Wednesday 30 July 2014

Komando Palestin membunuh lima tentera Israel...

Khamis, 31 Julai 2014

Palestinian commandos kill five Israeli soldiers


Oleh Staf Penulis | Al Arabiya News
Selasa 29 Julai, 2014

Lima tentera Israel terbunuh dalam pertempuran dengan unit komando Palestin yang cuba untuk sampai ke Israel melalui terowong berhampiran sempadan dengan Gaza, tentera berkata dalam satu kenyataan pada hari Selasa.

Insiden kelmarin dinaikkan kepada 10 bilangan kematian tentera sejak Israel melancarkan serangan terhadap Gaza hampir empat minggu lalu, menurut Reuters. Lima puluh tiga askar Israel terbunuh sejak Israel melancarkan operasinya.

"Askar Infantri Daniel Kedmi, 18; Barkey Ishai Shor, 21; Sagi Erez, 19; dan Dor Dery, 18, terbunuh dalam cubaan serangan ini," kata satu kenyataan tentera. Nama askar kelima tidak boleh didedahkan kepada umum, katanya.

Sementara itu, sebelas orang terbunuh dalam serangan di sebuah rumah di kem pelarian Bureij di Gaza City sebagai tentera Israel memukul sasaran di seluruh wilayah itu pada malam yang paling meluas serangan setakat ini di Gaza itu.

Pesawat Israel melepaskan peluru berpandu di rumah pemimpin Hamas Gaza Ismail Haniyeh sebelum subuh pada hari Selasa, menyebabkan kerosakan tetapi tiada kemalangan jiwa, kata Kementerian Dalam Negeri Gaza.

Jurucakap tentera Israel tidak mempunyai maklumat mengenai laporan itu tetapi telah memeriksa untuk maklumat lanjut.

Israel melancarkan serangan Gaza pada 8 Julai, berkata tujuannya adalah untuk menghentikan roket yang ditembak oleh Hamas dan sekutunya. A pencerobohan tanah diikuti untuk mencari dan memusnahkan warren terowong Hamas yang crisscrosses kawasan sempadan.

Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu memberi amaran pada hari Isnin dalam peperangan yang berpanjangan di Gaza, menghapuskan harapan yang akhir terburu-buru kepada konflik lebih tiga minggu.

Dalam temu bual pada hari Isnin, beliau berkata objektif baru serangan tentera adalah untuk "mendemilitarisasikan" Semenanjung Gaza.

Roket dari Gaza telah ditembak ke selatan dan tengah Israel pada hari Isnin, beberapa sampai ke kawasan Tel Aviv. Sistem Iron Dome Israel memintas sekurang-kurangnya salah satu roket; tiada kematian atau kerosakan dilaporkan.

Semalaman langit Gaza telah diterangi oleh suar Israel beribu-ribu telah diberi amaran untuk meninggalkan kediaman mereka, dalam apa yang muncul untuk menjadi permulaan kepada serangan tentera besar.

Konflik, yang memasuki hari ke-22, telah meragut nyawa 1,100 rakyat Palestin, kebanyakannya orang awam. Lima puluh tiga tentera Israel telah terbunuh dalam keganasan, serta tiga orang awam.

Kemaskini Terakhir: Selasa, 29 julai, 2014 KSA 21:55 - 18:55 GMT
 Al Arabiya News

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena