Wednesday 12 March 2014

Mystery of MH370: Aduhai APMM, Nelayan susah payah bagi bukti... Kau tenggelamkan pulak...

Rabu, 12 Mac 2014



OBJEK menyerupai rakit penyelamat kapal terbang yang ditemui oleh sekumpulan nelayan kira-kira 10 batu nautika dari pantai Port Dickson, tengah hari semalam. - Foto Rozainah Abdul Rahim

PORT DICKSON: Sekumpulan nelayan mendakwa menemui satu objek menyerupai rakit penyelamat kapal terbang ketika menangkap ikan, kira-kira 10 batu nautika dari pantai di sini, tengah hari semalam.

Seorang daripada mereka yang dikenali sebagai Azman berkata, ia ditemui tenggelam timbul kira-kira jam 12 tengah hari dan menghubungi Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) di Kuala Linggi sebelum jurucakap APMM mengesahkan sepasukan APMM dihantar ke tempat kejadian. 

MyMetro


 Nelayan Port Dickson dakwa jumpa objek menyerupai rakit penyelamat pesawat 

Sekumpulan nelayan mendakwa menemui satu objek menyerupai rakit penyelamat kapal terbang ketika menangkap ikan, kira-kira 10 batu nautika dari pantai Port Dickson tengah hari semalam, lapor Sinar Harian. 

Seorang daripada mereka, Azman berkata ia ditemui tenggelam timbul kira-kira jam 12 tengah hari dan menghubungi Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) di Kuala Linggi, Melaka, untuk mendapatkan bantuan selepas gagal menaikkannya ke dalam bot kerana terlalu berat.

Menurut akhbar harian itu, Azman yang mengikuti perkembangan kehilangan pesawat MH370 bersama tiga rakan lain, tertarik untuk mendapatkan objek berkenaan.

"Kami berjaya mendapatkannya dan diikat pada bot kerana takut ia tenggelam. Objek itu mungkin tidak mampu terapung lama kerana koyak atau bocor," katanya.

Dia yang keluar menangkap ikan jam 8 pagi dan pulang kira-kira jam 8 malam tadi memaklumkan penemuan itu kepada Berita Harian.

Katanya, penemuan objek itu penting kerana mungkin boleh menjadi petunjuk kepada usaha mencari pesawat MH370.

"Apa yang lebih meyakinkan kami ialah ada tulisan ‘boarding’ pada objek itu,” katanya.

Beliau berkata, sejurus bot APMM tiba di lokasi, tugas mengangkat objek diserahkan kepada pasukan berkenaan, manakala mereka menyambung kerja menangkap ikan.

Jurucakap APMM Kuala Linggi ketika dihubungi mengesahkan sepasukan APMM dihantar ke tempat kejadian.

Bagaimanapun, katanya, objek itu terus tenggelam dan dipercayai tidak sempat dinaikkan ke dalam bot APMM, lapor akhbar itu lagi. 

TMI.
Posted By Greenboc
Zona Mantap

Bunyi dentuman dari laut

Chukai: Beberapa lagi saksi, termasuk Ketua Polis Daerah Kemaman mendakwa terdengar bunyi letupan kuat dari arah Laut China Selatan pada pagi Sabtu lalu, hari sama pesawat MH370 dilaporkan hilang.

Bagaimanapun, masa letupan yang didakwa oleh Superintendan Che Suza Che Hitam kira-kira jam 8 pagi berbeza dengan masa diceritakan saksi lain dan waktu terakhir pesawat itu hilang dari radar kawalan pada jam 1.30 pagi.

Che Suza berkata, beliau sendiri mendengar letupan kuat seperti dentuman bom dari arah laut ketika dalam perjalanan ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kemaman. 


“Selepas dikejutkan dengan dentuman kuat itu, saya memeriksa arah bunyi kerana curiga perkara buruk berlaku. Bagaimanapun, selepas memeriksa berdekatan pantai, saya tidak temui sesuatu yang mencurigakan,” katanya ketika ditemui, semalam. 

Beliau kemudian menghubungi Jabatan Bomba dan Penyelamat bagi mendapatkan kepastian tetapi gagal mengesan punca letupan. 

Periksa syarikat kuari 

“Saya turut lakukan pemeriksaan dengan syarikat perlombongan kuari sekiranya mereka ada melakukan letupan pada pagi itu, namun dimaklumkan tidak melakukan sebarang aktiviti letupan. 
“Sehingga sekarang, saya masih tertanya-tanya mengenai bunyi yang saya dengar,” katanya. 

Terdahulu, pemandu lori di Kampung Pantai Seberang, Marang, mendakwa terdengar bunyi letupan yang kuat dari arah Timur Laut Pulau Kapas, Marang, pada pagi Sabtu. 

Alias Salleh, 36, berkata dia bersama tujuh rakan mendengar bunyi letupan agak luar biasa dan menakutkan ketika berehat di sebuah wakaf di Kampung Pantai Seberang Marang pada jam 1.20 pagi Sabtu lalu. 

“Kami bergegas ke tepi laut untuk mencari punca letupan tetapi tidak dapat melihat apa-apa,” katanya. 

Bagaimanapun, dia mengesyaki bunyi letupan itu ada kaitan dengan MH370 sejurus mendapat tahu mengenai kehilangannya pada keesokan hari. 
Alias membuat laporan polis di Balai Polis Marang, kelmarin. 

Dalam pada itu, dua kaki pancing di Pantai Tok Jembal dekat Kuala Terengganu, mendakwa turut melihat cahaya lampu putih yang berkelip dipercayai daripada pesawat yang terbang rendah pada awal pagi, Sabtu lalu.

Lampu putih 

Zaidi Mohamad, 49, berkata dia melihat lampu putih yang berkelip itu ketika memancing bersama Mohd Jasmin Mokhtar, 46, sekitar jam 2.30 pagi sebelum ia hilang dari pandangan. 

Katanya, 10 minit selepas itu dia melihat cahaya terang berwarna kuning bentuk bulat kira-kira setengah jam pada jarak 10 batu nautika dari kedudukan tempat dia memancing. 

“Pesawat itu seperti hendak mendarat kerana terbang pada paras rendah,” katanya ketika ditemui di tempat dia memancing di Pantai ToK Jembal di sini, semalam. 
Zaidi berkata, dia tidak pasti sama ada pesawat dilihatnya MH370, tetapi berasakan ia ada kaitan. 

Mengenai cahaya kuning, beliau berkata, ia berbentuk bulat dan semakin lama semakin besar serta menyala kira-kira setengah jam sebelum hilang dilindungi awan. 

Mohd Jasmin berkata, dia turut melihat cahaya kuning terang berbentuk bulat selepas dimaklumkan Zaidi. 
BH.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena