Wednesday 13 September 2017

[Video Pertemuan Najib-Trump; Najib perjudi duit rakyat, tolong AS RM100 bilion & Respons Rakyat Malaysia] NAJIB TERLEPAS PELUANG KEEMASAN Memberi Penjelasan Tantang 1MDB!

Rabu, 13 September 2017


TIADA SIDANG MEDIA, NAJIB TERLEPAS PELUANG KEEMASAN MEMBERI PENJELASAN TENTANG 1MDB

Di samping beberapa kejanggalan lain dalam lawatan Najib Razak ke Amerika Syarikat kali ini, yang paling ketara tentunya ialah ketidaksediaan atau lebih tepat, ketakutan beliau mengadakan sidang media selepas pertemuannya dengan Donald Trump.

Semalam, Ahli Parlimen Pandan, Rafizi Ramli menyatakan rasa hairannya tentang beberapa perkara mengenai lawatan Najib, antaranya:-

- tiada sambutan rasmi diberikan, baik ketika pesawat yang membawa Najib mendarat mahu pun ketika beliau tiba di White House.

- tidak menginap di Blair House, rumah penginapan untuk tetamu negara, sebaliknya menyewa bilik di sebuah hotel kepunyaan Trump di Washington sedangkan kedatangan Najib diberitakan adalah atas jemputan Presiden Amerika itu.

Sehubungan itu, Rafizi menyimpulkan lawatan Najib tidak lebih sebagai kunjungan peribadi yang mungkin diatur oleh golongan pelobi berbayar semata-mata untuk melonjakkan kembali namanya yang terperosok dengan teruk berikutan saman sivil dan siasatan jenayah oleh DOJ berkaitan dana 1MDB yang diselewengkan.

Tetapi, kejanggalan paling nyata ialah pastinya kerana tiada sidang media selepas pertemuan Najib dengan Trump.

Jika Najib merasakan kunjungannya bertemu Trump yang antara tujuan utamanya ialah untuk menutup mulut-mulut pengkritik berkaitan 1MDB atau yang mengaitkan dirinya dengan syarikat pelaburan itu,  mengadakan sidang akhbar dan bertemu dengan media-media Amerika seharusnya menjadi peluang keemasan yang tidak patut dilepaskan.

Kecualilah jika Najib memang ada rasa bersalah dalam dirinya, peluang berdepan, memberi penjelasan dan bersoal-jawab dengan media-media Amerika seperti WSJ, Washington Post, New York Times, Bloomberg dan sebagainya berhubung apa juga persoalan tentang 1MDB, adalah lonjakan yang sebenar dapat memutihkan kembali hitam kelabu namanya selama ini.

Di situlah sebenarnya wibawanya akan dapat diserlahkan sekiranya segala kekeliruan dapat ditangani dengan baik.

Ketika bertemu media-media Amerika itulah seharusnya Najib boleh berhujah banyak perkara, termasuk mungkin menggunakan gebang puak-puak propaganda kononnya 1MDB tidak pernah kehilangan wangnya, sebaliknya yang hilang wang ialah IPIC, asetnya melebihi hutang,  Jho Low bukan penasihat 1MDB atau rakan keluarga, tetapi penasihat IPIC, tentang proses rasionalisasi, pemecatan Peguam Negara, laporan audit yang diOSAkan dan tidak terkecuali berhubung laporan PAC yang diceritakan kepada makcik-makcik Felda sebagai sudah membersihkan namanya.

Dalam pada itu, dengan mengadakan sidang media dan berhadapan dengan para wartawan Amerika, Najib juga berpeluang menjelaskan siapakah sebenarnya MO1 yang didakwa oleh DOJ telah menerima wang sebanyak AS$731 juta daripada dana 1MDB yang diselewengkan menggunakan seuah akaun bank peribadi.

Najib tentunya berpeluang sama menjelaskan siapakah isteri MO1 yang turut didakwa menerima hadiah daripada Jho Low berupa barangan kemas berjumlah keseluruhannya sebanyak RM128 juta, juga daripada dana 1MDB yang diselewengkan.

Tidak lupa, sekiranya Najib masih berpegang kepada keyakinan bahawa wang RM2,600 juta yang pernah diterimanya adalah benar-benar derma daripada Pak Arab yang pemurah, di sinilah turut merupakan peluangnya untuk menyebut nama penderma tersebut.

Kepada WSJ yang pernah diancam mahu disamannya, di bumi Amerika jugalah peluang terbaik untuk Najib, sama ada mahu berterus-terang mengenai apa juga isu 1MDB atau secara depan-depan mengatakan akan benar-benar menyaman mereka.

Sayangnya, Najib tiada keberanian untuk berdepan dengan media Amerika dan peluang terbaiknya untuk membersihkan nama dan memberi penjelasan sejelas-jelasnya berkaitan 1MDB, telah berlalu dan terlepas begitu saja.

Lalu, dengan ketakutan yang menyelubunginya itu, Najib sebenarnya masih kekal sebagai figura yang bermasalah dipandang dunia, mungkin melindungi sesuatu dan tidak harus dikekalkan lagi hayat kuasanya di Malaysia. (ShahbudinHusin 13/09/2017).

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena