Friday 14 October 2016

17 bulan pelaksanaan GST, kenapa harga kereta masih tidak turun? "DATO' viral fitnah boleh?" Rakyat biasa fitnah dihentamnya.

Sabtu, 15 Oktober 2016
DATO' viral fitnah boleh..
Rakyat biasa fitnah dihentamnya..

Memang sah ada masalah mental dan bahaya jika dibiarkan dalam masyarakat sivil..

Kaki Fitnah suruh hentikan fitnah..??!!

Mudah sungguh nak 'cuci' dosa memfitnah..

JANGAN RISAU, bila disoal jawab Malaikat Munkar dan Nakir, jawabler dgn cara pemimpin AMENO jawab tu.. "SAYA HANYA VIRAL JER.."

Dah banyak kali, Zein Isma Ismail menfitnah kepimpinan PH Selangor... sesuai sgt layak digelar Ketua Fitnah AMENO Selangor..

17 bulan pelaksanaan GST, kenapa harga kereta masih tidak turun?

lau weng san
KUALA LUMPUR, 14 OKT: Sudah 17 bulan berlalu, namun harga kereta yang didakwa oleh kerajaan akan menurun selepas pelaksanaan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) tidak turun, malah semakin melonjak naik.
Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kg Tunku, Lau Weng San berkata hal itu berdasarkan semakan harga kasar yang dibuat terhadap beberapa model dan jenama kereta popular di pasaran Malaysia sebelum dan selepas GST dilaksanakan.
“Mengikut laporan-laporan media sebelum GST, ramai pihak seperti pengeluar kereta, Jabatan Kastam dan Institut Automotif Malaysia menyatakan harga kereta akan turun sekurang-kurangnya 3 peratus selepas cukai jualan dan perkhidmatan (SST) diganti dengan GST.
“Tapi menurut pemerhatian saya, para pengguna tidak merasakan apa-apa kesan, malah akhirnya tertipu dengan dakwaan bahawa harga kereta akan turun,” ujarnya dalam satu kenyataan.
Beliau mengambil contoh harga kereta Proton Saga 1.3 MT sebelum dan selepas pelaksanaan cukai GST.
“Contohnya, dahulu ramai pihak mendakwa harga Proton Saga 1.3 MT dengan insurans adalah RM34,000 sebelum GST dan RM33,242 selepas GST.
“Hari ini, jika kita buka laman web Proton, sebuah Proton Saga baru berharga RM36,800!” katanya.
Menurut Weng San, perkara sama juga berlaku kepada Honda Jazz 1.5S dan Toyota Vios 1.5J MJT yang kini masing-masing berharga RM76,100 dan RM76,500.
“Barangkali kenaikan harga ini disebabkan oleh spesifikasi, model, variasi dan edisi kenderaan yang diubah dan ini menjadi alasan untuk pengeluar kereta menaikkan harga kereta.
“Apapun, fakta ini membuktikan dakwaan bahawa harga kereta akan turun seperti didakwa kerajaan sebelum GST dilaksanakan adalah tidak benar,” tegasnya.
Beliau menambah, kenyataan kononnya harga kereta akan menurun itu cuma dibuat kerana kerajaan Barisan Nasional terdesak dan memerlukan satu alasan bagi menyakinkan orang ramai untuk menerima cukai GST yang sebelum itu dibantah keras oleh rakyat.
“Jadi mereka menggunakan perbezaan SST 10 peratus dan GST 6 peratus untuk menerangkan hujah mereka. Tetapi lebih 17 bulan selepas cukai GST dilaksanakan, ia hanyalah satu cerita dongeng yang tidak akan tercapai,” katanya. – Roketkini.com

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena