Sunday 21 July 2013

PRK Kuala Besut: Projek mendalamkan Sg. Besut diluluskan sebanyak RM250 juta - Mahu cover-up segala kelemahan calon sebab dia jurutera daerah...

Ahad, 21 Julai 2013
'Sogokan' projek RM377 juta, SPR hanya membisu?
Bandar Baru Dalam Perancangan?
 Bandar Daripada Telur Ayam dan Puyuh
Bandar Dibuat Dari Biskut & Coklat
Pas: DANA MANA tampung 'sogokan' RM377juta BN
PAS hari ini berkata jumlah keseluruhan peruntukan kerajaan persekutuan dan negeri kepada penduduk di Kuala Besut setakat semalam mencecahkan RM377.45 juta dalam bentuk projek pembangunan sempena kempen pilihan raya kecil DUN itu.

Jumlah itu diperolehi daripada pengumuman yang dibuat kepimpinan negara dan negeri Terengganu dan ia dilaporkan dalam media arus perdana dan alternatif.
Pengarah Pilihan Raya PAS Pusat Dr Hatta Ramli berkata peruntukkan yang didakwanya berbentuk "janji dan sogokan" itu mengesahkan lagi dakwaan mereka berhubung isu yang dibangkitkan oleh mereka sebelum ini sepanjang kempen pilihan raya.

Sebagai contoh projek mendalamkan Sungai Besut yang diluluskan sebanyak RM250 juta dan penambahbaikan empangan di Pengkalan Nangka berjumlah RM35juta.

"Jika pilihan raya kecil ini tidak ada, tidak adalah apa-apa yang akan berlaku dan berterusan akan dikesampingan di Kuala Besut.

"Perancangan ad-hoc dan penyelesaian krisis seperti ini ternyata bukanlah melalui peruntukan belanjawan yang dibuat oleh kerajaan negeri dan kerajaan persekutuan," katanya dalam sidang media pagi ini.

Sehubungan itu, Dr Hatta mempersoalkan dari sumber mana yang digunakan oleh BN yang mengumumkan peruntukan tersebut kepada rakyat di Kuala Besut sempena kempen pilihan raya kecil itu.

"Adakah perbelanjaan daripada kerajaan persekutuan, atau menggunakan dana khusus atau daripada royalti rakyat Terengganu?" katanya sambil menambah beliau tidak sempat membuat perbandingan sama ada jumlah tersebut adalah tertinggi berbanding pilihan raya kecil yang lain.

"Jelas serangan kita mereka tidak dalam membalasnya tetapi 'membalasnya' (dengan peruntukan) untuk rakyat. Sebab itu kita mahu 16:16 untuk supaya mereka tidak boleh membuat sesuka hati," katanya.

Dr Hatta yang juga ahli parlimen Kuala Krai berkata adalah menjadi tanggungjawab mereka untuk mendedahkan 'kelemahan' pentadbiran sehingga apa yang mereka dedahkan mendapat reaksi daripada kerajaan pusat atau negeri.

Dalam sidang media juga, Dr Hatta turut mengedarkan senarai "peruntukan dan habuan" yang dilaporkan oleh media arus perdana termasuk menaiktaraf Masjid Haji Ishal, Kampung Dengir sebanyak RM343,000; projek pembinaan Sekolah Menengah Kebangsaan Alor Peroi, Tok Saboh RM28 juta.

Bercakap selepas sidang media itu, Dr Dzulkefli mendakwa peruntukan itu menunjukkan BN terdesak untuk meraih sokongan, dan mahu menutup kelemahan calon BN Tengku Zaihan Che Ku Abdul Rahman yang didakwanya "ada kaitan" dengan masalah yang berlaku.

"Dan isu empangan, isu muara sungai cetek, semuanya ada kaitan dengan calon. Di mana katanya cemerlang. Mana kerja buat dia. Mereka mahu cover-up segala kelemahan calon sebab dia jurutera daerah. Jangan lari daripada perkara ini," katanya.
JPS Besut pilih Sungai Jertih sebagai projek ...
Sungai Besut, Kg Bekok Besut Terengganu

Rumah Free K.Besut : Aduhai BN... yang lama pun tak siap mai hari nie janji baru lagi..!!
'Janji Tidak Ditepati'…itulah kata-kata yang boleh diungkap oleh penduduk di kawasan Dewan Undangan Negeri (Dun) Kuala Besut yang rasa tertipu dengan janji kerajaan Barisan Nasional (BN) Terengganu.

Ini kerana, Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said sendiri yang berjanji kepada rakyat sebanyak 300 unit pangsapuri kos rendah akan dibina di Kuala Besut sekiranya Barisan Nasional mencapai kemenangan dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 lalu.

Bahkan, Ahmad turut membuat pengumuman rasmi meluluskan pembinaan 50 buah unit rumah pangsa kos rendah secara percuma kepada penduduk penempatan PPRT Pangkalan Atap yang terlibat dengan masalah ombak besar itu di lokasi baru yang lebih selamat.

Sebaliknya, 300 unit pangsapuri tersebut kini terbengkalai dan tidak dapat disiapkan hingga terjadi seperti projek 'gajah putih'.

Ahmad membuat janji-janji manis tersebut selepas menyampaikan wang bantuan kepada 48 mangsa air pasang dan ombak besar di penempatan Program Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT) Pengkalan Atap dan Dana Bantuan Pakaian Sekolah, 14 Januari lalu.
Tinjauan mendapati projek perumahan pangsapuri yang terletak di Kampung Kuala Besut tersebut terbengkalai serta tidak terurus.

Seorang penduduk yang enggan disebut namanya mendakwa pemimpin Umno BN Besut berjanji kepada anak muda pada Pilihan Raya Umum (PRU) lalu untuk mengagihkan pangsapuri tersebut.

Katanya, sejumlah 3,000 orang dalam Dun Kuala Besut ini 'dijanjikan' rumah tersebut sedangkan hanya 300 unit yang disediakan.

“Kami (penduduk) terutama anak-anak muda telah dijanjikan rumah di pangsapuri ini dengan syarat menangkan calon Umno BN di Dun Kuala Besut ini. Persoalannya, kenapa sampai 3,000 orang dijanjikan sedangkan rumah ada 300 unit sahaja,” soal beliau yang menjadi antara pemohon pangsapuri terbabit ~ Harakahdaily

Tanpa sebarang rasa bersalah, sekali lagi pemimpin-pemimpin UMNO berjanji di Kuala Besut sempena PRK Kuala Besut ini..Malaysiakini./http://darisungaiderhaka.blogspot.com/2013


0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena