Friday 25 May 2018

[Video Alamak, Tony Fernandes disiasat! Rilek Je Mat Sabu 'Naik Viva Pergi Kerja'] Kerajaan HARAPAN tidak naikkan harga minyak.

Sabtu, 26 Mei 2018

Kerajaan HARAPAN tidak naikkan harga minyak


Kerajaan Pakatan Harapan akan mengekekalkan harga minyak walaupun harga pasaran minyak dunia meningkat lebih US$70 setong.
Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, kerajaan akan mengekalkan harga minyak di sebalik kenaikan dunia tersebut.
“Harga pam tetap sama, kita tidak akan menaikkan harga,” katanya pada sidang akhbar Perdana Putra di Putrajaya hari ini.
Sejak pemansuhan subsidi, harga minyak di bawah kerajaan BN terdahulu adalah berdasarkan sistem apungan mingguan menyebabkan kedudukan harga yang berubah-rubah.
Walaubagaimanapun, harga minya tidak berubah menjelang Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) sejak 22 Mac.
Dalam masa yang sama Dr Mahathir berkata pemansuhan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) boleh dilaksanakan pada bila-bila masa.
“Ini terpulang kepada Kementerian Kewangan, buat masa ini adalah 1 Jun,” kata beliau.
Pada 16 Mei lalu, Kementerian Kewangan dalam satu kenyataan media berkata, berkuatkuasa 1 Jun 2018, cukai GST yang dikenakan pada kadar 6% akan dikurangkan pada kadar 0%.
“Langkah pengenaan GST pada kadar sifar ini berkuatkuasa mulai 1 Jun 2018 dan terpakai di seluruh negara sehingga dimaklumkan kelak.
“Penetapan tersebut tidak meliputi barang dan perkhidmatan yang disenaraikan di Perintah Cukai Barang dan Perkhidmatan (Pembekalan Dikecualikan) 2014 yang kekal dikecualikan dari GST,” kata Kementerian Kewangan dalam kenyataan.
Kementerian juga mengingatkan bahawa peniaga perlu memastikan harga barang dan perkhidmatan yang ditetapkan mematuhi Akta Kawalan Harga dan Anti Pencatutan 2011 setiap masa.
Pemansuhan GST perlu dibawa ke Dewan Rakyat untuk mendapat kelulusan. – Roketkini.com
Kredit foto: Malay Mail

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena