Sunday 10 August 2014

Fesyen Jilboobs (gabungan Jilbab dan Boobs) haram bagi kaum wanita - MUI

Isnin, 11 Ogos 2014



Majlis Ulama Indonesia (MUI) mengeluarkan fatwa bahawa adalah haram bagi kaum wanita mengenakan pakaian Muslimah tetapi masih menonjolkan bentuk tubuh atau berpakaian ketat.

MUI mengeluarkan fatwa berkenaan berikutan trend baharu dalam kalangan wanita bertudung yang menggayakan fesyen Jilboobs (gabungan Jilbab dan Boobs) yang kini menjadi ikutan di Indonesia.

Golongan tersebut mempopularkan fesyen Jilboobs iaitu mengenakan tudung kepala tetapi berpakaian ketat bermula dari paras leher ke bawah.

"Sudah ada fatwa MUI soal pornografi, ia termasuk tidak boleh memperlihatkan bentuk tubuh, pakai tudung tapi berpakaian ketat. MUI secara tegas melarang (fesyen) itu," tegas Timbalan Ketua MUI, Ma'ruf Amin.

Menurut Ma'ruf, MUI mengeluarkan fatwa itu memandangkan cara menutup aurat oleh golongan itu tidak bersesuaian dan tidak menepati Syariat Islam tentang cara berpakaian.

"Kalau sebahagian menutup aurat, sebahagian lagi masih memperlihatkan bentuk-bentuk yang sensual itu dilarang," kata beliau.

Sehubungan itu, MUI menggesa setiap Muslimah yang sudah bertudung agar memberi perhatian pada cara berpakaian yang menepati Syariat agama.

Sebelum ini, sebuah komuniti wanita Muslimah yang memperkenalkan diri mereka sebagai Jilboobs Community dalam Facebook, memuat turun foto mereka mengenakan pakaian ketat sehingga mencetuskan reaksi kurang senang daripada pelayar-pelayar media sosial itu.

TAKE NOTE: Di Malaysia pun ada yang mengenakan trend jilboobs ini. Rasanya mereka yang mengenakan cara pemakaian seperti ini tidak ubah seperti pakai bikini saja.
Bt6Js8tCUAAv0Sa

Jilbab Lepet Gaya Busana Jilboobs Versi Dulu

Jilbab Lepet Gaya Busana Jilboobs Versi Dulu - Ya ternyata gaya busana jilbab gaul yang sexy  A.K.A jilboobs ini ternyata sudah ada sejak lama di indonesia dan sempat menjadi kontroversi juga pada kala itu. pada kala itu tepatnya di kota bandung dandanan yang serupa dengan jilboobs ini dinamai sebagai jilbab lepet

foto kapanlagi.com
Seperti yang di ketahui sebelumnya nama " Lepet " adalah sebuah makanan atau jajanan yang bahan dasarnya dari nasi kalau di jawa barat dan di bungkus dengan daun pisang secara ketat, namun berbeda dengan lepet jawa tengah kalau di jawa tengah lepet adalah sbuah makanan yang bahan dasarnya terbuat dari beras ketan dan di bungkus dengan daun kelapa muda atau lebih di kenal dengan istilah janur dengan ketat juga hingga terlihat padat.

Dari situlah muncul istilah jilbab lepet yaitu gaya berpakaian menggunakan jilbab yang di padukan dengan pakaian seperti celana jeans dan kaos yang ketat dan padat merayap :D sehingga bentuk tubuh tecetak dan terlihat sangat jelas ya tidak jauh beda dengan jilboobs.

Fenomena jilbab lepet ini muncul pada di kota bandung pada tahun 2000an dan kebanyakan yang bergaya ala jilbab lepet ini adalah para remaja atau cewek cewek yang masih ABG dan para mahasiswa di perguruan tinggi yang ada di kota bandung.

Seperti jilboobs jilbab lepet pun mendapat banyak sindiran dan kritikan pada waktu kemunculanya namun kritikan dan sindiran tersebut tidak membuat orang yang bergaya jilbab lepet itu jera atau memperbaiki gaya berbusanya hingga saat ini, ini terbukti dengan mudahnya menemui orang orang yang bergaya jilbab lepet ini di kota kota dan sudah mejalar ke desa desa atau tempat yang mulai ramai dan mengikuti perkembangan zaman.

Dengan munculnya fenomena serupa dengan jilbab lepet yaitu jilboobs tidak untuk ditiru namun semoga saja bisa merubah mereka semua yang masih gemar menggunakan pakaian yang terlalu ketat dan ketat dan mengantinya ke pakaian yang lebih baik lagi :). 

Ingin tampil cantik dan modis dengan berjilbab tidak harus menggunakan pakaian ketat dan super sexy  kok :D 

Foto sisterhijab.blogspot.com
Nah kalau seperti foto di atas kan enak di lihatnya terkesan cantik dan sopan. Denagan berpakain baik dan sopan bisa membuat anda terlihat lebih cantik lho dan tentunya membuat anda lebih dihargai orang lain :)

2 comments:

Anonymous said...

seksi

viki.aminarti@gmail.com said...

good news I'm always waiting for the latest blog posts. I created the blog because I was inspired by this blog. This is my blog obat diabetes alami


salam Girilaya Real Groups

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena