Wednesday 24 August 2016

Akhirnya PANDA pulang ke China? Malaysia tak mampu sediakan kos menjaga seekor panda yang 'bersepah' di China.

Khamis, 25 Ogos 2016

Nuan Nuan,anak kpd pasangan Xing Xing/Liang Liang terpaksa di hantar pulang pada Ogos 2017 kerana kerajaan xmampu sediakan kos menjaga untuk seekor panda yg bersepah di China:
1) RM2.4 Juta (byr kpd CHINA)
2) RM603 ribu (insuran)
3) RM200 ribu/bln (kos operasi)
Berbaloikah perjanjian dgn kerajaan China dalam isu panda?
Tidak kah duit berkenaan boleh digunakan untuk perkara yang lebih menguntungkan rakyat terutama bagi golongan berpendapatan rendah dan pertengahan?
Image result for Gambar anak panda nak balik China
Image result for Gambar anak panda nak balik China
Liang-Liang ketika awal ketibaannya di Malaysia pada 21 Mei 2014. 
Image result for Gambar anak panda nak balik China
Image result for Gambar anak panda nak balik China

Akhirnya Bila Dah Tak Mampu Nak Sara.. Anak-anak Panda Akan Dipulang Ke China...


Anak panda gergasi Xing Xing dan Liang Liang, Nuan Nuan berkemungkinan besar akan dipulangkan ke China, Ogos tahun hadapan kerana Zoo Negara tidak mampu untuk membiayai kos penjagaannya yang tinggi.

Presiden Persatuan Zoologi Malaysia, Datuk Sr. Zaharin Md. Arif berkata, pihaknya perlu membayar kepada China seba­nyak AS$600,000 (RM2,414,116.03)dan memperuntukkan AS$150,000 (RM603,549.80) untuk insurans seekor panda, selain kos operasi penjagaannya menelan hampir RM200,000 sebulan.

Menurutnya, selepas usianya dua tahun, anak panda betina itu perlu diasingkan daripada ibu bapanya kerana dikhuatiri berlaku pergaduhan dan ini menyebabkan kos tambahan diperlukan.

“Kita tiada tempat untuk anak panda dan perlu memikirkan gaji kakitangan, penyelenggaraan pendingin hawa yang perlu dipasang selama 24 jam dan makanan haiwan itu.

“Perbincangan dengan Persatuan Pemeliharaan Hidupan Liar China (CWCA) akan dilakukan November ini dan kami bercadang menjaga Nuan Nuan sehingga usianya dua tahun sahaja pada Ogos tahun hadapan walaupun kontrak membenarkannya sehingga empat tahun,” katanya.

 Beliau berkata kepada pemberita dalam sidang akhbar maj­lis pelancaran setem tujuh ke­ajaiban flora dan fauna sempena sambutan hari lahir panda gergasi ke-10, di sini hari ini.

Dalam majlis itu, Raja Muda Selangor, Tengku Amir Shah Sultan Sharafuddin Idris Shah ber­kenan menyempurnakan gimik sambutan ulang tahun panda gergasi dan melawat sekitar kawasan Zoo Negara termasuk Pusat Konservasi Panda Gergasi (GPCC) lapor Utusan
Posted by Anak Sungai Derhaka

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena