Friday 23 January 2015

Althantuya - Benarkah Azilah terlalu lembap untuk lari? & Adakah Sirul mengikuti jalan yang ditempuhi PI Bala?...

Sabtu, 24 Januari 2015

Sirul yang hilang jadi tumpuan, tapi kenapa Azilah kekal di sini?




Dua lelaki didapati bersalah membunuh, kemudian dibebaskan. Seorang memutuskan untuk ke luar negara dan kini fokus bertumpu kepadanya. Seorang lagi kekal di Malaysia, dan ini membingungkan. Kenapa?

Sirul Azhar Umar dan Azilah Hadri, bekas anggota Unit Tindakan Khas PDRM dijatuhkan hukuman mati kerana membunuh model Mongolia Altantuya Shaariibuu. Tuah memihak kepada mereka, apabila Mahkamah Rayuan membatalkan keputusan bersalah dan mereka dibebaskan pada 23 Ogos 2013. Beberapa bulan kemudian, Sirul meninggalkan negara, namun rakan subahatnya Azilah kekal di sini.

Adakah Azilah merasakan tiada lagi hal yang perlu dibimbangkan? Adakah beliau tidak percaya yang Mahkamah Persekutuan akan menjatuhkan hukuman mati?

Semalam ada laporan yang tidak dapat disahkan bahawa anak lelaki Sirul mendakwa jika Sirul membuka mulutnya, beliau boleh menjatuhkan Malaysia dan Perdana Menteri. Jadi, adakah kita ingin percaya kepada pendedahan terbaru ini?

Beliau melalui laman Facebook berkata, ayahnya dan keluarga kini di Australia. Ini mengingatkan kita ketika mendiang PI Bala hilang selepas membuat pengakuan bersumpah keduanya. Selepas membuat pengakuan pertama, PI Bala mendakwa yang keluarganya diancam dan beliau setuju untuk mengubah kenyataan itu.

Kemudian, beliau dan keluarga menyusup keluar dari Malaysia. Melalui Singapura, mereka ke Nepal dan akhirnya India. PI Bala bersembunyi di sana, sehinggalah pulang ke Malaysia bersama keluarga dan mendedahkan beliau dipaksa untuk mengubah kenyataan pertamanya itu. Beliau meninggal dunia kerana serangan jantung sebelum sempat membuat pendedahan lanjut.

Terlalu kuat keraguan yang menyelubungi pembunuhan Altantuya, dan nampaknya ia bertiup dari Putrajaya dan Istana Kehakiman. Ketika itu, Datuk Seri Najib Razak adalah Timbalan Perdana Menteri, dan Abdul Razak Baginda adalah pegawai khas beliau.

Kes berprofil tinggi ini melibatkan pertukaran wang berjumlah beberapa billion ringgit dan merentasi beberapa benua, berkaitan pembelian dua kapal selam yang tidak berfungsi dengan baik dan seorang model yang didakwa menjadi dambaan kedua-dua Abdul Razak dan Najib.

Jadi, adakah Sirul sudah dibeli untuk menutup mulut. Adakah Sirul melarikan diri bersama-sama keluarga kerana tahu mereka diancam bahaya?

Bagaimana pula dengan Azilah? Adakah beliau terlalu lembap untuk bertindak, dan ketika beliau ingin lari, semuanya sudah terlambat? Adakah keluarganya ditahan di mana-mana, agar beliau juga menutup mulutnya?

Sejak dari mula, ada beberapa kejanggalan dalam aspek perundangan sepanjang perbicaraan itu. Misalnya, tiada motif dipastikan dalam pembunuhan Altantuya, dan beberapa waksi tidak dipanggil. Pembantu peribadi Najib, Musa Safri didakwa mengarahkan pembunuhan itu. Musa tidak dipanggil untuk memberikan keterangan.

Adakah Sirul akan menceritakan segala-galanya? Adakah beliau akan menulis apa yang diketahuinya, dan menghantarkan salinan kepada peguam yang dipercayai dan editor kepada agensi berita antarabangsa, untuk dibuka jika beliau mati di luar jangka?

Hidup Sirul seolah-olah mengikuti jalan yang ditempuhi PI Bala. Adakah Sirul perlu berjaga-jaga sepanjang masa? Kes ini semakin menimbulkan tanda tanya. Bilakah dalang akan mengarahkan Sirul membuat pendedahannya? Bilakah pula keluarga Altantuya akan mendapat keadilan?

Copy Paste Sepenuhnya Dari SINI

Posted by Jeebond BLM

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena