Tuesday 22 November 2016

[Video] Tun Mahathir laung 'bebas Maria' di Dataran Merdeka.

Selasa, 22 November 2016

Tun Mahathir laung 'bebas Maria' di Dataran Merdeka

Bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad sedih apabila Pengerusi Bersih Maria Chin Abdullah ditahan di bawah Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-langkah Khas) 2012 (Sosma) dan dikurung secara berseorangan (solitari confinement).
Beliau berkata, penahanan ini sangat tidak wajar dan berpunca daripada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang menggunakan undang-undang mengikut kehendak beliau sahaja.
"Saya sedih apabila diberitahu Maria Chin dimasuk ke dalam solitari confinement.
"Ya mereka boleh tahan sesiapa sahaja tetapi dikurung secara berseorangan yang belum pun didapati bersalah dan tidak dibawa ke mahkamah adalah zalim.
"Perbuatan ini berasas kepada Datuk Seri Najib Razak yang dituduh mencuri wang 1MDB.
"Orang ini tidak patut menjadi perdana menteri. Dia harus dijatuhkan dengan segera.
"Sebab itu kita harus berkumpul untuk menyatakan perasaan marah kita kepada Najib," katanya ketika bersama-sama dalam perhimpunan di Dataran Merdeka malam tadi bagi mendesak pembebasan Maria.
Beliau yang hadir bersama isteri Tun Dr Siti Hasmah turut melaungkan “bebas Maria” bersama-sama ratusan hadirin yang lain.
Perhimpunan tersebut akan diadakan pada setiap malam sehingga Maria dibebaskan.
Maria ditahan di bawah Sosma pada Jumaat alu, sehari sebelum perhimpunan Bersih 5.
Beliau disiasat di bawah Seksyen 124C Kanun Keseksaan kerana melibatkan diri dalam aktiviti-aktiviti yang memudaratkan demokrasi berparlimen dan ditahan di bawah Sosma yang membenarkan penahanan tanpa perbicaraan sehingga 28 hari.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena