Tuesday 26 September 2017

[Video Puluhan Ribu Rakyat Sarawak Sambut Mahathir] MEMENANGKAN PAKATAN HARAPAN MAMPU MEMBAWA UNTUNG BERGANDA KEPADA RAKYAT SARAWAK.

Rabu, 27 September 2017

Image result for foto Tun M di sarawak

Image result for foto Tun M di sarawak

MEMENANGKAN PAKATAN HARAPAN MAMPU MEMBAWA UNTUNG BERGANDA KEPADA RAKYAT SARAWAK


Berikutan sambutan hangat kepada program Pakatan Harapan di Kuching Ahad lalu yang disertai buat pertama kalinya oleh Tun Mahathir Mohamad atas kapasiti sebagai pembangkang, negeri yang selama ini dianggap sebagai simpanan tetap BN itu nampaknya akan terus menjadi tumpuan.

Tidak saja dirasakan Tun Mahathir mungkin akan pergi ke beberapa tempat lain di Sarawak selepas ini untuk memastikan Pakatan Harapan benar-benar mampu mendapat sokongan yang memuaskan, Najib Razak juga tentunya akan segera melakukan sesuatu bagi mengelakkan apa yang selama ini berada dalam genggaman daripada beralih tangan.

Tidak dinafikan sambutan hangat rakyat pada Ahad lalu itu adalah rangsangan yang mampu memberi motivasi tambahan kepada Pakatan Harapan.
Tetapi, apakah ia akan berterusan atau sokongan sedemikian hanya sementara serta berlaku di kawasan bandar saja?

Bagaimana dengan pengundi pedalaman yang merangkumi majoriti kawasan Parlimen di Sarawak?

Sediakah mereka berubah sama untuk menyokong Pakatan Harapan?
Harus difahami bahawa Sarawak baru saja mengadakan pilihanraya negeri pada Mei 2016 lalu dengan keputusannya BN negeri yang ditunjangi oleh PBB menang cemerlang 72 daripada 82 kerusi DUN yang dipertandingkan.

Kemenangan itu hakikatnya banyak disumbangkan melalui peranan dan karektor Ketua Menteri ketika itu, Allahyarham Adenan Satem dan watak itu terus menjadi kesinambungan di bawah kepimpinan Abang Johari Abang Haji Openg sekarang.

Rakyat Sarawak secara umumnya menerima baik dan sayang kepada kepimpinan negeri yang diketuai oleh Abang Johari ketika ini.

Namun demikian, PRU 14 yang bakal diadakan bila-bila masa ini tidak ada kena-mengena atau menjejaskan keputusan pilihanraya negeri yang lalu. Apa yang Pakatan Harapan dan Tun Mahathir cuba tawarkan atau mahu lakukan ialah perubahan kerajaan di peringkat Pusat saja.

Berbanding negeri-negeri lain yang akan mengadakan pilihanraya peringkat Parlimen dan DUN secara serentak dalam PRU 14 akan datang dan mungkin ada yang bertukar tangan, Sarawak adalah terkecuali kerana mereka baru saja mengadakan pilihanraya di peringkat negerinya secara berasingan. Tumbang BN hanya Putrajaya akan bertukar kerajaan, tetapi tidak menyebabkan BN negeri Sarawak sama tumbang.

Ini bermakna, apa pun keputusan dalam PRU 14 nanti, kerajaan negeri Sarawak sedia ada yang ditunjangi oleh PBB dan dipimpin oleh Abang Johari akan terus kekal sehingga 2021.

Sesuai dengan hasrat kerajaan negeri Sarawak yang kini dalam fasa berjuang menuntut hak yang lebih adil, kuasa autonomi, royalti petroleum dan sebagainya demi kepentingan rakyatnya sehingga syarikat minyak sendiri, Petros sudah pun ditubuhkan, perjuangan itu sebenarnya akan menjadi lebih mudah jika Pakatan Harapan berjaya membentuk kerajaan baru di Putrajaya.

Lima teras tawaran baru yang dibuat oleh Pakatan Harapan sempena kunjungan Tun Mahathir Ahad lalu, harus diakui bukan saja terbaik buat rakyat dan masa depan Sarawak, bahkan seiring dengan hasrat dan tuntutan kerajaan negeri sendiri.

Apatah lagi dengan pengakuan terbuka Tun Mahathir bahawa beliau sedia berunding dengan kerajaan negeri mengenainya, menolaknya begitu saja umpama menguis tuah yang datang bergolek.

Ia berbeza dengan Najib. Meskipun Akta Pembangunan Petroleum 1974 telah digubal selaras dengan undang-undang antarabangsa yang memperuntukkan jarak lebar kawasan laut di bawah kuasa negara adalah 12 batu nautika dari pantai, Najib telah merangka Akta Laut Wilayah pada 2012 dengan kuasa negeri hanya pada jarak 3 batu nautika saja.

Melalui penggubalan akta baru pada 2012 itu, ia dengan sendirinya menghakis lagi hak rakyat Sarawak dari segi perolehan dan hasil petroleum yang ditemui di perairan negeri tersebut.

Dengan sudah wujudnya akta yang diputuskan tanpa rundingan dengan kerajaan negeri pada itu 2012, siapakah yang lebih munasabah untuk memindanya selepas  PRU 14 nanti?

Adakah logik Najib dan BN sedia memindanya jika mereka terus kekal sedangkan hanya baru pada 2012 lalu beliau menggubal undang-undang jarak lebar 3 batu nautika itu?

Begitu juga dengan perkara-perkara lain yang dituntut oleh kerajaan negeri Sarawak. Kebolehpercayaan dan munasabahnya banyak perkara lain untuk dipinda serta diperbaiki demi kepentingan rakyat Sarawak hanyalah melalui kerajaan baru Pakatan Harapan.

BN, di bawah pimpinan Najib tidak mungkin sedia melakukan apa-apa kiranya mereka terus berkuasa. Jika BN berjaya menang tanpa menjanjikan sebarang perubahan jangka panjang, malah melalui penggubalan Akta Laut Wilayah 2012 pun terus diberi sokongan, maka tentunya tiada keperluan untuk mereka meminda sebarang undang-undang atau peruntukan sedia ada.

Lagi-lagi yang akan dicurahkan Najib nanti hanyalah dedak dalam bentuk janji pilihanraya atau projek-projek pembangunan yang diberi semata-mata untuk meraih sokongan.

Untuk merealiasaikan semua tuntutan dan kebaikan yang sesuai dengan hasrat dan cita-cita kerajaan negeri sendiri, rakyat Sarawak tiada pilihan selain harus menyumbang lebih banyak kerusi Parlimen kepada Pakatan Harapan dalam pilihanraya akan datang ini.

Daripada 31 kerusi Parlimen yang ada di Sarawak dan sekarang Pakatan Harapan ada 6, jumlah itu sebaik-baiknya perlu ditingkatkan kepada 15 atau 20 kerusi.

Kali ini rakyat dan pengundi Sarawak harus bijak. Memberi banyak kerusi Parlimen kepada Pakatan Harapan hanya semata-mata bertujuan merubah kerajaan di Kuala Lumpur, sambil memudahkan tuntutan dari segi hak dan autonomi dapat direalisasaikan, sementara kerajaan negeri PBB dan Abang Johari akan terus kekal berkuasa di Kuching seperti biasa. 

Berbanding negeri-negeri lain, pengundi Sarawak akan menikmati untung berganda melalui sumbangan kerusi mereka kepada Pakatan Harapan dalam menubuhkan kerajaan baru di Putrajaya. (ShahbudinHusin 26/09/2017)

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena