Wednesday 27 September 2017

[Video RAKYAT KEDAH AKAN LAKUKAN PERUBAHAN PADA PRU-14] Ancaman sebenar negara bukan DAP, bukan juga isu kaum dan agama.

Rabu, 27 September 2017

Image result for Foto donal Trum Najib

Image result for Foto Pakatan Harapan

ANCAMAN SEBENAR NEGARA BUKAN DAP, BUKAN JUGA ISU KAUM DAN AGAMA


Negara ketika ini pada hakikatnya tidak diancam oleh oleh isu kaum atau agama, meskipun di kala tertentu, kedua-dua perkara berkenaan selalu timbul dan menjadi perbualan semasa di kalangan rakyat.

Realitinya kehidupan pelbagai kaum masih lagi aman dan harmoni. Hidup berjiran, sesama rakan sekolah, universiti, sepejabat atau dalam meneruskan banyak aktiviti seharian lain, hubungan kaum dan agama belum lagi terjejas.

Meskipun ada yang cuba mengasingkan dobi Islam dan bukan Islam, masih ramai orang Islam yang makan semeja dengan bukan Islam dan kedai makan Islam juga tetap dikunjungi oleh bukan Islam.

Timbul dan kadangkala hangatnya isu kaum dan agama itu tidak lain kerana ia sengaja diperbesar-besarkan untuk tujuan meraih keuntungan politik yang tidak seberapa.
Secara asasnya juga ia berlaku kerana masih wujud parti yang berasaskan kaum dan agama di negara ini. Dengan itu, apabila saja mereka kesempitan dalam meraih sokongan atau penyokong didapati semakin menghilang, maka laungan kaum dan agama itulah jalan mudahnya untuk mendapat simpati.

Dengan kata mudahnya, yang merosakkan hubungan kaum dan agama ini adalah orang-orang politik saja. Mereka selalu mahu menjadi hero di kalangan kelompok sendiri dengan cuba memburuk atau memberi andaian buruk terhadap kaum dan agama lain.

Yang lebih celaka lagi ialah orang politik yang selalu memandang kaum lain, khususnya orang Cina sebagai musuh dari segi politik, ramai di antaranya menjadikan orang Cina juga sebagai rakan dari sudut ekonomi.
Di mulut mereka selalu marah dengan Cina, tapi kalau dapat projek kerajaan, dengan Cinalah mereka jual projek berkenaan untuk mendapatkan wang segera.

Dari sudut parti politik pula, DAP adalah parti yang selalu dituduh sebagai ekstremis Cina dan bahaya kepada negara, meskipun hakikatnya ia adalah parti pelbagai kaum yang lebih kurang sama seperti Gerakan juga.

Malah, jika diimbas sejarah lalu, MCA lebih kerap memainkan sentimen keCinaan dan membuat tuntutan-tuntutan berlebihan daripada yang sepatutnya berbanding DAP. Tetapi, yang selalu dipersalahkan dan dituding jari tetap DAP.

Jika benar DAP itu bahaya dan mengancam keselamatan negara, mengapa tidak ditangkap saja semua pemimpinnya atau parti tersebut dibatalkan pendaftarannya?

Annuar Musa dan Salleh Said Keruak adalah antara pemimpin UMNO dan kerajaan yang didapati paling kerap meniupkan angin ketakutan mengenai DAP. Hampir semua keadaan dalam negara ini, bagi kedua-dua pemimpin berkenaan, adalah salah DAP belaka.

Sama seperti isu kaum dan agama bukanlah sesuatu yang didapati mengancam negara ketika itu, DAP jugalah bukanlah ancaman kepada kita semua. Kebimbangan mengenai DAP hanyalah andaian semata-mata, malah jika dilihat bagaimana parti itu mengetuai  pentadbiran di Pulau Pinang, tiada apa pun yang perlu dibimbangi dengan mereka.

Ancaman nyata kepada negara dan rakyat ialah kerajaan yang ditunjangi UMNO dan BN yang sedang berkuasa ketika ini. Ancaman itu bukan lagi andaian, tetapi sesuatu yang nyata dan sudah serta sedang dirasai kita semua.

Parti yang menguasai kerajaan menjadi ancaman kerana ia sudah dikenali sebagai kleptokrasi berbanding demokrasi sebelumnya. Secara khusus, seperti yang disebut oleh Tun Mahathir Mohamad baru-baru ini, segala-galanya dalam negara kita dalam keadaan baik sebenarnya sebelum ia bertukar ngeri apabila pencuri, perompak dan penyamun muncul menguasai kerajaan.

Sebelum ini, meskipun pelbagai isu turut berlaku dalam negara, pernahkah rakyat terasa susah dan derita serta dihimpit pelbagai tekanan seperti sekarang?
Harus diakui bahawa ramai yang tidak merasai kesusahan dan derita itu. Ia berpunca kerana hak dan keistimewaan yang biasa dinikmati rakyat tidak pernah diambil oleh pemerintah, malah sentiasa dipelihara dan dijaga.

Berbeza dengan apa yang berlaku sejak kebelakangan ini, satu demi satu hak dan keistimewaan rakyat diambil dan direnggut atas nama rasionalisasi dan pengorbanan demi negara. 

Malangnya, hanya rakyat yang selalu diminta berkorban dan melaksanakan rasionalisasi, sebaliknya di pihak atasan sana, ada kemasukan RM2,600 juta dalam akaun peribadi pun cuba digambarkan sebagai amalan yang rasional dan tidak berdosa.
Negara kita sebenarnya sedang rosak dan menuju kemusnahan. Ia bukan disebabkan oleh DAP dan bukan juga difaktorkan oleh isu kaum dan agama. Isu kaum dan agama hanyalah mainan mereka yang terdesak dan bakal kehilangan kuasa.

Isu utama seluruh rakyat - kanak-kanak, pelajar sekolah, pelajar universiti, graduan menganggur, orang muda, pekerja, pesara, orang tua, orang kampung, orang bandar dan sesiapa saja - adalah pemimpin dan kerajaan yang ada pada hari ini.

Menukar dan menumbangkan kerajaan tiada kaitan dengan bertambahnya kuasa DAP atau kerana isu kaum dan agama, tetapi adalah untuk kebaikan dan masa depan kita semua. (ShahbudinHusin 27/09/2017).

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena