Tuesday 31 January 2017

DONALD TRUMP; Perangi Militan atau Islam? DAPSY anjur protes di kedutaan Amerika, PM membisu! Mengapa Pemuda Umno, PAS tak sertai demo anti-AS Jumaat ini?

Selasa, 31 Januari 2017
Foto Parti Amanah Negara.
KENYATAAN MEDIA
DONALD TRUMP; PERANGI MILITAN ATAU ISLAM?
1. Kempen Pilihan Raya Presiden Amerika Syarikat yang berjalan sepanjang tahun 2016 amat kotor dengan wujudnya pelbagai usaha pembunuhan karakter yang didedahkan kepada orang ramai. Dalam temu bual terhadap Hillary Clinton, beliau mengaku bahawa ISIS dan kumpulan militan bersenjata sebenarnya dibiayai oleh Amerika dan mereka jugalah yang melahirkan kumpulan Al-Qaeda dan seumpamanya yang berjuang mendapatkan kuasa bukan melalui proses demokrasi.
2. Donald Trump dalam kempennya berjanji tidak akan mengulangi kesilapan yang dibuat oleh kerajaan Amerika terdahulu. Beliau berjanji akan memerangi kumpulan militan dan ISIS serta seumpamanya. Akhirnya dalam pertarungan yang hebat, Donald Trump mencapai kemenangan walaupun dipertikai dan telahpun mengangkat sumpah sebagai Presiden Amerika Syarikat yang sah. Setelah mengangkat sumpah, dalam masa dua minggu beliau telah menunjukkan sifatnya yang sebenar. Beliau bukan ingin memerangi kumpulan militan dan kumpulan yang tidak menghormati demokrasi tetapi lebih bersifat memerangi Islam.Dalam kempen sebelum ini Donald Trump berkata bahawa beliau tidak akan membenarkan orang Islam masuk ke Amerika Syarikat. Kita menganggap itu hanyalah kempen biasa untuk menarik golongan kanan Amerika untuk menyokong beliau. Namun selepas mendapat kuasa, beliau benar-benar melaksanakannya tetapi pilihan negara-negara yang mula disekat amat mengejutkan kita.
3. Negara seperti Iraq, Libya, Syria, Yaman, Iran, Somalia serta Sudan dinamakan secara borong dan diisytiharkan tidak boleh memasuki Amerika. Donald Trump sepatutnya mengotakan janjinya untuk memerangi golongan militan dan ISIS, tetapi apa yang kita lihat beliau hanya menyepi terhadap negara yang melahirkan ramai ISIS ini. Sekarang kita bertambah yakin bahawa Donald Trump hanya mengulangi sikap kerajaan terdahulu.
4. Oleh itu, umat Islam dan kemanusiaan sejagat bersama negara-negara besar seperti Kanada, England dan Jerman mesti mengkritik dan membantah polisi Donald Trump ini. Negara-negara OIC yang bermaruah perlu bersidang segera untuk mengutuk tindakan yang diambil oleh Donald Trump dan kerajaan Amerika ini di samping perlu berani menyatakan kebenaran hak kebebasan beragama untuk masuk ke mana-mana negara, bukan di atas kebencian suatu agama, kaum atau puak.
AMANAH DEMI NEGARA
MOHAMAD BIN SABU
Presiden
Parti Amanah Negara
31 Januari 2017

DAPSY anjur protes di kedutaan Amerika, Perdana Menteri masih belum bersuara?



KUALA LUMPUR, 30 JAN: Sudah lebih dua hari berlalu setelah Donald Trump mengeluarkan arahan eksekutif menghalang kemasukan pelarian ke Amerika, selain mengenakan larangan ketat ke atas warga tujuh negara Islam untuk tempoh tiga bulan mendatang.
Namun apa yang mengecewakan ialah sikap membisu Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak ke atas arahan yang begitu kejam oleh pentadbiran presiden Amerika yang baru itu.
Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang menyifatkan tindakan Najib untuk menjauhkan diri daripada gelombang kemarahan global terhadap dasar baru Trump itu sebagai sangat membimbangkan.
Menurut Kit Siang, Najib begitu bersemangat mengkritik pentadbiran Aung San Suu Kyi dalam isu Rohingnya, namun kelihatan begitu ‘jinak’ di saat dunia Islam begitu berang dengan penindasan Trump ke atas para pelarian dan warga Iran, Iraq, Syria, Sudan, Somalia, Libya dan Yaman.
“PAS juga nampaknya langsung membisu terhadap arahan Trump yang begitu kejam.
“Ini langsung berlainan dengan sikap pimpinan PAS yang selalunya paling awal menyanggah dasar Trump itu,” ujar Kit Siang, menyifatkan sikap membisu PAS sebagai isyarat kerjasama antara Perdana Menteri dan Presiden PAS, Abdul Hadi Awang.
Kedua-dua Najib Razak dan Hadi Awang sebelum ini telah berganding bahu duduk sepentas di acara Himpunan Solidariti Ummah untuk Rohingya, Disember tahun lalu.
Kedua-duanya turut dijangka muncul bersama sekali lagi Jumaat nanti bagi melancarkan flotila bantuan kemanusiaan Rohingya.
“Alangkah baiknya jika program hari Jumaat nanti turut disertai protes terhadap arahan eksekutif Trump,” tambah Kit Siang yang juga Ahli Parlimen Gelang Patah.
“Atau adakah Najib sedang menjauhkan diri daripada kemarahan dunia terhadap Trump ekoran saman sivil Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat melibatkan skandal pengubahan wang 1MDB?” soal beliau.
Pada hari Jumaat yang sama, Sosialis Muda DAP (DAPSY) bakal mengemukakan memorandum bantahan ke Kedutaan Amerika Syarikat, membantah sekatan Trump terbabit. Orang ramai dijemput hadir menyertai protes terbabit bermula jam 2.30 petang, selepas solat Jumaat, di perkarangan Kedutaan Amerika, Jalan Tun Razak, Kuala Lumpur. – Roketkini.com

Pemuda Umno, PAS tak sertai demo anti-AS Jumaat ini

Pemuda Umno dan PAS tidak akan menyertai himpunan membantah sekatan imigresen Amerika Syarikat (AS) terhadap warganegara tujuh negara Islam, yang digerakkan Pakatan Harapan, Jumaat ini.
Ketua Pemuda Umno Wilayah Persekutuan Razlan Rafii memberitahu Malaysiakini bahawa pihaknya tidak akan terlibat dalam sebarang pergerakan yang dianjurkan oleh pembangkang.
Pemuda PAS ambil langkah sendiri

Sementara itu, Naib Ketua Pemuda PAS Mohd Khairul Nizam Khairuddin juga ketika dihubungi berkata mereka tidak akan menyertai himpunan HARAPAN itu.
Katanya, mereka akan mengambil langkah sendiri melarang bantahan itu.

“Parti lain mereka boleh buat apa yang mereka mahu,” katanya.
Malaysiakini.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena