Friday 19 July 2013

Guru diugut & 2 guru mati ditembak...DAHSYATNYA! Maaf Mek, Ayoh, Oghe malu - PRK Kuala Besut

Jumaat, 19 Julai 2013
Keluhan anak jati Kuala Besut...
Maaf Mek, Ayoh, Oghe malu


IMG-20130708-WA0064
Guru dikata cenderung Pakatan Rakyat diugut
BESUT: Guru-guru yang didapati tidak cenderung kepada Barisan Nasional  (BN) pada pilihan raya umum lalu baru-baru ini dipanggil pegawai Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) dan Pejabat Pelajaran Negeri (JPN).
Beberapa guru ketika ditemui di sini mendakwa ketika dipanggil memberi keterangan kepada pegawai di PPD dan JPN, mereka dituduh memberi sokongan kepada calon Pakatan Rakyat.

Kata mereka ada bukti bergambar yang ditunjukkan kononnya guru tertentu berada di tempat kempen pembangkang.
“Malah ada guru yang diugut untuk ditukar ke Sabah dan Sarawak kerana menyokong Pakatan Rakyat. Harapan mereka dengan ugutan itu dapat mengelakkan guru-guru terbabit memberi sokongan kepada Pakatan.

“Namun ramai guru yang hadir memilih tidak berdiam diri kerana mereka peliknya mengapa guru-guru yang berkempen secara terang-terangan menyokong calon BN tidak diambil tindakan serupa,” katanya ketika ditemui di sini.
Menurutnya juga ada guru yang sebelum ini diketahui ramai menyokong kuat Umno di kampungnya juga dipanggil kerana didakwa kelihatan calon Pakatan Rakyat datang ke rumahnya.

Sedangkan kata beliau calon terbabit  adalah anggota keluarga guru terbabit.

Seorang lagi guru berkata, biar pun ditekan namun rata-rata guru di  seluruh negara boleh dibilang dengan jari yang menyokong Umno.
Kata beliau biar pun ditekan dengan pelbagai gangguan politik, guru-guru tidak berminat lagi untuk menyokong BN kerana mengetahui banyak penyelewengan dan masalah kepimpinan parti itu.
Guru mati ditembak perlu perhatian kerajaan
maut3
ma3

KUALA LUMPUR: Insiden guru mati ditembak mutakhir ini semakin membimbangkan seolah-olah nyawa mereka tiada nilai dan terlalu murah sehingga guru boleh ditembak ketika masih berada di sekitar kawasan sekolah.
Presiden Persatuan Gerakan Kebangkitan Pendidik Kebangsaan (Pendidik) Normala Sudirman (gambar) mengesa Kementerian Pendidikan mengambil perhatian serius atas kejadian seperti ini dengan mengambil langkah-langkah keselamatan yang sewajarnya.

"Kita tidak mahu suatu hari nanti murid pula mati ditembak di bilik darjah ketika guru mengajar jika isu ini tidak diambil perhatian serius oleh pihak Kementerian Pendidikan Malaysia," tegasnya.
Katanya yang turut mencadangkan agar kerajaan mewujudkan skim insurans sebagaimana yang diperuntukan kepada setiap pelajar untuk semua guru di samping bantuan kepada mana-mana ahli keluarga mangsa yang ditimpa musibah seperti ini.

Sebelum ini, katanya guru tidak dilindungi oleh sebarang skim insurans ketika membawa pelajar menyertai aktiviti ko-kurikululm atau pertandingan mewakili sekolah di peringkat negeri atau daerah.
Akibatnya, kata beliau sekiranya berlaku kemalangan terhadap guru dan pelajar, dan berlaku kematian terhadap pelajar maka ibu bapa pelajar boleh menyaman guru sedangkan guru ini tidak bersalah kerana kenderaan lain yang melanggar mereka.

"Isu kebajikan guru seperti ini perlu diambil perhatian segera terutama apabila berlaku kejadian di mana guru pula mati ditembak ketika pergi dan balik bertugas.
"Suatu mekanisme penyelesaian bagi menjaga kebajikan guru perlu diberi perhatian sewajarnya di saat warga pendidik dan ibu bapa serta pelajar berasa tidak selamat walaupun berada di bangunan sekolah," katanya kepada Harakahdaily.

Semalam, K. Shanmugam, 45, memandu dari rumahnya di Taman Bidara dalam perjalanan menuju ke tempat kerjanya di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Berapit, Bukit Mertajam Pulau Pinang, mati ditembak dari jarak dekat oleh dua lelaki yang tidak dikenali.
Kurang dua minggu sebelum ini seorang guru penolong kanan juga mati ditembak di Bachok, Kelantan. Penolong Kanan Hal Ehwal Murid Sekolah Kebangsaan Beris Panchor maut ditembak sebaik keluar dari pintu pagar sekolah berkenaan, kira-kira jam 2 petang.

Mangsa, Hashim Mat Zin, 43, yang juga guru mata pelajaran Muzik ditembak ketika memandu kereta Mercedez Benz untuk pulang ke rumah selepas habis waktu persekolahan.
Empat hari sebelum kejadian itu, seorang lagi guru Mat Zaki Hashim, 35, dari Kampung Tualang, Bunut Susu, Pasir Mas, Kelantan juga cedera di bahagian leher juga selepas terkena tembakan daripada mereka yang tidak dikenali.

Guru tersebut dilaporkan berada dalam keadaan stabil selepas mendapat rawatan di Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZ II).
Justeru Normala berharap insiden ini menjadi pengajaran kepada semua pihak agar keprihatinan dari aspek kebajikan dan soal keselamatan guru dan pelajar adalah suatu perkara yang penting dan tidak boleh dipandang remeh jika mahu meletakkan dunia pendidikan dipandang  mulia di persada pendidikan negara.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena