan dengan harga saham semasa Eagle High Plantations pada masa ini, jelas beliau, Felda masih akan membayar premium 195 peratus untuk mengambil alih kepentingan berkenaan.
Menurut Penyata Kewangan Felda 2014 yang telah diaudit, Rafizi mendakwa Felda hanya mempunyai tunai dalam tangan sebanyak RM291 juta.
Beliau yang juga ahli Parlimen Pandan berkata, angka itu hanya untuk penyata kewangan 2014. Penyata kewangan Felda untuk tahun 2015 masih belum diserahkan kepada anggota Parlimen.
Oleh itu, Rafizi mahu tahu bagaimana Felda akan membuat pembelian RM2.26 bilion untuk mengambil alih kepentingan dalam Eagle High Plantations sedangkan hanya mempunyai RM291 juta dalam bentuk tunai pada akhir 2014.
"(Dan) siapa yang berikan arahan untuk membeli 37 peratus kepentingan dalam Eagle High Plantations pada harga tiga kali ganda lebih daripada harga pasaran," tambahnya.
Malaysiakini.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena