Monday 15 August 2016

[Video] 'Tangkap MO1'...'Bapak Demo' Jangan lupa Umno juga lahir daripada demo.

Isnin, 15 Ogos 2016



Zahid: Ada apa dengan Bersih, saya ‘bapak demonstrasi’
 | August 14, 2016
Menyentuh mengenai Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih), Zahid menyifatkan tunjuk perasaan Bersih sebagai himpunan kecil-kecilan.


Bapa demo: Jangan lupa Umno juga lahir daripada demo
August 15, 2016
Pandangan yang demonstrasi merupakan perkara sia-sia sama seperti menganggap undang-undang yang tercatat di dalam Perlembagaan Persekutuan itu adalah dokumen kosong, sia-sia dan tidak bernyawa.
KOMEN
demokrasi
Oleh Khairul Naim Rafidi
Terkejut juga hari ini membaca pengakuan seorang hulubalang kanan yang beliau merupakan “bapa demo”.
Mungkin “kaki demo” seperti Isham Rais, Adam Adli, Syukri Razab, Safwan Anang, malah Anwar Ibrahim juga akan terkejut dengan kenyataan seperti ini.
Beliau dengan yakin menegaskan pengalamannya suatu ketika dahulu sebagai “bapa demo” yang memimpin protes jalanan membuatkan beliau sedar demonstrasi merupakan perkara sia-sia dan tidak berguna. Beliau juga dengan yakin percaya demonstrasi tidak mampu menyelesaikan masalah dalam negara ini.
Dengan hormat, saya berpendapat hulubalang ini tersilap. Dalam beberapa keadaan, mungkin benar demonstrasi adalah suatu tindakan yang tidak dapat menyelesaikan masalah.
Kata-kata saya ini usah diambil secara harfiah, “tidak menyelesaikan masalah” yang saya maksudkan adalah sesuatu masalah itu tidak dapat diubati dan diselesaikan serta-merta hanya dengan demonstrasi.
Namun begitu, sebagai hulubalang kanan, saya menganggap tanggapan demonstrasi adalah perkara sia-sia sebagai suatu pandangan radikal. Adakah hulubalang ini lupa parti kesayangannya juga lahir daripada aksi demonstrasi ketika menentang Malayan Union dahulu?
Pandangan seperti ini juga sama seperti menganggap undang-undang yang tercatat di dalam Perlembagaan Persekutuan itu adalah dokumen kosong, sia-sia dan tidak bernyawa.
Sebagai hulubalang kanan, beliau seharusnya tidak memperkecil dan merendah-rendahkan hak rakyat seperti di dalam perlembagaan. Malah, ia seharusnya disebut dan digalakkan memandangkan ia adalah aksi yang sah di sisi undang-undang.
Perlembagaan Persekutuan yang merupakan undang-undang tertinggi dalam negara ini harus diangkat dan bukan “dihina” secara senyap seperti ini. Ia harus terus didedah dan dijelaskan kepada khalayak ramai.
FMT.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena