Tuesday, 30 July 2013

POLIS...Kami Takut! - Senarai Kes Tembakan Sepanjang Tahun Ini & Kenyataan Zahid Hamidi: Polis tidak boleh dipersalahkan...

1Selasa, 30 Julai 2013
Polis tidak boleh dipersalah dalam peningkatan kes tembak - Ahmad Zahid
PUTRAJAYA - Polis tidak boleh dipersalahkan dalam peningkatan kejadian pembunuhan menggunakan senjata api yang dilihat seolah-olah berleluasa sejak kebelakangan ini.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, sebaliknya semua pihak perlu memahami bahawa polis di Malaysia menghadapi kekurangan jumlah anggota dan peralatan berbanding negara maju.
"Sebagai contoh, di New York, Amerika Syarikat, seorang polis berkhidmat untuk 35 penduduk berbanding seorang polis di Malaysia berkhidmat untuk 700 penduduk untuk sesuatu kawasan,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas menerima kunjungan hormat Pesuruhjaya Tinggi Australia ke Malaysia, Miles Kuppa, di pejabatnya di sini hari ini, sebagai mengulas kejadian tembak yang sering dilapor sejak kebelakangan ini termasuk melibatkan individu berprofil tinggi.
Semalam Pengasas Arab Malaysian Bank, Hussain Ahmad Najadi maut manakala isterinya cedera ditembak dari jarak dekat di parkir kereta selepas keluar dari sebuah tokong Cina, Kuan Yin Temple, di Lorong Ceylon, di ibu negara.

Kejadian itu berlaku dua hari selepas aktivis antijenayah yang juga Pengerusi MyWatch R. Sri Sanjeevan cedera ditembak di persimpangan berdekatan Taman Awana Indah, Jempol, Negeri Sembilan.
Selain dua kes berprofil tinggi itu, satu lagi kes tembak dilaporkan semalam di Bukit Mertajam, Pulau Pinang menyebabkan seorang cedera dan pada Ahad malam pula seorang lelaki maut dan dua parah ditembak oleh lelaki yang menaiki sebuah kereta ketika ketiga-tiga mereka sedang minum di bahagian luar sebuah restoran di Kampung Simee di Ipoh. - Bernama

TEMBAK : Alahai MENTERI ada kami salahkan POLIS..skrg KEMENTERIAN yang bersalah sebenarnya..
Ahmad Zahid Hamidi
Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi
Kalau dah kurang kakitangan, kerajaan tambahlah bajet, tambahkan bilangan polis. Benda senang pun tak boleh fahamkah menteri? Takkah sampai bila2 nak bagi alasan sama.
Posted by Kedah Lanie at 10:00 PM

Polis, Kami Takut!
Baca berita tadi beb. Ada satu lagi kes tembakan. Kali neh mangsa tembakan ada yang mati. Yang kena tembak 3 orang. 2 disahkan parah. Lepak2 kat kedai makan jek pun kena tembak. Kejadian berlaku di Ipoh.
Di tembak depan rumah, ditembak selepas menunaikan solat, ditembak selepas parking bas, di tembak selepas keluar lif, di tembak selepas beli tosai, di tembak semasa bawa kenderaan, di tembak semasa berhenti kat traffic light merah, di tembak semasa melepak kat kedai makan.
Ini antara sebab2 tembakan misteri yang tatau apa punca nya. Namun polis menyifatkan kes2 tersebut berkaitan dengan dadah.
Budak umur empat tahun pun kena tembak beb.
Itu tak masuk lagi kes jenayah2 tembakan akibat samun. Nak menyamun satu hal, menyamun sampai nak membunuh orang pula tue. Gila kejam.

Ada satu kes tembakan berpunca dari isu remeh temeh je. Pemandu lori taknak bagi jalan pada kereta, sekali pemandu kereta pergi tembak pemandu lori tersebut.
Gila betul. Sanggup nak bunuh orang pasal hal2 gini?
Memang kita sebagai rakyat berhak rasa tak selamat. Ia bukan satu bilangan yang kecil untuk kita remehkan.
Persoalan2 yang bermain di minda kita ;

1. Betapa mudahnya senjata api diperolehi.

2. 'Pekerjaan Pembunuh Upahan' semakin berkembang pesat di Malaysia.

3. Malaysia semakin terdedah kepada jenayah bunuh yang lebih serius.

4. Penjenayah semakin ganas dan tidak berperikemanusiaan.

5. Penjenayah berani mencabar polis secara terbuka dan langsung tak rasa takut.

6. Jenayah melibatkan dadah semakin meruncing di negara neh sehingga ada yang tergamak membunuh orang bagi melindungi diri sendiri.

Kita tak tuduh. Tetapi ada spekulasi juga. Kejadian tembakan yang berlaku ke atas pengerusi MYWATCH baru2 neh ada kaitan dengan pendedahan yang akan dibuat olehnya mengenai salah laku dan jenayah yang melibatkan anggota POLIS.. bahkan kes2 tersebut ada juga dikaitkan dengan DADAH..

Sejujurnya sebagai rakyat di negara neh aku rasa takut dan rasa tak selamat.. penjenayah semakin berani melawan dan semakin berani mencabar penguatkuasa.. kenapa ini berlaku? Tindakan yang keras tidak cukup jika pengawasan kita lemah.. yang paling penting dalam isu soal keselamatan negara ialah kita kena tingkatkan tahap keselamatan dalam negara sebelum kita sembang kencang bab undang2 yang tegas..

Penjenayah tak lut bab undang2 yang tegas sebab dorang sentiasa ingat dorang takan ditangkap.. sebab tue kita kena fikirkan bab pengawasan.. apa agaknya tindakan yang mampu kita buat agar ;

1. Penjenayah rasa susah nak melakukan jenayah di negara ini..

2. Penjenayah rasa teragak2 nak melakukan jenayah...

3. Penjenayah takut nak melakukan jenayah secara terbuka disebabkan faktor pengawasan yang menyeluruh..

Sekarang neh kita rewind balik kes tembakan yang berlaku sepanjang tahun neh oke. Dari Jan sampai Julai. Belum masuk hujung tahun lagi.. fikir2kanla sendiri.. apakah yang dikatakan selamat itu benar2 selamat dalam erti kata sebenar.
1.   http://www.sinarharian.com.my/semasa/kes-tembak-di-balakong-polis-tahan-penyelenggara-lif-1.145043

2.   http://www.sinarharian.com.my/nasional/najib-arah-polis-berkas-segera-penjenayah-tembak-mati-tkp-kastam-1.154465 

3.   http://www.sinarharian.com.my/semasa/polis-buru-4-lelaki-kes-tetak-ikat-dan-tembak-1.164871 

4.   http://www.sinarharian.com.my/5-kes-tembak-di-kelantan-ada-kaitan-kumpulan-dadah-1.179943 

5.   http://www.sinarharian.com.my/edisi/melaka-ns/tahan-seorang-lelaki-bantu-siasatan-kes-tembak-1.47708 

6.    http://www.sinarharian.com.my/kes-tembak-3-beradik-antara-7-ditahan-1.37550

7.   http://www.sinarharian.com.my/edisi/kelantan/kes-tembak-polis-minta-lelaki-serah-diri-1.161801 

8.   http://www.sinarharian.com.my/semasa/kes-tembak-polis-cari-lelaki-bantu-siasatan-1.157629 

9.   http://www.sinarharian.com.my/semasa/suspek-kes-tembak-guru-mungkin-pembunuh-upahan-1.180660 

10. http://www.utusan.com.my/utusan/Jenayah/20130719/je_01/Lagi-guru-mati-ditembak-dalam-kereta 

11. http://www.sinarharian.com.my/semasa/kes-tembak-polis-minta-saksi-bantu-siasatan-1.179635 

12. http://www.sinarharian.com.my/edisi/kelantan/suspek-tembak-peraih-ikan-dikenal-pasti-1.163979 

13. http://www.sinarharian.com.my/lelaki-cedera-parah-kena-tembak-1.164731 

14. http://www.sinarharian.com.my/edisi/perak/nekad-tembak-tuan-rumah-1.128099 

15. http://www.sinarharian.com.my/edisi/utara/budak-kena-tembak-1.182017 

16. http://www.sinarharian.com.my/edisi/utara/ditembak-selepas-balik-bersenam-1.186586 

17. http://www.sinarharian.com.my/edisi/utara/pemandu-lori-peladang-ditembak-1.187327 

18. http://www.sinarharian.com.my/edisi/utara/lelaki-ditemui-maut-kesan-tembakan-di-kepala-1.184775 

19. http://www.sinarharian.com.my/edisi/utara/peniaga-kosmetik-cedera-ditembak-1.184705 

20. http://www.sinarharian.com.my/edisi/utara/guru-cedera-ditembak-1.179043 

21. http://www.sinarharian.com.my/mangsa-tembak-meninggal-1.177033 

22. http://www.sinarharian.com.my/tembak-perut-selepas-samun-1.171458 

23. http://www.sinarharian.com.my/edisi/kelantan/mangsa-tembak-stabil-1.161107

24. http://www.sinarharian.com.my/edisi/perak/nyaris-maut-kena-tembak-1.156004 

25. http://www.sinarharian.com.my/semasa/peniaga-runcit-anak-ditembak-1.182938 

26. http://www.sinarharian.com.my/semasa/lelaki-maut-ditembak-selepas-beli-tosai-1.179277 

27. http://www.sinarharian.com.my/semasa/pemandu-bas-sekolah-cedera-ditembak-1.167030 

28. http://www.idhamlim.com/2013/07/lelaki-ditembak-mati-dua-parah-ketika.html

29. http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/pengerusi-mywatch-ditembak-berada-dalam-keadaan-kritikal  
Read more: http://amenoworld.blogspot.com/2013/07
Zahid Hamidi: Polis tidak terlibat 

0 comments:

Post a comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena