Wednesday 6 February 2019

[Video Tun M dan Menteri2 Kabinet PH Hadir Rumah Terbuka Tahun Baharu Cina #2019] PAS suka memperlekehkan Amanah? Puak Lobai kata 'parti nyamuk' hanya bertahan beberapa bulan aje & Tengoklah padahnya selepas 'nyamuk' meninggalkan PAS.

Rabu, 6 Februari 2019

Selepas 'nyamuk' meninggalkan PAS

Apabila Amanah ditubuhkan pada 2016, pimpinan PAS memperlekehkan kami dengan menyatakan 'parti nyamuk' itu hanya akan bertahan beberapa bulan.
Selepas PRU ke-14 - dan setelah tiga tahun Amanah wujud - ahli kami menjadi sebahagian daripada kabinet Malaysia dengan lima menteri dan lima timbalan menteri, selain seorang speaker Dewan Rakyat.
Nampaknya hayat 'nyamuk-nyamuk' ini jauh melebihi tempoh jangkaan mereka.
Apa yang tidak disangka oleh PAS ialah, 'nyamuk-nyamuk'tersebut sebenarnya meninggalkan parti itu kerana mengalami alahan kepada DNA Umno yang sedang membiak pada waktu itu.
Hari ini, DNA ada pula 'nyamuk-nyamuk' yang mula mengigit dengan agresif sekali di dalam PAS.
Gigitan mereka berbentuk pengakuan sebagai saksi melalui Facebook dan laporan polis tentang rakaman audio didakwa pengakuan Nik Abduh Nik Abdul Aziz bahawa PAS menerima wang Umno.
Ia dipercayai berlaku dalam satu majlis pada 2016 - iaitu tahun yang sama Amanah ditubuhkan.
Tak pertahan maruah parti
Saudara-saudara seperjuangan kami adalah golongan yang sayangkan PAS seperti kami juga, walaupun kelantangan kami menyebabkan kami disingkirkan.
Mungkin kerana kami golongan profesional dan bukan ustaz pula tetapi lantang, justeru disingkir terlebih dahulu, manakala sebahagian yang lain - dan bergelar ustaz - masih giat berusaha menentang pembiakan DNA Umno dari dalam PAS.
Selepas melihat betapa lemahnya pimpinan PAS hari ini gagal mempertahankan maruah PAS, dan menarik balik saman ke atas Sarawak Report, saudara kami dalam PAS mula mengorak langkah dengan bersuara secara berbisa.
Apa yang nyata di sini ialah dengan pengakuan Nik Abduh pada Oktober 2016 - seperti didedahkan oleh Dr Mohd Atiullah - apa yang kumpulan kami nyatakan pada masa itu terbukti benar.
Justeru kerana benar itulah kami disingkir.
Apa yang dinyatakan oleh adik-adik saudara seagama kami - iaitu ustaz terbabit - yang masih di dalam PAS beberapa hari lepas adalah bantahan keras mereka atas tidak bersedianya pucuk pimpinan parti mempertahankan maruah dengan menarik balik saman ke atas Sarawak Report!
Ramai anggota dalam PAS mempertikaikan isu itu secara meluas sekarang.
Bukan sahaja mereka tidak bersedia mempertahankan maruah parti, malahan pucuk pimpinan PAS sanggup mencemarkan nama PAS dengan membantu Umno dan BN yang ditolak rakyat pada PRK ke-14 lalu, selain semua PRK yang diadakan selepasnya - kecuali di Cameron Highlands.
Penolakan Umo-BN oleh rakyat adalah jelas pada PRU ke-14 tetapi seperti dinyatakan oleh almarhum Tok Guru Nik Aziz, mengapa pula PAS memberi pelampung kepada musuh yang sedang lemas selepas mereka berpuluh-puluh tahun merampas hak dan tanah orang PAS selama ini?
Mengapa memberi tongkat kepada musuh yang zalim selepas mereka ditolak rakyat?
Kami percaya masih ramai saudara yang bersefahaman dengan kami sekarang cuba memperbetulkan PAS dari dalam.
Biarlah kami mengorbankan diri dengan diusir dari PAS dan dituduh sebagai pengkhianat, asalkan kesedaran dan kebenaran muncul selepas tiga tahun.
Kain rentang dengan gambar saya dengan perkataan "pengkhianat" dpasang di merata-rata kawasan Kuala Terengganu ketika kami cuba menyedarkan anggota PAS apa yang sedang berlaku dalam parti.
Termasuk menantu presiden
Keluarga dan anak anak saya amat tertekan pada masa itu. Saya maafkan pihak terlibat kerana mereka tidak tahu perkara yang diselindungkan oleh pimpinan atasan PAS yang sedang mabuk cinta dan gelap mata dengan kekayaan Umno-BN.
Apa yang penting ialah, anggota biasa PAS sekarang sedar akan apa yang dilakukan pimpinan mereka hari ini. Saya tidak pernah memutuskan silaturrahim dengan anggota PAS yang saya anggap sebagai sahabat, dan berhak diziarahi serta ditegur sapa.
Kalau kami dituduh dengan pelbagai tohmahan kerana dikatakan liberal, bagaimana pula golongan ustaz PAS seperti Atiullah bersama 40 orang ustaz lain, termasuk menantu Abdul Hadi sendiri yang didakwa hadir di majlis pejelasan Nik Abduh itu?
Semasa kes 1MDB melibatkan Najib Razak diperkatakan, pucuk pimpinan PAS mahu dibawa empat orang saksi untuk membuktikannya.
Isu kenyataan Nik Abduh bukan hanya ada bukti rakaman audio, tetapi 40 orang saksi hidup bertaraf ustaz PAS sendiri.
Ia adalah 10 kali ganda daripada "empat orang saksi" yang dikatakan diperlukan untuk pembuktian.
Saya sangat bersimpati dengan saudara-saudara kami dalam PAS kerana mereka telah berkorban banyak harta benda dan tenaga serta taat kepada pimpinan yang hari ini yang tidak berterus-terang dalam banyak isu.
Kami terus menganggap saudara kami dalam PAS sebagai sahabat seagama dan saya sanggup melupakan tuduhan liar kononnya pengkhianat kepada saya kerana mereka tidak di beritahu hal sebenarnya oleh pucuk pimpinan parti itu.
Islam menuntut kita mencari kebenaran walaupun sepahit mana untuk ditelan demi Islam dan keadilan di dunia dan akhirat.

RAJA BAHRIN SHAH ialah anggota Dewan Negara, Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan serta pengerusi PH Terenganu.
Tulisan ini tidak semestinya mencerminkan pendirian rasmi Malaysiakini.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena